Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#168-freewriting eten

Die heerlijke appeltaarten van mama. Ik heb haar kookboek – Margriet – nog. Op die bladzij ligt nog de helft van haar deeg – het is een museum waard. Ze bakte, kookte, vierde feest – genoot van de weelde na de oorlog. Beide ouders kwamen mager uit de hongerwinter, alleen mijn moeders buik was verstopt onder een geleende jas op hun trouwdag. Daar zat ik. Genieten dus. Ook ik genoot als kind – lustte alles behalve spinazie en spruitjes. Maar was gek op ossenworst. Toen kwam de leverziekte – mijn chocolade paashaas liet ik staan. En ook al die heerlijkheden thuis die mama op tafel zette: bonbons, slagroomgebaktjes. Maar ook die weerzin overwon ik. En toen kwam de tijd dat alles veranderde. Voedsel was niet iets meer om voor maar om tegen te vechten. ----------------- Weinig tijd op het ogenblik, maar wel voor tien minuten peinzen en free-writen. Kerst kwam niet bij me op in die 5 minuten, maar dit is wel een plezierige methode om aan onderwerpen te komen. Ook een beetje frustrerend: achter bijna elke zin zit een langer verhaal.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
Leuk tijdsbeeld aan de hand van freewriten over eten. Inderdaad achter elke zin zit een verhaal, bijvoorbeeld als je schrijft: 'Toen kwam de leverziekte...'

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Xxroes. Het verschil in tijd dat je vroeger voor voedsel moest vechten en er juist later tegen. Misschien kunnen de verhalen achter elk zin, ;ater nog nieuwe stukjesopleveren. Dank je wel om me mee te voeren naar hoe het vroeger moet zijn geweest.

Lid sinds

6 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Jaaaa mooi die herinneringen aan vroeger. Dat Margriet kookboek roept alleen al een heel verhaal op. Leuk stukje freewriting. Ben benieuwd naar je verhalen als je er écht voor gaat zitten. Ik vond dit al zo leuk.

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Frank, ook voor je leuke opdracht. Maar die leverziekte is nou juist niet het interessantste: ik kon in de gauwigheid niet op 'geelzucht' komen.
'Toen kwam de leverziekte...'

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@siv, wat zit je haar leuk ;-), en leuk te horen hoe jij nieuwsgierig bent naar vroeger. Soms leven oud en jong in aparte werelden. @i-Kat, ja ja, dank je. Maar nog even wachten. Ben aan het cursussen. @Mechtilde, Hoe ouder hoe meer vroeger. Ik schrijf er graag over, maar hoop er niet in te verdrinken. Dank je voor je compliment.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Xxroes, het Margriet kookboek heb ik toevallig onlangs weggegooid. Niet eens in gekeken, nu heb ik een beetje spijt. Graag gelezen. Ook je freewriting levert een fijn te lezen stuk op.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch even een snelle impressie qua eten, kerst of niet. Je schreef wat in je kwam, goed toch!