Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 169 De novembervis

De theedoek wapperde in de gure novemberwind aan zijn vishengel. ‘Ik heb beet’, schreeuwde Kees uitgelaten. ‘Ik zei het toch,' lachte Ton en klopte zijn vriend op zijn schouders. ‘Hou hem goed vast… en nu langzaam naar boven met je hengel,’ leidde hij hem. Kees kneep zijn ogen tot spleetjes om iets van zijn vangst te kunnen zien. ‘Hij leeft nog Ton, kijk hem rukken aan mijn hengel.’ ‘Ik zie zijn vinnen in de wind wapperen,' zei hij opgewonden? 'Rood wit en blauw, wat voor vis is het?’ ‘Moet ik even over nadenken.’ ‘Kan ik hem van de hengel halen denk je?’ ‘Nee dat zou ik niet doen. Die haak is veel te gevaarlijk. Die kun je helemaal niet zien.’ ‘Het is toch wel zielig voor dat beest hè? Kijk hem spartelen voor zijn leven.’ ‘Haal de hengel maar naar je toe, dan maak ik hem los.’ Ton zorgde ervoor dat de afstand net groot genoeg bleef zodat Kees trots kon blijven geloven in zijn vangst. ‘Mag ik hem even voelen?’ vroeg Kees. Vlug pakte Ton de lijn en maakte het beest los, liet hem uit zijn handen glippen en, ‘oh, wat jammer.’ ‘Ach toch dood…, kijk hij blijft op het water drijven,’ onderscheidde Kees. ‘Weet je al wat voor vis het was?’ ‘Het is een novembervis Kees, de grootste die ik heb gezien.’ Op weg naar huis hield Kees liever de hengel vast in ruil voor zijn witte stok met rode banden. Hij had tenslotte de grootste novembervis gevangen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Thea, wat een ontroerend verhaal! Heel knap hoe je met telkens kleine hints Kees' situatie schetst! Ook hoe zijn vriend daarmee omgaat! Chapeau! :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal, Thea, over een fijne vriendschap. (Na 'wapperen' nog even een ' en na ? ook - en dan voor 'Rood, wit en blauw' ook nog een')

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Sarina voor je reactie. En Wilhelmina ook jij bedankt voor je reactie en je oplettendheid. Ik heb het gelijk aangepast.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, hoe subtiel zoals je de blindheid van Kees 'onthult'. De liefdevolle oplossing die zijn vriend bedenkt, geeft Kees het gevoel dat hij een enorme vangst had. Je pakte me met je verhaal, Groet Connie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vriendschap zoals er meer mogen bestaan. Heel mooi uitgewerkt! Alleen vraag ik me wel af of hij helemaal blind is of nog schaduw ziet. Dat Kees de ogen toeknijpt tot spleetjes om iets te kunnen zien, hij ziet de 'vinnen' wapperen (een prachtig theedoek idee!) en dat hij onderscheidt hoe de vis op het water drijft doen me naar het laatste neigen. Prachtig!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie hartelijk bedankt voor je reactie. Erg leuk te lezen dat het je heeft gepakt. Ja Marlie, dat heb je goed begrepen. Dank voor je reactie en je compliment.