# 185 Tanka - (over)leven

Opgaand in water klief je naar je liefdesnest glanzend roze rug mijn hart rouwt je leeft één keer vrees het menslijk net van pijn Wereld van dromen dralend bij bergen van steen reikhalzend luistren naar dat moment van leven dat bij wonder wordt verwacht

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Marlie, De eerste Tanka vond ik erg sprekend. Leuk te zien dat je menslijk en luistren zo bewust hebt neergezet. Wel vond ik de kadans breken bij rouwt en je leeft. Was dat ook bewust gedaan? Met plezier gelezen.
15 maart 2018 - 9:15

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bete Marlie, Die glanzend roze rug, het intrigeert me. Het zou een vis kunnen zijn (gezien het opgaan in het water en het 'klieven' maar door het liefdesnestje wordt dat wat apart. Bedoel je toch een mens? Gezien je interpretatie in regel 4 en 5 lijkt dat zo. Mocht je willen schaven, kijk dan naar de eerste drie regels: zou je woorden 'liefdensnest' of 'dromen' kunnen vervangen door een (natuur)beschrijving? Schrijf ze, Greetje Kruidhof
15 maart 2018 - 14:19

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Snelle reactie, dank je coach. Door dat opgaand wilde ik niet alleen de betekenis van 'in iets opgaan', maar ook het omhoog gaan, het omhoog zwemmen. Zalmen zwemmen stroomopwaarts om hun kuit te leggen. (het zogenoemde liefdesnest. Dat is mijn vorm van natuur. Niet eenvoudig hoor, in een aantal lettergrepen je bedoeling leggen!) En de triestheid van de ik dat de zalmen later opgegeten worden. Over de tweede zal ik nadenken.
15 maart 2018 - 14:27

Lid sinds

6 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond ze mooi, Marlie. Het dwingt om even stil te staan en na te denken. Ik begreep in je eerste tanka wel dat het om een vis ging, misschien ook in combinatie met het 'net'. Het 'klieven' vond ik heel mooi gevonden, maar ik begreep het liefdesnest eigenlijk niet. Je uitleg verduidelijkt het, dan vind ik het echt goed gevonden! Over nagedacht, deze :)
15 maart 2018 - 21:06

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Darkvalley, ErikJan, Edith en Ton, leuk dat jullie ze kunnen waarderen. Lettergrepen is één ding, maar om er dan nog een fatsoenlijke (en begrijpelijke!) inhoud aan te geven is iets anders. :o Darkvalley, het tempo is gebroken, mss dat een komma ertussen beter overkomt? Of is het altijd de bedoeling dat er een doorlopend geheel van wordt gemaakt van die vijfde regel? Ik weet het niet.
17 maart 2018 - 15:49

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat je zegt, Riny. Dank je. Enne, je hoeft niet te kiezen hoor! Natuur kan heel boeiend zijn, Levina. Niet dat we (eerlijker: dat ik) er altijd zin in heb(ben) om ze op een andere manier te ervaren. Bedankt!
18 maart 2018 - 14:28