Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 251 Blij een wolf te zijn

Dagen en nachten dwaalde ik door bossen en velden, stak weilanden over en vond voldoende voedsel om mijn honger te stillen. Een schaapje hier, een kippetje daar. Niet leuk voor de boeren, maar ach, een wolf moet óók eten. Ik passeerde een grens zonder dat ik het merkte. Enthousiast ontdekten boswachters mijn sporen en biologen staken nieuwsgierig hun neus in mijn keutels. Kranten berichtten opgetogen: ‘Wolf terug in Nederland’ en vroegen zich af ‘Wolven gekomen om te blijven?’ Mijn vrouwtje volgde mijn geurspoor en een paar weken later verwelkomden we drie baby-wolfjes. In dezelfde tijd steekt een man de zee over in een gammel bootje en spoelt aan op het strand, ergens in het zuiden. Hij wordt in de laadbak van een vrachtwagen geduwd en kan ongezien over de grens geraken. Met wat hij in vuilnisbakken en op de marktplaats vindt stilt hij zijn honger. Kranten berichten over migranten die illegaal het land binnen komen. De problemen die ze veroorzaken. De angst dat hun aantal zal toenemen als gevolg van gezinshereniging. Tevreden kijk ik naar mijn kleine roedel. Zo blij een wolf te zijn.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee migranten, op verschillende wijze ontvangen. Wat een contrast. Mooi geschreven.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Annetteke, idd jouw twee migranten, het geeft te denken in onze maatschappij, wel ruimte voor een dier, maar niet voor een noodlijdend mens... Aangrijpend om te lezen, je houdt ons een spiegel voor. Heel graag gelezen en fijne avond.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet, het is aardig bedacht met die gezinshereniging en alles. Vind ik leuk, maar mij doet het verder niet zo veel, die twee dingen naast elkaar. Het komt niet samen op de één of andere manier. Ik voel me als lezer vooral een beetje terecht gewezen. Zo van, je mag niet blij zijn met die wolven. Mankind should have been your business! Misschien moeten de wolf en de immigrant elkaar ergens ontmoeten of elkaars pad kruisen of misschien moet je er gewoon een verteller bij stoppen die oordeelt of veroordeelt. Dat zou ik althans aardig vinden.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Annetteke, … jouw stukje brengt me het gevoel van journaal kijken met koffie en koek. Realistisch geschreven.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties. @ Tilma: ik begrijp wat je bedoelt. In feite geeft de reactie van Riny goed weer wat me tot dit verhaaltje beweegt: zoveel dingen gebeuren tegelijkertijd. In mijn hoofd probeer ik er een lijn in te ontdekken, maar steeds weer moet ik tot de conclusie komen dat er geen logica te vinden is. Een wolf is geen mens, voor een wolf gelden andere principes. Maar ik moest ook denken aan het spreekwoord: homo homini lupus est (de mens is voor de mens een wolf)