#382 Scribo ergo sum

Scribo ergo sum

'Neem plaats,' zegt de vrouw vanachter haar bureau.
De ruimte is kaal, de muren zijn van ongestuct baksteen waar de voegen tussenuit dreigen te kruimelen, het bureau is van steigerhout, op het bovenblad ligt een dikke plaat van rookglas en het raam is verduisterd met een langzaam wiegend gordijn, waar af en toe een streep zonlicht achter vandaan glipt. Ik kijk naar mijn handen, knijp mijn vingers samen en open ze weer.
'Tja,' zegt de vrouw, 'we nemen altijd de laatst leefbare situatie voordat de dood intreedt.'
Ik kijk haar aan, maar mijn herinnering spiegelt een ander beeld voor ogen; de aanstormende auto, ik op de fiets, de kater die mijn bewegingen vertraagt, hoe ik onderuit glijd over een laag ijs en dan de onvermijdelijke klap.
'Laten we kijken,' zegt ze.
Ik schrik op uit mijn gedachten. Ze pakt een pen en laat deze zweven boven een stapeltje papier.
'Even de administratie afhandelen.'
Ik hoor van buiten geluiden van de zomer,  terwijl ik op Nieuwjaarsdag weggeglipt ben.
'Ben ik dood?' vraag ik.
'Wat denk je zelf?' vraagt ze.
'Er is niets na de dood toch?' antwoord ik.
Ze buigt haar hoofd over de papieren, zwijgt even.
'O, ik zie het al.'
'Wat dan?' vraag ik.
'Je bent een schrijver. Ik vroeg me al af waarom de kamer er vandaag zo uitziet en ik in dit lichaam.'
Ze kijkt rond, ik kijk met haar mee. Aan de muur hangt een tegeltje in Delfts blauw met zwarte letters: Wie schrijft die blijft.
De vrouw opent een la en pakt er een schrijfblok en een pen uit.
'Hier,' zegt ze, 'we slaan de vragenlijst over.'
Is dit een nieuw leven? denk ik.
'Kijk maar wat je er dit keer van maakt,' zegt ze.
Ze staat op, neemt haar papieren mee en verlaat de kamer. Ik sta op, ga op haar stoel zitten en leg het schrijfblok voor me neer, dan pak ik de pen en begin te schrijven: 
Voorzichtig open ik mijn ogen. Pijn vermengt zich met vrieskou. Ik denk aan mijn gezin en voel een golf van warmte door me heen trekken.
'Gaat het?' hoor ik een mannenstem boven me vragen.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, Hadeke. Het stemt mij tevreden dat je HP uiteindelijk als een solipsist de inhoud van zijn verdere bestaan kan invullen.

'we nemen altijd de laatst leefbare situatie voordat de dood intreedt.' zou je dat niet beter kunnen veranderen in 'de laatst beleefde situatie?

van buiten > 'van' mag van mij weg. Of van buiten hoor ik de geluiden van de zomer binnendringen.

28 december 2021 - 21:17

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor jullie reacties.

@musonius dank voor je herlezing. Die dubbele punt is wel essentieel. :-)

@dos De zin met de geluiden moet inderdaad anders. Ga ik ff op peinzen. Wat betreft je andere suggestie moet ik ook even kauwen, want het gaat erom dat de hoofdpersoon er nog ongeschonden zit, dus niet in de kreukels. In die zin dus 'leefbaar'. Dan is 'laatst beleefde' het net niet. Ik ga verder denken. Dankjewel. 

28 december 2021 - 21:44

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dat begreep je goed, maar het leek me wel mooi om in een soort gezonde toestand -de laatst leefbare situatie- aan te komen in het hiernamaals. Maar goed, als ik teveel moet uitleggen is het al niet echt een goede zaak. 😀

28 december 2021 - 21:57

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

... vandaar dat ik -de laatst beleefde situatie- beter passend vind. Dat kan van alles zijn geweest: potje voetballen of knikkeren, om maar iets te noemen. Ik struikel over 'leefbaar'.

28 december 2021 - 22:50

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eens met Musonius, leefbaar schept ruimte, beleefd beperkt. Vind het een fraaie vondst, met leuke subtile details. Eigenlijk alleen de zinsnede " vroeg me al af waarom de kamer er vandaag zo uitziet en ik in dit lichaam.' is een beetje cryptisch, met name het laatste stukje. Wat je bedoelt is duidelijk, maar syntactisch wringt het wat. Aan de andere kant: "ik in dit lichaam zit" woordt een beetje duf. Laten we het op poetische formulering houden. Mooi verhaal, in totaal.

 
29 december 2021 - 10:38

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, 

Ik heb je verhaal met plezier gelezen: je weet het principe van een iemand die niet in leven na de dood gelooft heel organisch te combineren met iets wat ik interpreteer als een aankomende reïncarnatie. Zeker ook omdat het een schrijver betreft, van wie je laat blijken dat die gewend is een bepaald verloop te bepalen. Nu loopt ook dat even anders: er blijkt wel iets na de dood te zijn en daar laat  je je personage en de omgeving even mooi in schakelen. 

Het enige minpuntje (met nadruk op minpuntje) vind ik dat de omschrijving in het begin mij net iets te gedetailleerd is. Niet overdreven veel hoor, :dat is persoonlijk, op het randje van, zogezegd. De één zal dit misschien nog een prettige hoeveelheid aan details vinden, maar naar mijn smaak had iets minder detail ook volstaan. 

Goed gedaan!

Een fijne jaarwisseling alvast. 

Groet, 

Nadine

29 december 2021 - 11:09

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Alles is een afspiegeling van onze gedachten; behalve de dood. Daar wordt zelfs de schrijver mee geconfronteerd. Gelukkig is het een schrijver en kan hij zichzelf weer leven inblazen. Wie schrijft die blijft is hier de redding. Prachtig gevonden Hadeke! 

29 december 2021 - 12:07

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, op zich een mooi geschreven verhaal en die zin graag gelezen, maar het geheel is me nog niet helemaal duidelijk. Wellicht komt dat als ik het nog een paar keer overlees.

Ik vroeg me al af waarom de kamer er vandaag zo uitziet en ik in dit lichaam. ---> deze zin snap ik ook niet. Hij klopt grammaticaal niet. "... en ik in dit lichaam" mist een werkwoord. Wat in dit lichaam? ... en ik in dit lichaam zit?

en tegeltje in delfts blauw ---> Delfts moet met een hoofdletter.

 

29 december 2021 - 15:28

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor jullie reacties. De geluiden en Delft aangepast. Leefbare nog gehandhaafd.

@Fief hopelijk helpt een tweede lezing, maar ik vrees van niet. 😀 Het is denk ik een typische Hadeke kronkel, die je moet 'meevoelen' of niet. Ik associeerde van Descartes naar dit verhaal.

30 december 2021 - 15:37

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geen eenvoudig verhaal om te doorgronden vind ik. Na de eerste keer lezen had ik niet het idee dat ik het helemaal begreep. Vervolgens raakte ik in mijn zoektocht naar betekenis een beetje verdwaald in alle gedetailleerde (wel fraaie) beschrijvingen, misschien wilde ik iets te graag. Uiteindelijk denk ik dat ik begrijp welke kant je op wilt en ik vind dat een wat droevige plek. Het onderscheid tussen leven en dood vervaagt en wat rest is eenzaamheid. Het beeld dat zich bij mij opdringt is dat van een parkiet voor een spiegel, gelukkig in dit geval wel een mooie spiegel waarin je kunt zien wat je maar wilt. Knap verhaal, ik kan het erg waarderen.

1 januari 2022 - 14:16