# 392 De Bucketlist

 

Ik heb geen bucketlist. Geen idee wat ik erop zou moeten zetten met een boeiend leven, een handvol goede vrienden en een huis met een vijver in de tuin. Dat is meer dan genoeg voor iemand die slechts van een ding tegelijk kan genieten.
    Zo tevreden was ik niet altijd. Als je me vier jaar geleden had gevraagd wat ik nog graag zou willen, had ik meteen gezegd: ‘een Centaurea cyanus’.
    Denk niet dat ik het niet heb geprobeerd. Voorjaar na voorjaar strooide ik zowel in de voor- als in de achtertuin handenvol zaadjes, maar er kwam er niet een tot bloei. 
    Daar werd ik zo moedeloos van dat ik The Secret erop nasloeg. Daarin staat dat al je dromen uitkomen als je er maar sterk genoeg in gelooft.
    Dat was dus mijn fout. Ik vertrouwde de Centaurea cyanus niet genoeg. Dat jaar heb ik na het zaaien een uur lang naar de aarde gestaard met slechts één gedachte: Lieve korenbloem, ik wil heel graag dat je in mijn tuin tot leven komt.
    Dingen gaan zoals ze gaan en ik dacht er niet meer aan tot ik op een zondagochtend tijdens het koffiezetten uit het raam keek en iets ongewoons boven het bloemperk uit zag steken. Ik rende naar buiten en slaakte een kreet. Voor me stond een volwassen blauwe korenbloem van ongeveer zestig centimeter hoog. En alsof dat nog niet genoeg was stonden er ook nog een roze en witte naast. Ze hadden het overduidelijk naar hun zin, want het aantal groeide naarmate de zon warmer werd.
    
Niet lang daarna werd ik verrast door de uitkomst van een wens die ik diep had weggestopt omdat-ie toch nooit uit kon komen. Wie had ooit gedacht dat in mijn korenbloemen puttertjes zouden neerstrijken om daar met elkaar te gaan kwinkeleren.

 

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is meer dan genoeg voor iemand die slechts van één ding tegelijk kan genieten, zo heerlijk om te beseffen dat er nog tevreden mensen zijn.

Op de één of andere manier past een bucketlist helemaal niet bij je HP, niet bij de huidige en niet bij degene die HP ooit was. In dat geval zou de titel 'Geen bucketlist' beter passend zijn. 

Ik kan het voorteken niet echt ontdekken in je verhaal, dat is niet bedoeld als kritiek, soms moet je een verhaal meerdere keren lezen om het verborgene te vinden. Lees het graag nog eens.

14 maart 2022 - 10:22

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Genieten zit hem vaak in kleine dingen. Mooi voorbeeld van wat wij zeggen "wie het kleine niet eerd, is het grote niet weerd".

De interpretatie van "een voorteken" is toch heel divers. Goed gevonden. 

14 maart 2022 - 12:07

Lid sinds

2 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, wat lief! Ik herken de vijver van je verhaal over de vis die uit je hand eet. Fijn hoe blij je kan worden van de natuur! Ik word zelf altijd blij van de pioenen in de tuin. Dit weekend nog de knoppen geteld :)

14 maart 2022 - 17:22

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Dana, de HP zegt inderdaad heel stoer geen bucketlist nodig te hebben. Tijdens het verhaal wordt duidelijk dat ze wel degelijk een wens heeft.  Hoe minimaal ook. Ingevingen zijn voor mij ook voortekenen. Zoals het pakken van het boek De Secret. Enfin, teveel uitleg maakt het allemaal een beetje gekunsteld. Dus laat ik het hierbij. Dank voor je reactie!

In reply to by Dana M 14 maart 2022 - 17:58

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vond dit een geestig verhaal, dat de draak speelt met de bucketlist en daarmee zet je een anders dan anders personage neer. Ik vind de progressie van haar nuchtere zelf naar steeds bijgeloviger erg grappig. Je speelt ook met de betrouwbaarheid, klasse!

14 maart 2022 - 21:06