Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #398 - Inspiratie

Ik ben vanochtend met goede moed opgestaan. Mijn mooiste schrijfblok ligt op tafel, mijn beste pen ligt ernaast.
Maar wat nu?
De lege pagina staart me aan.
Ik zucht diep.
Ik bekijk mijn vakantiehuisje wat beter. Het is ingericht met oude voorwerpen.
In de woonkamer ligt een stapel oude koffers. Zoiets wil ik thuis ook. Zou er een winkelnaam of fabrikant op staan?
Ik bekijk de bovenste koffer, maar zie nergens een merk. De middelste koffer is een grijze kartonachtige, met metalen hoeken. Ik open hem. Geen naam. Wel een vel vergeeld papier, dubbelgevouwen. Een beetje gekreukeld, alsof het ooit nat geweest is. 
Ik vouw het papier open en lees:
 

Aan wie dit leest

Het is misschien niet verstandig, maar ik wil mijn geheim vertellen. Aan een mens die tegenover me zit kan ik dat niet. Maar op deze manier lukt het wel. 

Ik heb een kind afgestaan ter adoptie.

Niemand weet het. Mijn man niet, mijn andere kinderen niet. Niemand zou het begrijpen.
Ik ben vaak depressief. Het vreet aan me. Ik voel me schuldig en ik mis mijn kind. Het is een jongen, een man nu. Ik heb hem nooit meer gezien, maar ik denk elke dag aan hem.
Op zijn geboortedag ga ik weg, elk jaar, om alleen te zijn en aan hem te denken. Hij was een mooie baby, donker haar, blauwe ogen. Ik heb hem even gezien en toen werd hij meegenomen. Dat was beter, zeiden ze. Ik weet niet voor wie, maar voor mij niet. Hij huilde toen de verpleegster met hem wegliep. Ik hoor het soms nog steeds.

Dag Maarten, dag lieve jongen. Het spijt me zo. Ik dacht dat het niet anders kon. 
Ik zal je altijd blijven missen. Het ga je goed.

Het papier wordt nat van mijn tranen, maar het doet me goed om dit op te schrijven.

Lezer, ik hoop dat je niet de fouten maakt die ik heb gemaakt. Vecht voor je familie, voor je kinderen. En wees gelukkig.

Marie


Ik veeg mijn tranen weg en neem de brief mee naar de schrijftafel.
Dank je wel, Marie. 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elin, ik vind het een prachtig verhaal. Ook jouw personage is op zoek naar inspiratie. De brief is een mooie vondst. Indringend geschreven. Het zou wellicht nog mooier zijn als de brief op een of andere manier gelinkt is aan de hp. Dat hij/zij het kind blijkt te zijn dat afgestaan is of dat de hp de namen herkent. Misschien is de hp wel getrouwd met die Maarten. Maar dat is misschien wel heel toevallig. Deze versie in ieder geval met plezier gelezen.

Misschien kun je nog iets variëren met het begin van de zinnen. Veel zinnen beginnen nu met ik +werkwoord. (Ik ben, ik bekijk, ik vouw, enz).
Bijvoorbeeld In plaats van "Ik bekijk het vakantiehuisje" zou je ook meteen kunnen beginnen met beschrijven. Het vakantiehuisje is ingericht met ... Dat je het bekijkt, is dan wel duidelijk. Minder tell, meer show. Maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Ik bekijk de bovenste koffer en zie nergens een merk.  ---> voor mijn gevoel moet de "en" een maar zijn.  ... , maar zie nergens een merk.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je reactie, Fief. Mooie woorden.
Ja, show don't tell wil ik nog wat beter onder de knie krijgen. En de variatie van zinnen kan ook beter. Ik zie nu pas dat ik twee keer 'ik bekijk' heb neergezet.
Je hebt gelijk over 'maar' in plaats van 'en', ik pas het aan.

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Elin,

Nou m'n telefoon is ook nat van tranen bij het lezen van de brief in je verhaal.. laten we het wijten aan de hormonen van m'n zwangerschap en het feit dat ik al een jongetje heb van 2 die ik voor geen goud zou willen of kunnen afstaan.

De introductie is herkenbaar voor mij en ik denk veel schrijvers. Het worstelen met writers block. Even dacht ik dat de schrijver het afgestane kind was. De verdere link met de brief is niet helemaal duidelijk, maar voor mij persoonlijk hoeft dat ook niet.

Vind je het leuk om ook een reactie achter te laten op mijn eerste inzending voor de weekopdracht? Ik ben nieuw hier op het forum.

Groetjes Boekwens

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Boekwens, bedankt voor je reactie. Je bent al erg actief hier zie ik :)
Er is geen link tussen de brief en de hoofdpersoon, alleen dat ze de brief ter inspiratie gaat gebruiken voor haar schrijfwerk. Ik had dat misschien duidelijker kunnen weergeven, maar het aantal woorden beperkte me. Heb het toen maar in de titel gezet :)

Ik ga jouw verhaal ook lezen. Ben nog niet zo goed in feedback geven, maar ik ga mijn best doen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, mooi verhaal. Droevig ook. Misschien komt de brief nog sterker binnen bij de lezer als Marie hem in het geheel aan Maarten richt.

Yvette