#437 Beslissingsonbevoegdelijkheden

 

Elsa's voeten besluiten nog een rondje om het bijzettafeltje te lopen. Haar hoofd verlangt vooral naar de warme sofa die een meter verderop staat, en een kop warme chocolademelk met een vleugje likeur. Maar dit kan nu niet. Het mag niet, het behoort nu niet zo te zijn dat ze zich op nu op dit soort primitieve geneugten zou richten.

Elsa is halverwege het rondje als Bilo aanslaat op iets. De twee jaar oude shi tsu zal wel een paar van de aristokatten uit de buurt hebben gehoord. De poten van het beestje proberen haar panties open te krabben. 'Stop eens,' sist ze zachtjes, maar het diertje blijft zich aan haar opdringen. Nog een laatste rondje, en dan neemt ze een beslissing. Het liefst zou ze er een dobbelsteen over opgooien. Het lot kan betere beslissingen maken dan Elsa.

Ze gaat Thomas zo meteen bellen. Nee, ze gaat hem toch nu bellen. Bilo snuift diep. Onwillekeurig besluit haar neus die van Bilo te imiteren. Thomas' geur heeft zich verspreid over de woonkamer. Als ze diep inademt kan ze weer een stukje van hem terugwinnen. Haar neusvezels vullen zich met de geuren van verse cappuccino, marihuana, wodka-lemon en sfeerrook. Uit de deur naar de gang komt een rode gloed, die ze ook zag tijdens hun avondje in de Foxy's. Thomas heeft zijn eigen gedaante aangenomen, eentje die Bilo onder de fauteuil doet kruipen. Terwijl er op de achtergrond vagelijk wat sirenes klinken, beseft Elsa dat ze nog steeds geen beslissing heeft genomen.

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie sfeerbeschrijvingen! Wat mij enigszins stoort is de aannames in het begin van het verhaal die geen vervolg krijgen. Waarom mag het niet? HP heeft duidelijk een groot issue, maar de tekst volgt het nog niet volledig (ten minste in mijn beperkte brein)

IK denk dat de schrijfvorm niet volledig jouw gedachtegang ondersteunt. Toch erg GG!

 
18 januari 2023 - 21:49

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom mag Elsa nu niet denken aan een warme choco? Dat wordt niet duidelijk, ik sluit me op dit punt bij Tony aan. Ik was nog aan het zoeken in het begin van de tekst of zij misschien schuldig is aan...

De sfeer en het eind (van) mooi beschreven!

M

 

19 januari 2023 - 7:42

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu,

Ik vrees dat ik dit verhaal niet helemaal kan volgen.  
Ik lees het nu als volgt: 
Er is sprake van een liefde (of misschien beter gezegd een sjans) die in een club is ontstaan, maar waarvan de hoofdpersoon niet weet of die wel een vervolg kan krijgen, omdat ze niet weet of haar nieuwe vlam wel koosjer is? Dat laatste baseer ik op de sirenes in de laatste zin, die vatte ik op als symboliek. 

Ondanks dat ik het plot niet begrijp, heb je wel mooie sfeeromschrijvingen toegepast. Zenuwen geportretteerd door een krabbende hond, likeur die op meerdere momenten terugkomt. Het is duidelijk dat je hoofdpersoon niet op haar gemak is. 

Dat heb je mooi gedaan! 

Groet, 

Nadine

19 januari 2023 - 11:06

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een paar keer gelezen, maar ik kan er geen chocola van maken. Dit is een tekst vol raadsels. Waarom mag ze iets niet? Wie is Thomas? Wat gebeurt er?

Het begin vind ik al wonderlijk: de voeten met een eigen wil. Ik heb wel gehoord van een ziekte waarbij ledematen soms een eigen leven leiden, maar ik denk niet dat het je intentie was hierover te schrijven.

De interpretatie van Nadine haalde ik er niet uit. De rode gloed en sirenes deden mij vermoeden dat het huis van de hp in de fik staat.

19 januari 2023 - 11:49

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Virtuosu, om eerlijk te zijn, ik kan er met mijn pet niet bij. Maar ondanks dat ik je verhaal niet kan volgen, vind ik er wel mooie sfeertekeningen in zitten. Wat de rode gloed en sirenes betreft, zit ik op hetzelfde spoor als Musonius.

De groeten van Chezz

19 januari 2023 - 13:06

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Grinnik. Met dat het hier en daar taaltechnisch aangescherpt kan worden, vind ik het een mooie schets van haar verwardheid. Je neemt mij dus meer mee dan andere lezers. Dat kan te maken hebben met mijn eigen bijdrage, ik ben ervoor in de stemming.

Gedurfd, spannend, vervreemdend. Ik hou ervan!

19 januari 2023 - 14:13

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu, ik peins me suf maar het lukt me niet om er een boodschap of verhaallijn in te ontdekken. Of het moet zijn dat je HP zich door het opsnuiven van Thomas' geur haar geliefde weer voor de geest haalt en daar haar geluksmoment in vindt. Maar daarmee kan ik dan niet rijmen dat Thomas letterlijk in vuur en vlam staat in de gang. Dat verklaart wel de naderende brandweer, maar de brandlucht die de brandende geliefde ongetwijfeld verspreidt, maakt het m.i. onmogelijk de cappuccino, marihuana etc. te ruiken.
Je taalgebruik, de sfeer en de beelden die je schetst vind ik top!  

20 januari 2023 - 21:46

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Veel dank allemaal voor het lezen en de feedback. Ik ben blij dat velen er toch mooie dingen uit hebben kunnen halen, ondanks dat de tekst misschien wat warrig overkwam. Had ook niet een heel duidelijk plot in gedachten, maar wilde vooral een sfeeromschrijving neerzetten.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het de taak van de schrijver is om zijn/haar verhaal uit te leggen. Kan wel zeggen dat HP een geheel eigen interpretatie van de werkelijkheid heeft en soms dingen ook anders ziet dat ze in het echt lijken te zijn (spoiler alert; de vlammen waren echt). Hoop dat dat er een beetje uit naar voren is gekomen.

23 januari 2023 - 19:34