Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#438 Die dag in mei

 

Je ruikt het, zei mijn oom, de oorlog komt nu gauw
Een zomernacht besluit van maan en dauw
En toch zij duurde lang genoeg

Violen bloeien uit dat zwarte op
De wind vertelt het zonder het te weten
Ontken haar vrees en strijk haar plooien glad

Die dag in mei vergeet ik niet
De bladeren vergelen, nog betrekkelijk groen
En gij weet niet wat het beduidt

Ik ween om bloemen in de knop gebroken
Zullen de linden weer als vroeger geuren?

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annetteke, ik herken de zinnen niet als zinnen uit een liedje, dus ik vermoed dat het zinnen uit gedichten of literaire werken komen. Ik kan ze niet gevonden krijgen, behalve de voorlaatste zin die ik herken als Shakespeare. Daar houdt mijn kennis op, helaas. Aangezien ik met beide niet zoveel heb, kan ik er niet echt een oordeel over geven.
Ongetwijfeld wordt de coach er heel blij van.

Lid sinds

1 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zwaar op de hand en melancholisch. Als dat je bedoeling was, dan ben je geslaagd. Ik vraag me af wat de relatie is met de maand mei en de zomer.

 

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bloem, Gorter, Piet Paaltjes, Paul van Ostaijen, Gerrit Kouwenaar, ...
Het heeft inderdaad iets melancholisch. Een aantal zinnen vond ik in 'Die dag in mei vergeet ik niet'- de mooiste bevrijdingspoëzie.
Overigens hoeft - wat mij betreft - niemand blij te worden van deze cento.

PS: ik heb sommige zinnen inmiddels een andere plaats gegeven en Shakespeare zit er niet meer bij
 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Annetteke,

Het vers uit 'Aan Rika' herkende ik meteen als groot bewonderaar van Piet Paaltjens. Kloos ook, maar verder kon ik de zinnen niet zo snel plaatsen.
Bij de eerste twee rijmende zinnen plaats ik dezelfde opmerking als bij Fief: het wekt de indruk dat je een rijmende cento wil maken, maar dit na één poging opgeeft.
Neemt niet weg dat je in mijn ogen een zeer geslaagde cento hebt geleverd. er zit een mooie lijn in en de verzen volgen elkaar heel natuurlijk op. Mooi gedaan.

De dichtcoach

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een aantal zinnen herkende ik wel als oude bekenden waarvan ik niet meer op de naam kan komen. 😀 

Ik sluit me aan bij voorgaande reacties en de dichtcoach: mooi gedaan.