Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#455 Woordoverlap

Binnenzakkenwasser: onuitgesproken mening over een onaangenaam persoon.
Tepelhofmakerij: een vrouw versieren door haar te complimenteren met (een specifiek deel van) haar lichaam.
Kabelbaanbrekend: 1. hoe een tvkabelbedrijf zorgt voor een enorme ontwikkeling in zijn vakgebied; 2. Type ongeval dat voorkomt in wintersportgebieden.
Laadruimtevaarder: 1. bevoorrader van ruimtestations; 2. Schipper in de vrachtvaart.
Richelwoedeloper: iemand die uit nijd smalle paadjes langs een berghelling bewandelt.
Spaarpotloodventer: viespeuk die geld opzij legt.
Automaatschap: bedrijfsvorm in de autohandel. Ze doen daar vaak niet moeilijk, ze zijn heel automaatschappelijk.
Snuisterijs: ingevroren siervoorwerp.
Combineerwaarts: gezamenlijke afdaling.
Woordenschaterij: olijke uitwerkingen van deze opdracht.
Woordenschatplichtig: dank aan Mili en Marc die met deze opdracht inspireerden tot uitbreiding van de woordenschat.
Banaanstekelijk: door het eten van fruit iemand verleiden hetzelfde te doen.
Moppennevrucht: uitgeschreven grappen.
Westlandjepik: annexatie van Westlands grondgebied door Den Haag.
Kamerbreedsprakig: politici die lang aan het woord zijn.
Naaldwijkzuster: verpleegkundige die je thuis komt prikken.
Depressierteelt: economisch slechte tijden voor bloemenkwekers.
Pieperensap: drank van geperste aardappels en peren.
Ademloosalarm: nee, deze patiënt hoeft niet aan de beademing.
Stadiongein: misdraging door voetbalhooligans.
Baliekluivergezicht: een rechtenstudent droomt van een toekomst als advocaat.
Kasteleinstein: zeer intelligente barkeeper.
Over criminaliteit: maatpakkans < pakkansarm. (*)
Teloorgangmaker: houdt de stemming erin als iets verdwijnt.
Zijspanjaard: meereizende Zuideuropeaan in het bakkie naast je motorfiets.
Doolhofdame: bediende van de koningin die de weg kwijt is.
Aanstekelijkwade: kledingstuk dat een overledene draagt in het crematorium.

(*) Uit de statistieken blijkt dat de pakkans voor dragers van maatpakken kleiner is dan voor kansarmen.  

Lid sinds

3 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Marc: Ton! Als ik jouw lijst zo lees, dan vraag ik me af hoe het komt dat sommige van deze begrippen verdorie nog niet zijn ingeburgerd in ons dagelijks taalgebruik. Sommige zijn hilarisch, andere voor de hand liggend … dit is echt wel leuk, hoor.

Commentaar Mili: Gekke Ton! Bonbonnetjes, de een na de ander, hoewel ik het wel warm kreeg van je ‘Aanstekelijkwade’. Dat je dol bent op het Westland moge duidelijk zijn met je ‘Naaldwijkzuster’ en ‘Westlandjepik’. Een jouïssance, jouw verzameling. Krijg ik nog eens een mud tomaten van je? ☺️

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke vondsten!
Bij Spaarpotloodventer zou ik eerder zeggen handelaar in zware metalen die geld opzij legt, maar mooi gevonden.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dankjewel. De inspiratie ging ten koste van heel wat uurtjes nachtrust; na het bedenken van een paar overlapwoorden bleef mijn brein op zoek naar meer, waardoor de armen van Morpheus mij maar niet te pakken kregen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Marc; dank voor je loftuitingen. Wat je opmerking over inburgering betreft, wellicht kun je een top 10 uit de bijdragen van de forumleden aanbieden aan de redactie van de Dikke Van Dale. Ze zijn daar echter wel streng; zie http://www.tonbadhemdschrijft.nl/index.php/120w/6….
@ gekke Mili; pas op met het nuttigen van te veel bonbonnetjes, voor je het weet word je het slachtoffer van fatshaming ...  

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, dank voor je reactie. Ik denk dat jouw interpretatie van spaarpotloodventer net buiten de letter van de opdracht valt; woorden worden zonder overlap achter elkaar gezet. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie verzameling Ton! Ik denk dat er in jouw lijstje andere staan die ik nog beter vind, maar toch lachte ik het hardst bij de richelwoedeloper. Die zag ik gelijk voor me.

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Te veel om uit te kiezen, ik voel me een kind in een snoepwinkel met wat centjes in zijn knuistje. Allemaal leuk, behalve die ene, die vind ik dan weer wat minder.
De groeten van Chezz