Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 458 – Overstuur

'Nee, ik zou dat geen spijt noemen.' De adviseur staat op en vult een glas water. 'Aan spijt zit je vast. Voor je het weet ga je viraal. Spijt is zonde van je tijd.' De airco zoemt bloedirritant.
Ik begin die hele advizeurpiet met zijn tegeltjeswijsheid te betreuren. 'Hij was mijn vriend, man! Maar eer, weet je.' Iedereen weet dat eer uitsteekt boven vriendschap. Jamal wist dat zelf ook.
'Luister,' zegt de zeur vrijpostig, 'je moet hun taal spreken. Eer is niks. Geloof het! Eer is niks.'
Dat moordzucht per saldo prima kan, weet ik allang. Maar het was wel Jamal. 'Ze houden er niet over op,' zeg ik. 'Het gaat maar door.'
'Hun taal,' zegt de zeur. 'Hun taal is geld.'
'Dan spreken we dezelfde taal,' zeg ik, en de woestijnzon verblindt me, en ik hoor alleen die verdomde airco. 
'Ik zou het doodzwijgen,' raadt de zeur me aan.
Doodzwijgen. Had ik Jamal maar doodgezwegen en zijn lijf aan flarden gehaat. Dan was het geen wereldnieuws geworden. Dan leefde hij nog. Heb je spijt van de daad? Of van de gevolgen van de daad? Ik hoor het mijn leraar weer zeggen.
'Ga naar je God toe met je spijt.' De zeur onderbreekt mijn gedachten. 'Daar hoort spijt thuis. Niet in de media. Spijt is nu niet de taal om te spreken.'
'Wat dan wel? Betalen?'
'Praat over een ongelukkig misverstand. Zeg dat het onhoudbaar werd. Paai ze met de olieprijs. Geef ze eeuwige landingsrechten. Geld is de taal. Ik ken wel een paar mensen die het voor je regelen.'
Met een pennenstreek verkoop ik dit heilige land, de hoedster van het geloof, dat broeders doodt, dat Jamal aan flarden hakt, dat met het goddeloze Westen heult. Ik zal alle vrouwen zelf auto laten rijden – noem het verdomme een boetekleed. Bij elke vrouw achter elk stuur zal ik vroom denken aan Jamal.

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, het is een bijzonder verhaal waarbij ik na het lezen me toch wel afvraag wat er precies gebeurd is, wie de ik-persoon is, wat zijn relatie met Jamal is en wie die adviseur is. In de ik-persoon zie ik in ieder geval een hooggeplaatst persoon in een land waarin het woord mensenrechten weinig waarde heeft.
Bedoel je de titel dubbelzinnig? Het leest in ieder geval niet of de hoofdpersoon overstuur is, eerder koelbloedig. 
Ik twijfel of ik de herhalingen mooi vind (Eer is niks - eer is niks, Hun taal - hun taal, doodzwijgen - doodzwijgen - doodgezwegen, van de daad - van de daad)
Al(lah) met al wel graag gelezen.

Subtiel dat Dos-woordje ertussen: advizeurpiet. Mooi.

Had ik Jamal maar doodgezwegen en zijn lijf aan flarden gehaat. --> dit vind ik een erg mooie zin. 

'Dan spreken we dezelfde taal,' zeg ik, en de woestijnzon verblindt me, en ik hoor alleen die verdomde airco.  ---> persoonlijk vind ik het mooier lezen als de eerste "en" en tweede komma er niet staan. Die eerste komma is mooier als punt of puntkomma.
'Dan spreken we dezelfde taal,' zeg ik. De woestijnzon verblindt me en ik hoor alleen die verdomde airco. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg knap geschreven en mooi verhaal hoe de zeur inspeelt op dat spijt tonen je(hem) niks brengt.

Mooi verweven thema's: eer, het belang van geld en pragmatisme, gevoelens van verlies en spijt, de olieprijs en de positie van vrouwen.

ZGG

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Thanks, Tony! Ja, ik las me een beetje in en het hadden bijna vrienden kunnen zijn – daar zijn films en toneelstukken over gemaakt en boeken over geschreven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat ik niet zo goed begrijp is hoe belangrijk Jamal is voor de buitenwereld in die mate dat je hoofdpersoon er zijn land en waarden voor zou overwegen te verkopen of in te leveren. Dat vind ik niet zo geloofwaardig. Fascinerende schrijfstijl.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt, Odile! Iets meer cultureel en historisch expliciet zijn was denk ik nodig geweest voor dit verhaal over de baas van Saoedi-Arabië en zijn slachtoffer Jamal Khashoggi.