Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

466: Schildknaap en Ridder

 

Kiest uw leerling zorgzaam daar het uw plicht is hem te verhinderen de naam der Ridders te bevuilen. Vergeet niet dat ook hij lasten zal dragen, verlokkingen zal overtroeven en netelige keuzes zal maken, dus kiest wijs zodat gy uw eigen leerling niet moet beboeten.

– Codex der Ridders der Waterlanden – 

 

Jongen, sta me toe je nog een laatste keer zo te noemen, het moment waar je al sinds ik je selecteerde op wacht, is eindelijk aangebroken. Vanaf morgen zal jij, Roman, bekendstaan als Roman van Stilwaterburg, Ridder der Waterlanden. Hopelijk heb ik tijdens de voorbije jaren van jou iemand gemaakt die deze titel waardig is, want weet dat mijn genegenheid voor jou mij niet zal tegenhouden om mijn verplichtingen als mentor te volbrengen zodra je over de schreef gaat. Vergeet niet dat deze titel je niet boven maar juist onder het volk plaatst. Je zal leven om te dienen en zal in ruil, wanneer heer Roderick je de ridderlijke Gratie verleent, nooit meer hoeven werken om je brood te verdienen. 

Mij zal je waarschijnlijk nooit meer weerzien na vannacht. Nu mijn laatste verplichting als Ridder, namelijk voor een opvolger zorgen, is volbracht, heeft heer Roderick mij de Gratie verleent. Ik heb besloten deze godvergeten landen, waar plunderaars zich steeds weer tegoed aan doen, achter mij te laten en naar het oosten te trekken. Jij was de enige die me nog bond aan deze moerassige gebieden, maar na vannacht ben ik eindelijk vrij om mij te wreken voor de dood van mijn geliefde Janna. 

Omhels deze oude man dus nog een laatste keer en rij dan weg, zonder terug te kijken. 

 

– Laatste woorden van Julian van Ravenpoel, Ridder der Waterlanden, op lafhartige wijze geslacht door Roman de Verrader –

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Julian, welkom op dit forum. Wat een prachtig debuut. Het is erg mooi geschreven en een bijzondere invulling van de opdracht. Het lijkt een gedeelte uit een groter geheel, maar toch leest het voor deze opdracht als een afgerond verhaal. Met bewondering gelezen.
Wel grappig dat jij dan die Julian van Ravenpoel bent.  

In een aantal zinnen vind ik persoonlijk dat je veel komma's hebt gebruikt. Dat maakt naar mijn idee het lezen niet makkelijker. Bijvoorbeeld in de zinnen:
Jongen, sta me toe je nog een laatste keer zo te noemen, het moment waar je al sinds ik je selecteerde op wacht, is eindelijk aangebroken.  --> je zou hier twee zinnen van kunnen maken door van de komma achter noemen een punt te maken. Of van de eerste twee komma's een gedachtestreepje maken. 
Jongen, – sta me toe je nog een laatste keer zo te noemen – het moment waar je al sinds ik je selecteerde op wacht, is eindelijk aangebroken.

Of in de zin:
Nu mijn laatste verplichting als Ridder, namelijk voor een opvolger zorgen, is volbracht, heeft heer Roderick mij de Gratie verleent.
Nu ik voor een opvolger heb gezorgd en daarmee mijn laatste verplichting als ridder is volbracht, heeft heer Roderick mij de gratie verleent. --> scheelt twee komma's

gy --> moet dit geen gij zijn?

idder, Ridders, Gratie ---> volgens mij hoeft dit niet met een hoofdletter.

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Julian, je katapulteert mij met jouw tekst terug naar mijn prille jeugdjaren waarin ik een page en later schildknaap wilde worden van de ridder uit mijn dromen.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Julian, ook van mijn kant een hartelijk welkom op dit forum. Het is een mooie afscheidsspeech, die door het naschrift een bizarre dubbele betekenis krijgt.
In de eerste zin zou ik persoonlijk liever 'met zorg' gebruiken dan 'zorgzaam'. Het laatste zegt eerder iets over iemands gedrag of karakter, terwijl je hier doelt op hoe je iemand kiest, namelijk zorgvuldig, of met zorg.  

Lid sinds

8 maanden 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief: Bedankt voor het warme welkom en de tips. Schrijven trok me al langer aan maar dit is het eerste "verhaal" dat ik ooit geschreven heb. Advies is dus altijd welkom.

Schmetterling: Blij dat het in de smaak is gevallen. De middeleeuwen zijn een zeer fascinerende periode (voor mij toch) dus het is goed mogelijk dat ik in de toekomst soortgelijke decors zal gebruiken. 

Ton: Inderdaad, "met zorg" is hier de betere optie. Ook bedankt voor de welkomstgroet.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Julian, 

Dank voor je verhaal en welkom op het forum. Wat een leuk verhaal en prachtige woordkeuze. Dit is zeker materiaal voor een langer verhaal, dus ik zou benieuwd zijn naar een groter geheel. Voor een kort verhaal mis ik nog wat context. Ik zou graag meer lezen. 

Goed gedaan!