Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#467 De moeder van Jan

De moeder van Jan

Er was eens een man, die niet in kabouters geloofde en zeker niet in kabouters die wensen uit konden laten komen. Hij leefde redelijk tevreden in zijn eenvoudige huis en hij verdiende de kost als onderwijzer in het dorp.
'Laat me eruit!' schreeuwde de kabouter.
Zijn stem klonk dof en hij bonkte met zijn vuistjes op het glas.
'Ik moet in het weekend geen whisky meer drinken,' zei de onderwijzer zachtjes, schoof de fles opzij en tilde langzaam het omgekeerde glas op.
'Eigenlijk verdien je het niet meer,' zei de kabouter, 'maar je mag een wens doen. Wij kabouters hebben dat besloten. Een wens voor een dag.'
De onderwijzer wist het meteen:
'Ik wens dat al mijn leerlingen krijgen wat ze begeren.'
'Niets voor jezelf?' vroeg de kabouter. 'Je bent zo eenzaam.'
'Nee,' zei de onderwijzer resoluut.
'Goed dan, zelf weten. Wel beetje dom.'
De volgende dag stond de onderwijzer met lichte hoofdpijn in zijn lokaal. Al snel stormden zijn leerlingen naar binnen.
'Ik heb de nieuwste mobiel,' zei de één.
'Ik heb eindelijk een eigen crossmotor,' zei de ander.
Zo ging het door. Iedereen was er ruim op tijd behalve Jan, die vandaag voor het eerst naar school kwam.
'Dit is mijn moeder,' zei Jan.
'Hallo meester,' zei Jans moeder en gaf een hand.
Iedereen zweeg. De meester wist dat de vader van Jan jaren geleden was overleden.
'Kinderen,' zei de meester, 'het is een belangrijke dag. Jullie hebben gekregen wat je wenst, behalve Jan. Daarom zijn jullie op Jan na vrij.'
Iedereen liep joelend naar buiten.
'Kom,' zei de meester tegen Jan en zijn moeder, 'naar de dierentuin.'
Het werd de mooiste dag van zijn leven. 's Avonds ging hij mee naar Jans huis en pas toen Jan allang op bed lag, liep de onderwijzer huppelend naar huis. Daar kon hij de slaap nauwelijks vatten.
De volgende dag startte weer met lichte hoofdpijn. Hij scheurde het blaadje van zijn kalender en zag dezelfde datum als die op het blaadje in zijn hand.
School begon als alle andere dagen. Weer was Jan wat later.
'Dit is mijn moeder,' zei Jan.
'Dat weet ik,' wilde de onderwijzer zeggen, maar hield zijn mond. Een kriebel trok door zijn buik. Hij voelde dat de wens waar de kabouter op gehoopt had in vervulling kon komen.
Vanaf die dag stopte de onderwijzer met whisky drinken en kreeg Jan niet veel later de vader waar hij op hoopte.
'Caroline, geloof jij in kabouters?' vroeg de onderwijzer na een paar maanden aan de moeder van Jan.
'Gekkie,' zei ze en kuste hem op zijn mond.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Sorry, ver over het woordaantal heen. Maar te leuk, om hem niet te schrijven en dan eigenlijk nog te kort in uitwerking. 😀

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een heerlijk verhaal! Ik checkte zomaar even het forum (begin het naar mijn zin te krijgen) en dit is een heel fijn begin van de dag. De kabouterontmoeting vond ik een beetje snel, maar die laat ik met alle plezier gaan voor de rest van het verhaal en de mindfucks die je daarin geeft. Teveel woorden? Ik snap dat dit eruit moest en zou me er ook niet druk over maken. Dankjewel.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke,

Je had misschien wat van je woorden kunnen schrappen, nog buiten het limiet van de opdracht om: als je personage niet in kabouters, feeën of andere fantastische wezens gelooft, waarna diezelfde wezens een wens vervullen... Dat is best voorspelbaar.
Maar (en daar komt de grote maar!) jij weet die uitwerking/inleiding wel zo mee te nemen in het verhaal dat het alsnog een cirkeltje kan vormen met de rest van het plot en door het te laten spreken over de levensomstandigheden van je hoofdpersoon. 

Dat maakt dat het verhaal alsnog vlot leest. In plaats van een cliché, voelt dit verhaal nu bijna als vertrouwd aan. Het is inhoudelijk ook erg heilzaam en mooi. 

Wat begon al aandachtspuntje weet je wat mij betreft een van de meerdere sterke punten van het verhaal te maken. 

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, we mochten 450 woorden gebruiken en daar zit je nog onder. Je kunt nog 20 woorden extra schrijven.
Ik vind het een mooi sprookje, maar het leest voor mijn smaak iets te langdradig en afstandelijk. Er was eens een man, de onderwijzer, de meester. Het zou voor mij persoonlijker worden als je de man een naam geeft. Misschien zelfs in de ik-vorm schrijven. 
De introductie leest natuurlijk als dat van een sprookje, toch trek je mij pas bij de derde zin in het verhaal.
Daarnaast zou ik het verhaal iets meer lucht geven door alinea's te maken. Er zitten tijdsverschillen in die je kunt markeren met een witregel. 
Ik vind je idee erg leuk gevonden, maar persoonlijk denk ik dat jij het sterker kunt schrijven. Het uitstapje vat je bijvoorbeeld samen in één kort zinnetje. Daar zou je nog iets meer mee kunnen.
Het einde zou voor mij ook verrassender mogen.

Wij kabouters hebben dat besloten. ---> deze zin voegt niets toe.

'Hallo meester,' ---> Achter hallo hoort nog een komma. Meester is een aanspreking.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank jullie wel voor de reacties. Ik denk dat het sowieso nog wel wat uitwerking kan gebruiken, maar ben al blij met jullie reacties.

@fief De inspiratie kwam uit de sprookjes van Bomans. Dat was het enige sprookjesboek dat ik snel als E-book op mijn mobiel kon downloaden om de afgelopen weken voor te lezen. Mijn verhaal leunt sterk op zijn verteltrant. Vandaar de verleden tijd en een naamloze onderwijzer, wat zeker bij mij niet gebruikelijk is.

Ik ga kijken of ik tijd heb om met je verdere suggesties aan de gang te gaan. De in jouw ogen 'overbodige' zin, heeft in mijn hoofd wel een achtergrond, die ik nu te weinig expliciet maak.

En stom: ik had 350 woorden in mijn hoofd.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, hoe moet je zo'n verhaal benoemen: schattig, realistisch, haast sprookjesachtig? In elk geval goed geschreven. Ik heb het graag gelezen. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, ik vind dit een pareltje! Mooi sprookje, dat voor mij - zoveel hoofden, zoveel zinnen - niet cliché overkwam en evenmin - zoveel hoofden, zoveel zinnen - langdradig of afstandelijk was. Grote feel-good-factor met happy end, daar hou ik van (of moet ik nu zeggen; my cup of tea?)
Mij viel wel één klein detail op; in mijn jeugd was de onderwijzer degene die les gaf aan 6- tot 12-jarigen, die hadden ook toen nog geen bevoegdheid om een crossmotor te berijden. Wellicht is hier een crossfiets ook passend.
Niettemin heb ik enorm genoten!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank Schmetterling en Ton. 

@ton Ik had zo'n jongetje voor ogen die al jong een talent voor racen heeft, die zie je dan in documentaires als hij ouder en succesvol is al op vijfjarige leeftijd op een mini crossmotor rijden.

Deze keer gaat het me nog niet lukken om te reageren, maar ik lees de andere verhalen met plezier. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hij loopt lekker Hadeke.

Het is een ode aan de onvoorspelbaarheid van het leven en de magie die zich soms in de meest onverwachte hoeken verbergt

GG!
(en leuk dat er meer sprookjes zijn!)