Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 468 – Verzuren

Alice spuugt het chloor uit, spreidt haar armen en duwt haar bovenbenen strak tegen elkaar. Het water spuit langs haar lichaam. Dit heeft ze herontdekt: de kracht waarmee je sport. De zweefduik van het startblok kon ze nog. Dichter bij vliegen kom je niet als mens zonder crossmotor of valscherm. Haar tenen op de rand plaatsen, door haar knieën, alle twintig gelakte nagels laag, en afzetten. Zweven, over de man aan de rand, en rechts houden voor het tweerichtingsverkeer. Buiten spelen de kinderen bij haar man. Zo was ze even vrij. Bij deze banen staan vier borden: Slow Lane, Medium Lane, Fast Lane, Superfast Lane. Haar hervonden zelfbewustzijn stuurde haar werktuiglijk naar Medium. De sloomste baan nam ze vroeger, toen ze nog geen passie had, geen vuur, niet sportte. Totdat ze eind vorig jaar iedereen bleef inhalen.

Naast haar zwemt een vrouw haar tegemoet. Voor dat niveau schoolslag zal ze maanden moeten lessen en trainen. Het hoofd onder water, en omhoog, en ergens tussendoor heel soms ademen. Zo gracieus. Zelf blijft ze nauwelijks onder water na haar duikvlucht. Een badjuf kan haar leren ademen: ooit kon ze zelfs keren op volle snelheid, maar het moederen had haar lichaam zwaar verwaarloosd. Wat doet die vrouw trouwens hier in de middelmaat? Inzwemmen? Uitzwemmen? Klieren? Onzeker zijn? Ze laat het gaan, stoempt naar het keerpunt, hijgt daar niet uit maar keert wel traag, en begint aan de laatste halve hectometer.

Bij die hardloopwedstrijd ging dat ook zo. Haar krachten had ze goed verdeeld, ze had zich maandenlang voorbereid, maar halverwege kon ze alleen nog maar wandelen, stukje rennen, joggen, in looppas, even op tempo voor de familie die was komen kijken, en nog een drafje bij de eindstreep. Maar dit zijn een miezerige honderd meter. Het water hoort haar te dragen. Ze raakt bijna in paniek door zoveel vlakte. Even rugslag in de Medium-baan? Onder de lijn door naar de Slome? Over de lijn heen desnoods. Maar achter haar is die man van het startblok nog steeds niet dichterbij gekomen. Net na het keerpunt zwom ze hem nog tegemoet. Ze twijfelt terstond over de grens van haar motto, gejat van nota bene Roosevelt. 'Niet vergelijken, het verziekt je humeur.' Ze twijfelt of ze de schoolslag gaat leren bij een juf, of toch de borstcrawl, die haar kinderen tegenwoordig al meekrijgen voor hun A. Het liefst toch de echte schoolslag, want ze wil weer rank zijn, zonder zo'n nek als Inge de Bruijn.

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tsja. Kan het citaat hier niet snel in terugvinden. Het water spuit langs langs haar lichaam? Denk dat je hier het paard voor de wagen spant. Eerst de afsprong. Verder graag gelezen. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tsja Sif, dank voor je reactie! Motto's konden ook en die is letterlijk aangekondigd in dit verhaal. Chronologie was nog nooit een noodzaak, zie daarvoor ook de werkwoordstijden.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, 

Je brengt het beeld van een sporter en de fitheid, doelen (bij)stellen en inzet die daarbij komen kijken, erg mooi in beeld!
Het worstelen, het vergelijken, de twijfel... alles komt terug. 
Over het gebruik van het motto heb ik wisselende gedachten. Je personage doet niets anders dan vergelijken. Aan de ene kant geeft dat een mooie ironie, anderzijds is het einde daardoor voor mijn gevoel wat te plotseling. Daar lijkt je personage te willen stoppen met vergelijken. Dat is logisch, omdat het duidelijk is dat ze het vergelijken beu is, maar het komt zodanig laat in het verhaal dat het wel een beetje als mosterd na de maaltijd voelt. 

Maar je schrijfstijl is mooi genoeg om van begin tot eind van je verhaal te kunnen genieten!

Goed gedaan. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Graag gelezen. Fijne woorden die gecombineerd leidden tot fijne zinnen, waardoor je tekst rolt. Gedachten die herkenbaar zijn, maar niet cliché. Kruidnagel, ik ga je eerdere posts eens teruglezen :) ik ben het niet eens met de beide eerdere commentaren. Ik vind de timing van je citaat prima (want de beste regel is de regel die je autonoom toepast in creatie) en het goede gevolg van het vele vergelijken en plotseling "bij zinnen komen". Dank!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, bedankt voor het lezen en meer nog voor je uitgebreide reactie en feedback! Is het niet het randje van haar zelfkennis, het motto om niet meer te vergelijken? Die onhebbelijkheid - je ziet hem ter plekke haar humeur verzieken, haar verzuren. Maar ook de grens: zich vergelijken als motivatie, want dat werkt. En meteen daarop slaat ze door: vergelijken als oordelen. De zinloosheid van een motto, behalve de bewustwording die hij oplevert. Misschien is het juist haar motto omdat ze er zo slecht in is.

Ik snap wel je punt over de timing van het motto: misschien lijkt ze door de stelligheid van de formulering te vastberaden. Ik kijk er nog eens naar. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Raymond, bedankt voor al je lovende woorden! Er staan hier inderdaad al een paar inzendingen van mij. Heel leuk dat je ernaar gaat kijken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, een mooi verhaal. Ik moest het wel een keer lezen om een goed beeld te krijgen. Dat is ook wel jouw schrijfstijl.  Het motto op het eind komt voor mij niet te laat. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Perfecte beschrijving, je zit haast in het lijf van de duikster en zwemster. Inge de Bruijn kende ik niet (als chauvinistische Belg) maar die nek van haar was blijkbaar nodig om al dat olympisch goud te kunnen torsen. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Schmetterling, erg veel dank! Ik was laatst nog in Bouillon, genoot me een ongeluk daar, maar ken denk ik ook geen Belgische equivalenten van Pieter van den Hoogenband of Rintje Ritsma. De schaatsbelg Veldkamp wel. Een paar voetballers misschien, zoals dat gaat. En schrijvers. En Jeroom. Die nek, Erica Terpstra werd fors van het niet meer trainen, maar ons Inge kreeg hem (net zoals Ranomi Kromowidjojo) gewoon van het heel vaak zwemmen.