Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 468 Voorgevoel

Anna hoort een kreet van opluchting achter de deur van het toilet en in gedachten ziet ze haar baas zitten, zijn broek op zijn knieën en een blik van opluchting op zijn gezicht. Zijn probleem met obstipatie is algemeen bekend. Op dagen dat het bijna letterlijk zijn neusgaten uitkomt, is hij niet te genieten. In het huis gaat het gerucht dat zijn onmenselijke opdrachten daaraan te wijten zijn.
Vandaag heeft het laxeermiddel, naar recept van zijn overleden matroesjka, weer voor verlossing gezorgd en Anna weet dat er zometeen werk aan de winkel is.

De deur van het toilet gaat open en de man komt met een grote glimlach naar buiten. Er kan zelfs een vriendelijk knikje af richting Anna, het teken dat ze aan haar onaangename karwei kan beginnen.
Ze duwt haar schoonmaakkar vooruit en parkeert hem naast het toilet. Met ingehouden adem opent ze de deur en inspecteert de schade. Ja, zo te zien is de missie geslaagd. Ze vlucht de gang in voor een nieuwe ademteug.

Na een kwartier van flink poetsen, trekt Anna haar handschoenen uit. Het valt haar op dat de scheurkalender bijgewerkt is. Deze kreeg hij als nieuwjaarsgeschenk van een kameraad, wist iemand te vertellen, en bevat citaten van machtige wereldleiders.
Op de dagen dat het een kort toiletbezoek betreft, is zij degene die de blaadjes verwijdert. Op dagen als deze doet hij dat zelf.
Ze herinnert zich de opmerking die een voormalig collega eens maakte tijdens de koffiepauze. Volgens hem waren de daden van hun baas terug te herleiden naar de quotes op de kalender. Niet veel later kreeg hij een andere baan aangeboden, althans dat was het verhaal.

Ze schudt de prullenbak leeg en de pagina’s van de scheurkalender dwarrelen in de grote vuilniszak. Het laatste blaadje dat tot stilstand komt, is van maandag 21 augustus. Daarop leest ze een citaat van Stalin:

Liever een onschuldige te veel veroordeeld dan een contrarevolutionair te weinig.

Zoals ze gewend is, heeft haar baas zich uitgeleefd met de nodige krabbels. Eén tekening valt haar op. Het is een poppetje aan een galg met in hanepotenhandschrift een naam erbij geschreven: Yevgeny. Een rilling trekt over haar rug. Ze pakt het vel uit de vuilniszak, vouwt het op en stopt het in haar schort.

Drie dagen later ziet ze tot haar ontsteltenis de beelden van een neerstortend vliegtuig. Alle inzittenden blijken het niet overleefd te hebben.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je het vezelrijke graan uit Oekraïne niet meer eet wordt je geconstipeerd. Met Yevgeny wordt het verhaal actueler dan ooit en met Stalins scheurkalender zitten wij helemaal terug in de koude oorlog. Een puik stukje lectuur, maar of het ooit in de Russische geschiedenisboeken komt blijft de vraag. GG, Fief. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een inzicht in de man. Ik gun hem (en de rest van de wereld) een beter werkend darmstelsel… 

Leuk gevonden en beschreven, graag gelezen 😊

Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het verhaal dat die voormalig collega tijdens de koffiepauze vertelde, was blijkbaar toch niet zo ver gezocht. Mooi verhaal. Het lezen ervan roept de behoefte op meer te weten te komen over het hoofdpersonage en haar baas.

Eén dingetje: zijn 'quote' en 'citaat' niet synoniem (lees: vertaling)?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel, Gi. Ja, dat graan doet hem de das om.

Hoi Schrijfdeb, ik gun hem eigenlijk minder prettige zaken. Dank je wel voor je reactie.

Hallo Mike, je hebt helemaal gelijk. Ik heb het aangepast. Dank voor je reactie en scherpe blik.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, er is er maar een met zoveel macht én een scheurkalender van Stalin (hoop ik) en ik gun hem een levenslange contradiarree. Je hebt hem lekker te kakken gezet en wat loopt dit verhaal goed, Fief! Hier te huize ligt er een boek van Anna Politkovskaja. Qua ritme zou ik alleen de slotzin veranderen in: '...blijken het niet te hebben overleefd.'

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, stiekem hoopte ik dat Prigozjin nog vermist werd. Dat hij wel een vermoeden had dat Poetin hem uit de weg wilde ruimen en dat hij niet was ingestapt. Helaas. 

Het einde van de zin is, denk ik, een kwestie van smaak. Ik laat het even bezinken. Fijn dat het je verder kon bekoren.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Je verhaal als geheel is erg goed gevonden en mooi uitgewerkt! 
Hoewel het citaat perfect in het verhaal past en ook goed past in de opbouw van het verhaal, heb ik vooral genoten van de mooie toonwisselingen. 

De eerste alinea's hebben een zekere  humor in zich: met een paar woorden weet je een knipoog te geven naar een anders vieze situatie. Dan volgt de eigenlijke setting van je verhaal, met een spanningselement dat scherpt blijft. Je geeft de informatie stukje bij beetje weg, zodat de laatste zinnen uiteindelijk een slot vormen dat een diepe indruk achterlaat. 

Heel goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel, Nadine. Het was mijn bedoeling om met een vleug humor de idiotie van een tiran te beschrijven en ik zag het zo voor me. Fijn dat het goed overkwam.