Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#469 - Detailzoektocht

Ik zit genesteld in de boezem van het Chartreuzinnenbos, mijn Hasselblad gereed als een jager op de loer, speurend naar de 'wandeling van een detail'. Een cryptische zin die mijn gedachten kriebelt als een raadselachtige minnares. Wat betekent het eigenlijk, de 'wandeling van een detail'?

Terwijl ik dit bespiegel, zoeft een eekhoorn voorbij als een racewagen over het circuit. Mijn camera klikt in actie en legt de vluchtigheid van het moment vast. Is een eekhoorn een detail? Het is een kleine schakel in de eindeloze keten van het bos. Maar een detail?

Wat is de aard van een detail? Is het iets kleins en triviaals? Of is het iets dat zich onderscheidt, iets dat zin geeft? Mijn gedachten dwalen af naar moeder. Zoals ze altijd afdwalen. Is zij een detail? Nee! Ze is het kloppend hart van mijn wereld. Is ze ook een spil in het draaiende rad van het universum? ‘Moeder plakt niet op foto,’ zegt pa altijd. En moeder wandelt nooit. 

Terwijl ik hierover mijmer, zwermen vogels vogels voorbij in een betoverend ballet van veren. Ik leg hun bewegingen vast, maar ik ben niet overtuigd van mijn werk. De vogels zijn adembenemend, ze kunnen aldus geen details zijn. Ze zijn te grandioos, te imposant. En ze vliegen. Wandelen, moeten ze doen!

Wandelt mos? Een wortel van een eik? Eekhoorntjesbrood? Een achtergelaten pindanoot? Een gaatje in de schors, het werk van een verwarde specht?

'Het is onmogelijk,' zucht ik. De wandeling van een detail is te nietig, te onopvallend. Het is geen object dat gevangen kan worden op fotofilm; het is een ervaring die geleefd moet worden.

Met een volgende zucht verlaat ik het bos. Ik heb geen beelden van de wandeling van een detail en ik begrijp niks van de wereld. Wel wederom een namiddag gepasseerd en een verhaal voor moeder. En misschien is dat het belangrijkste van alles.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha ha, Tony,!!  En dan vinden ze het vreemd als ik struikel over komma's die er te veel staan of die juist ontbreken. Zie hier het resultaat van een klein, maar o, zo belangrijk detail. Briljant verzonnen, met een brede glimlach gelezen. Je legt de lat weer hoog.

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony. In mijn korte verblijf hier ben ik je schrijfsels zeer gaan waarderen om de bloemrijke woordkeuze en gedachtegangen. Ziehier weer een bevestiging van die ontluikende interesse, want ik las dit met heel veel plezier. Ik houd van gedachten en gedachtesprongen op papier en word op mijn wenken bediend met wat je inbrengt.

Eén technische opmerking: je metaforen. Een eekhoorn als een wervelwind, vogels in een wervelende dans van vleugels? Ik zie ze niet. Een eekhoorn is als een speer weg, een wervelwind rukt alles mee in zijn omgeving. Vogels met een wervelende dans van vleugels zijn misschien vliegdansende kraanvogels (prachtig om te zien, ooit eens van genoten boven een snelweg nota bene), maar die kleintjes in het bos slaan drie keer en zijn verdwenen. Kortom: daar lijkt voor mij de bloemrijke woordkeuze te winnen van de waarheidsgetrouwe en duidende metafoor. Desalniettemin een heel fijne afsluiting van een schrijvende werkdag :)

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker stukkie hoor! Veel korte zinnen, daardoor lees ik het met een hoog tempo. Er gebeurt niets, en tegelijk van alles. Knappe schets! Als ik dan toch wat mag opmerken: 

Ik peins over de aard van een detail.

Om de een of andere reden haalt deze zin mij uit het leesritme. Ik zit al in je hoofd en dat je peinst is al duidelijk. Voor mij is deze zin daarom 'te veel'. Logischer zou zijn: Wat is eigenlijk een detail? of zoiets. Maar goed, dat is klein bier.

Graag gelezen!

Cheers,
Martin

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, mijn moeder zei van zichzelf altijd: 'Ik pak niet op papier'. De uitdrukking niet plakken op een foto zal wel hetzelfde betekenen zeker? Knap hoe je de verspreking (verschrijving?) van de coach aangrijpt om het detail zelf een wandeling te laten maken om na te gaan waar het wel 'plakt'. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: raak! Dankje

@Raymond: top! ik paste de metaforen aan, hopelijk nu wat treffender.

@ManMetPen: goede suggestie, ik paste het aan.

@Gi: inderdaad! is hetzelfde.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een verhaal over je zoektocht naar een verhaal? Ik begrijp je schrijfsels niet altijd, zo ook deze keer, maar geniet van de beschrijvingen metaforen :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met plezier gelezen ook al is het tegen mijn zere been. Au! Daarmee zet je een personage neer die valt over mijn formulering en wordt het meta, wat ik heerlijk vind om te lezen. De opdracht is ermee vernaggeld als schrijfoefening. Zie het verhaal van de peuk. Het had ook over een schilfer van een bankje kunnen gaan. Ik kan me niet voorstellen dat jij niet durft in te zoomen, dus ik kies ervoor te denken dat je bewust niet inzoomt.