Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#469 - Een gemist detail

 

#469 – Het detail

Door zijn verrekijker tuurt hij vanaf de andere kant van de IJssel over de weilanden rondom Bronkhorst. De dag neigt naar schemering, waardoor het geleidelijk afkoelt en Ralfs lichaam gehuld wordt in koud zweet. Hij trekt moeizaam zijn doordrenkte shirt uit, kijkt ondertussen nog een keer door zijn verrekijker om zich vervolgens in zijn trui te wurmen. In de uiterwaarde aan de overkant van de rivier loopt een kudde koeien. Ralf kijkt om zich heen, aan deze kant is geen koe te bekennen.

Hij begint alvast langzaam in en uit te ademen, om zijn lichaam te bedaren. Dan verschijnt zijn doel; een zwarte Volkswagen Transporter rijdt over de dijk. Vlug verruilt hij de verrekijker voor zijn Dragunov. Door het vizier ziet hij hoe de bus stopt bij een boerderij. Het tafereel verloopt exact zoals zijn cliënt hem heeft uitgelegd. De chauffeur stapt uit en loopt richting de stal van de boerderij. De passagier, die Ralf liever de buit noemt, loopt achterom naar de laadruimte. Ralf ademt voorzichtig een teug lucht naar binnen en stabiliseert zijn geweer op het kussen. De buit heeft de laadruimte geopend en leunt met zijn rug tegen de bus terwijl hij nietsvermoedend op zijn mobiel kijkt. Ralf richt de loop van zijn geweer nauwkeurig op het voorhoofd van de buit en krult zijn wijsvinger voorzichtig om de trekker.

Op het moment dat hij de trekker overhaalt, ziet hij ineens een vlek voor zijn vizier. De knal wordt gevolgd door een doffe dreun. Hij tilt zijn hoofd van zijn geweer. Een koe ligt een paar meter voor hem stuiptrekkend in het gras. Vlug blikt hij weer door het vizier en zoals verwacht, is er paniek aan de overkant. De chauffeur komt uit de stal rennen en rijdt er samen met de buit vandoor.

 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, een detail zo groot als een koe! Origineel!

Ik vind het lekker geschreven, maarrr... er rammelt net iets te veel, waardoor ik er niet in kom. Een doordrenkt shirt is wel héél erg nat bijvoorbeeld. Het is ook een detail dat niet bijdraagt aan het verhaal, m.i. daarom overbodig. 'Het kussen' is er ineens, ik heb niet gelezen dat hij die bij zich had of met zijn geweer gepakt heeft. Het grootste issue vind ik dat die koe patsboem ineens voor het geweer staat, terwijl je hp even ervoor om zich heen gekeken heeft... dan moet de koe een sprintje hebben getrokken en ervoor gesprongen zijn? Net té ongeloofwaardig voor mij.

Maar goed, dat mag de pret niet drukken. Leuk bedacht, prettig geschreven!

Cheers,
Martin

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Martin heeft gelijk dat het stukje nogal verward overkomt. Toch even melden dat ik het prachtige woord 'uiterwaarde' niet kende, waarschijnlijk omdat het een landschap is dat niet in mijn streek voorkomt. Weer wat bijgeleerd, waarvoor dank. 

Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor het lezen en de feedback. Daar kan ik wat mee. Ik hoorde al van meer mensen in mijn omgeving dat het fragment niet helemaal aansloeg, omdat er wat dingen onduidelijk of overbodig leken. Ik heb het ook wel een beetje afgeraffeld. Misschien was ik tot vergelijkbare inzichten gekomen als ik het verhaal even had laten liggen en later nog eens had bekeken, alvorens het te posten. Toch zal ik de tekst niet aanpassen, zodat ik er later nog eens op kan reflecteren.

@Gi Haha, wat fijn. Geen probleem.

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eens met het commentaar van Martin. Ik las je verhaal volgens mij gisteren al en had ook moeite met die koe. En niet wijzigen na feedback is the way to go hier, denk ik ook. Gewoon met billen bloot erkennen dat je afgeraffeld hebt, top :)

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eens met Raymond, je tekst lekker je tekst laten! Dit forum is wat mij betreft een speeltuin en leerplek, geen bakkerij voor De Allerbeste Versies.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tgohja, goede opmerkingen kunnen je laten leren hoe een ander naar je tekst kijkt. Ook ik ben het eens dat je het wat 'ordelijker' kon maken, al doet dat niet teniet dat de vondst van de koe best grappig is. Vanavond entrecote!

GG

 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Grappig en spannend. Ik vind dat je best dat kussen opeens daar kan hebben. Uitleg is niet nodig, dat vult de lezer wel in. Op mij komt het niet rommelig over maar misschien ben ik chaos gewend.