Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#469 Monoloog

 

Doek open. Kaal toneel, met HP in spierwit overall op hoge kruk. HP kijkt met duistere blik enkele seconden zaal in.

Oké.

Ik ben een peuk, maar hebben jullie soms zelf gekozen als wat je op deze wereld kwam?

Dus is er een reden waarom je zo naar me kijkt?

Ik weet wat ik doe, hoor. Ik weet donders goed wat ik ben en zal ik je wat vertellen? Ik. Ben. Er. Trots. Op!

HP staat op van kruk en spreekt zaal aan.

Ik weet dat jullie een smerig, langzaam moordend nicotine-met-teer restant zien. Een weggegooid, vervuilend, altijd overblijvend stukje afval.

Ik ken die blikken, ik weet dat. En bij elk woord van mij groeit jullie afschuw. Je maakt mij niks wijs.

Maar weten jullie wel wat ik deed? Voor ik mijn bijdrage leverde aan de kapitalistische Dood, waarvoor ik nu eenmaal wordt verkocht?

Toen maakte ik liefde. En vriendschap. En verbondenheid. En rust.

Ik werd aangeboden in het donker, na een drankje, aan de man of vrouw die werd gezien en waaraan de grote liefde werd toegedicht. Ik ging van hand tot hand rond een zomers vuur op het strand. Ik rustte op de lippen van dichters en songwriters, mijn rook dwarrelde door studio’s waar kunst werd gemaakt. Ik werd gerookt na de allerbeste seks.

En wie van jullie kan dat zeggen? Wie van jullie deugtypes kan zeggen dat-ie alle toppen heeft geboden, alles heeft overgoten met het volle leven? En toen de Dood binnen bracht om de schaal weer in evenwicht te brengen? Wie?

Dat dacht ik al. Blikken van afschuw, dat is jullie bijdrage aan het volle, eindige leven.

Nou, kijk maar. Hier sta ik. En ik ben er trots op.

HP spreidt armen. Frontlicht dooft, alleen achter licht. Doek.

 

Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Applaus! Ik heb van je genoten HP, en velen met mij. Ik verafschuw jou niet, daarentegen soms wel mijzelf. Mogelijk houd je me in bedwang tot de dood, maar dan heb ik ook echt genoeg van je - al is het dan niet mijn eigen keuze. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, mooi! Opmaaktechnisch neuzeldingetje: met wat minder witregels vloeit de tekst beter (shift-enter ipv enter).

Dus is er een reden waarom je zo naar me kijkt?

Die 'dus' veronderstelt een verband tussen wat ervoor gezegd is en wat erna komt. Dat ligt niet voor de hand, de reden dat men zo naar de HP kijkt is de associatie van roken met dood en ellende. Daarom zou ik 'dus' dus niet gebruiken ;-)

Veel zinnen beginnen met 'ik', mooier is om dat beter te doseren, al vind ik het in dit ego-stuk eigenlijk niet misstaan.

Graag gelezen, erg origineel en beeldend!

Cheers,
Martin 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je bent een peuk en dank daarvoor!

Leuk spel met de toneelspeler, de monoloog (die we niet horen natuurlijk) en de observatie van je detail.... enkel die foto ontbrak :)

GG!

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had dit verhaal deze week al gelezen, maar nu pas tijd om te reageren.
De peuk heeft een one-man-show, goede inzet voor het verhaal. Ik ben persoonlijk nog nooit met de peuk in aanraking gekomen, dus leuk om te lezen hoe het voelt :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Te bedenken dat ik ooit zoiets tussen de lippen had, maar toegegeven het was mijn creatiefste periode. Dus peuk of althans wat eraan vooraf ging, je zorgde voorwaar voor inspiratie.  Op de vraag: rookte je na de seks, kan ik enkel antwoorden: ik heb het nooit gemerkt.:-D

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb weleens eerder een verhaal vanuit een sigaret gelezen maar dit op een podium is heerlijk dramatisch gebracht. Ik zou hem naar een of andere wedstrijd sturen omdat ik het erg origineel en goed uitgewerkt vind.