Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#469 Strandtafereel

De zee heeft zich teruggetrokken. Op het nog natte deel van het uitgestrekte strand merk ik aan de voetafdrukken dat ik niet de eerste wandelaar ben vanmorgen. Vroeger liep ik hier met mijn gesofistikeerde camera in de aanslag en een volle tas op de rug met allerlei lenzen en filters. Vandaag volstaat de eerste de beste mobiele telefoon om goede foto’s te maken. Een vooruitgang? Niet op plaatsen waar cruiseschepen aanmeren en hordes toeristen enkel geïnteresseerd lijken om selfies te nemen bij bezienswaardigheden om dan snel weer de plaat te poetsen naar een volgende bestemming.

Op de rand van de getijdenzone lopen wulpen. Ze doen mij meteen denken aan de titel van de roman van Maarten ’t Hart Een vlucht regenwulpen.
Ik fotografeer de dichtstbijzijnde wulp en bekijk het resultaat. Het is of de vogel wist dat hij op de foto ging. Een poot gaat in de lucht en de lange bek is net niet ondergedompeld in het zilte schuimwater.  Witte accenten  in zijn donkerbruine verenkleed lichten op in de ochtendzon.

Raar hoe de adem van de zee je hoofd verlicht en je overpeinzingen toch alle kanten uitstuurt. Maarten ’t Hart uitte zich een tijdlang als travestiet. Hij zag er veel beter uit in zijn vrouwenplunje. De hoge stelten van de vogel doen mij denken aan naaldhakken. Ik bedenk ter plekke een haiku bij mijn foto:

De wulp heeft iets wulps
Tippelen over het strand
Als een lichtekooi
 
Tegen de wind in is achter mij een strandschuimer genaderd met zijn straathond. Het dier rent recht op de troep vogels af. De wulpen vluchten.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi man... beeldend, sferisch, aandacht voor het kleine.

Als ik twee puntjes aan mag stippen? Ik had verwacht dat degene die voor de hp uitloopt een rol zou gaan spelen, in de geest van het geweer van Tsjechov. Het geeft een verwachting, die niet ingelost wordt. Tweede: de meeste mensen hebben geen iPad bij zich, maar een mobieltje (iPhone of op Android). 

Graag gelezen!

Cheers,
Martin

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Martin voor de reactie. Ik zou het aan Tsjechov moeten vragen maar zouden de eerste voetstappen kunnen toegeschreven worden aan de schuimer die later in het verhaal opdaagt? Ik gebruik zelf die dingen weinig en een iPad zal wel overdreven zijn, maar hier en daar zie ik ze toch opdagen, mogelijk om (brede ;-)) foto's mee te maken. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het typeert HP dat ie een iPad gebruikt, beetje lullig op het strand. Of ik de haiku voel weet ik niet, maar het is een detail en een foto! 

Je kon mss wat meer doen met die gedachten aan de travestiet 't Hart?

GG

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Yes, blijven aanplakken en uitbreiden tot je gevoel zegt dat het af is (ook al is het een privé versie en niet meer aan de limiet ) Geef die Hart 5 paragrafen wat mij betreft.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het een mooi verhaal, maar voor mij mocht de term wulp iets minder voorkomen, voor mij is het nu te veel herhaling. Dat is uiteraard persoonlijk :)
De vergelijking tussen de hoge stelten en naaldhakken vind ik wel een heel mooi beeld.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb geen probleem met de herhaling van wulp, misschien omdat ik er meer over wil weten. Er zijn meerdere lagen in het verhaal waardoor ik het graag lees. De wulpen, wulps, 't Hart en die gaat een verbinding aan met wulp, de wandelaar langs het strand waarbij invulling in het hoofd van de lezer de ruimte krijgt. De Haiku is geestig.