Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

469 - Nuttig

 

Sem holt voor me uit. Zijn hoogblonde haren en rode jasje zijn door het kale struikgewas goed te zien. De geur van regen hangt in de lucht en de frisse wind waait mijn gedachten op orde. Op dit vroege tijdstip zijn er nog geen andere mensen in het park. Sem kan zich uitleven zonder iets stuk te maken of mijn zenuwen kapot te gillen.

‘Mama, daar ligt een meneer te slapen.’
Sem rent weer mijn kant op en hij wijst naar een bankje bij de vijver. Daar ligt inderdaad een man. Als we dichterbij komen, ontwaar ik een verwilderde haarbos en een baard van meer dan een paar dagen. De walm om hem heen doet me denken aan een café zonder rookverbod. Ik pak Sems hand en loop snel door.
‘Mama, waarom lopen we zo snel?’
‘Die meneer is een beetje vies, Sem. Kom, loop door.’
‘Waarom is die meneer vies, mama?’
‘Het is waarschijnlijk een zwerver, Sem’, zeg ik, terwijl ik hem nog steeds met me meetrek.
‘Wat is dat, mama?’
‘Dat zijn mensen die niets nuttigs doen en buiten wonen.’
Sem lijkt tevreden met mijn antwoord en stuift weer weg.

We wandelen in een grote boog om de vijver heen. Sem klimt in bomen, verzamelt stenen in zijn jaszakken, rent achter de eenden aan en verjaagt ze met zijn geschreeuw en gestamp. Dan verdwijnt zijn rode jasje plotseling en hoor ik een plons. Ik begin te rennen. Tegelijkertijd zie ik de zwerver opstaan en zonder aarzelen het water inspringen.
Ik kom bij de plek waar Sem verdween en glij bijna zelf onderuit in het natte riet.

De man geeft mijn druipende, gillende zoon aan mij.
‘Sommigen van ons doen af en toe toch iets nuttigs.’ Hij knipoogt en gaat weer op het bankje liggen.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# ??

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie beschrijving van de omgeving en de sfeer van zo'n stuiterend kind, Ginger84. Desalniettemin haper ik op je woord "nuttig". Dat een veelvragend kind dit concept snapt en er dus genoegen mee neemt, betwijfel ik. Ik vind het in je verhaal (toewerkend naar de clou rond "nuttig") een goedgekozen dialoog, qua geloofwaardigheid niet zo. Echter, de clou is leuk, dus alla, waar heb ik het over :)

Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, wat bedoel je met je reactie?

@Raymond, bedankt voor je feedback. Ik denk dat het eraan ligt hoeveel een kind thuis geleerd krijgt én hoe snel hij weer door wil rennen, of hij genoegen neemt met het antwoord. Fijn dat je de clou leuk vond :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit is je derde verhaal Ginger. Niet dat het zo belangrijk is maar als je naar de andere verhalen kijkt zal je zien dat er een 
# voor het nummer van de opdracht staat. Maar je bent niet de enige die dit nog niet door heeft, ook schrijvers die al lang op dit forum actief zijn hebben nog steeds niet begrepen hoe het hoort. Als men de verhalen van anderen leest en ook becommentarieert valt dit natuurlijk beter op. 
Daarnaast vind ik je verhaal best goed geschreven maar zoals Raymond al zei ietsjes ongeloofwaardig. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

voor elk verhaal dien je een apart topic aan te maken met het nummer van de opdracht en de titel van het verhaal in de onderwerpregel.

Gi, het #-teken voor het nummer is niet verplicht. Het gaat erom dat je het nummer van de opdracht voor de titel zet. Hoe je dat doet, is niet vastgelegd in de regels. 

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal! Goed geschreven met mooie en zorgvuldige zinnen en een geloofwaardige Sem (natuurlijk gaat die stuiterbal in de vijver eindigen). Heel verrassend vind ik de clou niet, misschien dat het geheel daarom ook niet zo bij mij binnenkomt. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk, want ik vind het echt keurig geschreven!

Cheers,
Martin

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ginger, ik schreef al dat het niet zo belangrijk is. Door uit de toon te vallen kan je ook opvallen. Zoals Fief terecht opmerkt is het niet vastgelegd, dus negeer gerust mijn opmerking en concentreer je verder op het schrijven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat mij opvalt aan dit verhaal is dat de setting echt een rol speelt in het verhaal. Daardoor neem je de lezer mee. Sommige kinderen snappen het woord nuttig wel, zeker als de moeder het vaker gebruikt in verschillende contexten.