Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#470 Memories are made of this

Hoe fout kan men soms zijn in het beoordelen van songs. ‘Memories are made of his’ is een lied dat haast alle bekende namen in de Britse en Amerikaanse muziekwereld vertolkten, van Dean Martin tot de Everly Brothers . Jarenlang dacht ik dat het de vertaling was van het Duitse ‘Heimweh’, lang nummer één in Nederland en Vlaanderen, gezongen door Freddy Quin, maar dan bleek dat Freddy een vertaling van het origineel zong.

Als ik het nu luister dwalen mijn gedachten af naar lang vervlogen schooltijden. Ik was in die jaren veel  met muziek bezig , maar dat gebeurde tot mijn achttiende niet zozeer op school. Ik woonde er op een steenworp van en ging zelfs tijdens de lunchpauze thuis eten. Ik miste dus veel van de discussies onder mijn schoolkameraden,  maar maakte dit goed met de vele vrienden van de jeugdbeweging.

Anders werd het op de universiteit. We zaten midden in de jaren van de Flowerpower en Dylan, Baez, Donovan en vele andere protestsongvertolkers kwamen aan bod op geïmproviseerde gatherings. Vrienden uit mijn dorp en van mijn vroegere school die ook op de unief zaten kenden er haast niemand.  Dat was anders met de meer dan tweehonderd studenten uit ons academiejaar. Was het omdat wij een ‘sociale’ richting volgden?  Op parken en pleinen, in stamkroegen en in het studentenrestaurant ontmoetten we elkaar regelmatig. Af en toe werden verschillende jaren gegroepeerd in de grootste aula voor een gemeenschappelijke cursus. Dan kon je over de koppen lopen, niet zozeer omwille van de belangstelling voor de cursus dan wel omdat het een ideale plek was om samen te discussiëren. De hele wereldorde werd er hertekend en mei ’68 was niet ver weg.

Om de haverklap organiseerde het presidium van de studentenclub weekends waar velen gretig aan deelnamen.  Er werden vriendschappen en zelfs liefdesrelaties voor het leven gesloten. Nu en dan gooiden een nonnetje of pater de kap over de haag. De Kerk was iets moderner geworden, maar verviel al snel weer in haar vastgeroeste gewoontes.

Noodgedwongen veranderde ik van studierichting en kreeg meer te maken met de filles en fils de papa uit de zakenwereld. De gescheurde jeansbroek was niet meer van de partij. Keurige kledij en voorkomen waren aan de orde. Gelukkig bleef de studentikoze sfeer de bovenhand halen. Tijdens pauzes werd er veel gerookt,  soms zelf in de leslokalen. Dit werd verboden. Voor de Franse les moesten we een slogan bedenken voor een product.  k stapte naar voor, stak ostentatief een sigaret op en zei Laurens filtre, la reine des cigarettes. Hilariteit alom en van de verbouwereerde leraar mocht ik ma sèche verder oproken.

Improvisatie kwam regelmatig aan bod. Zo ook in de Engelse les. Een studiegenoot die samen met ons op kamers zat had de rare gewoonte om ’s morgens zijn haren uitbundig te frictioneren met Eau de cologne. Hij begon zijn Engels discours met I think, maar de ‘th’ klank klonk meer als ‘st’. De voltallige klas beaamde zijn uitspraak.

Indeed, memories are made of this …

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Schmettering, ik weet het niet zo, je vertelt enorm veel, maar daardoor blijft het uiterst vaag. Je raakt zoveel boeiende topics aan dat ik liever had dat je veel meer vertelt. Nu lijkt het soms een vermoeiende opsomming, waardoor het iets minder een verhaal wordt.

Misschien/waarschijnlijk heb ik het uiteraard fout :)

Btw: je opent met 

Hoe fout kan men soms zijn in het beoordelen van songs. 

en je eindigt met de i stink ... memories are made of stis?

GG

 

Lid sinds

9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben het eens met Tony, Schmetterling. Je creëert een Der Heimat-achtige film voor mij (als je de serie niet kent, zoek 'm op), met een aaneenschakeling van (mooie) sixties anecdotes, maar waar gaat dit heen? Als die schets is het fijn leesvoer, als verhaal met iets dat moet beklijven, minder voor mij.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony en Raymond, bedankt voor het lezen en de commentaar. Voor mij heb je een verhaal als er iets verteld wordt en Tony vindt dat ik 'enorm veel' vertel. Met mijn breiwerkje aan anekdotes heb ik niet zozeer een beklijvend verhaal willen schrijven dan wel de sfeer willen oproepen uit een studententijd.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je verhaal en omschrijvingen scheppen een mooi tijdsbeeld. Het blijft, ik denk doordat je inderdaad veel dingen kort aanstipt, op de oppervlakte. Dat vind ik jammer, er mist een stuk gevoel voor mij.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eens met de voorgaande commentaren. Ik had graag een discussie in die overvolle aula willen meebeleven. Een leuk tijdsbeeld maar erg in vogelvlucht.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SD en Ostinato, bedankt om te reageren. Ik lees dat jullie het respectievelijk een mooi en leuk tijdsbeeld vonden en daar was het mij vooral om te doen. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Schmetterling

Je geeft een sfeer van je studententijd, maar je dondert er wat doorheen en dat is jammer.Zo schrijf je een vrij lange intro die m.i. niet echt nodig is voor je setting.

Je schetst het beeld van de jaren 60 aan de vooravond van '68 maar in tegenstelling tot andere verhalen van je hand  is het eerder wat beschrijvend en minder belevend, en dat lijkt me een gemiste kans om je tekst nog meer tot leven te brengen.

Daardoor is het wat teveel een verslag een minder een verhaal.

Johanna