Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#470 - Waar rook is...

Met mijn voeten op de lessenaar leun ik achterover en bekijk de gebogen hoofden van mijn groep-acht leerlingen. Ongeveer de helft van de klas is druk aan het schrijven of doet in ieder geval alsof. Een enkeling kijkt dromerig om zich heen. De druktemakers achterin hebben aan één blik voldoende om dat wat ze uitspoken ten minste in stilte te doen.
Ik neem een trekje van mijn sigaret en blaas de rook het openstaande raam uit. Mijn blik blijft hangen bij Sara. Ze zit met haar neus bijna op het papier, haar sluike haar hangt vettig over haar schouders. Ze schrijft aan één stuk door, de fantasie lijkt rechtstreeks vanuit haar hoofd haar pen uit te vloeien.
Ze heeft het niet makkelijk hier op school, ze is duidelijk het pispaaltje van de groep. Haar ouderwetse, te kleine kleren en rare ziekenfondsbrilletje helpen daar natuurlijk niet aan. Ze is pienter, dat wel, maar sociaal verschrikkelijk onhandig. Ik heb haar wel eens gezegd dat ze wat meer van zich af moet bijten, maar dan staart ze me alleen maar aan met die onpeilbare, donkere ogen.

***

Ik doe alsof ik het gefluister en gelach niet hoor. Daar ben ik met de jaren vrij goed in geworden. Schelden doet wél pijn, wat de leraar ook zegt. Het gevoel er niet bij te horen ben ik inmiddels gewend, maar fijn is anders. Ooit wordt het vast beter. Voor nu trek ik me terug in mijn eigen fantasiewereld, waar de pestkoppen niet bestaan en ik mezelf gelukkig kan schrijven. De opdracht van vandaag, ‘Je grote droom’, zweept mijn verbeelding op en de woorden stromen over het vel. Het gaat niet de kant op die ik zelf verwachtte, maar dat gebeurt wel vaker. Alsof het verhaal al bestaat en ik het alleen maar de ruimte hoef te geven. Een glimlach zweeft op mijn gezicht, terwijl de natte propjes papier mijn achterhoofd raken.

***

‘Kom je zo?’
Mijn vrouw staat met twee kopjes koffie naast me.
‘Ik ben bijna klaar, ik kom zo bij je zitten.’
Ze laat een kopje bij mij achter, installeert zich alvast op de bank en stemt de televisie af op het journaal.
De meeste opstellen waren fantasieloos en afgeraffeld, maar na een paar zinnen merk ik dat dit exemplaar er met kop en schouder bovenuit steekt. De haartjes op mijn armen komen overeind. Ze is intelligent en een kei in taal en spelling, maar wat ze nu heeft verzonnen, is werkelijk fantastisch. Gruwelijk, maar fantastisch. De stem van de journaal-lezer dringt nauwelijks tot me door.

“Bij een brand op een basisschool in Eindhoven is brand uitgebroken. De brandweer is met groot materieel uitgerukt en een woordvoerder geeft aan dat er zich nog enkele scholieren in het gebouw bevinden. Zij zitten schijnbaar opgesloten in één van de lokalen en de vraag is of de brandweer ze op tijd zal kunnen bevrijden. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.”

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy SchrijfDeb, 

Je verhaal leest bijzonder vlotjes. Er blijven wel veel vraagtekens achter, heeft het roken te maken met de brand? Wat was de pennenvrucht van dat meisje? En zat zij in de brand?

GG!

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SchrijfDeb, jouw beschrijvingen zijn top en met de interpretatie kan de lezer alle kanten uit. Voor mij ging het opstel van Sara over een achteloos weggegooide sigarettenpeuk die brand veroorzaakte in de school waarbij alle propjesgooiers uit haar klas gruwelijk omkwamen. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony en Gi, bedankt voor het lezen en de reactie. Hopelijk zijn de vraagtekens die achterblijven niet te ernstig, Tony? Gi, niet helemaal mijn insteek, maar je komt in de buurt :)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nah ja, de suggestie is toch onontkoombaar dat Sara de school in brand heeft gestoken en zo wraak neemt op haar pesters. Maar daar had ik toch wel graag iets over willen lezen in de eerdere tekst. In het Engels noemen ze dat zo mooi 'foreshadowing'. Want uit niets blijkt dat Sara snode plannen heeft.

Oh, hier is de schrijver zelf aan het woord - dit lijkt me geen realistische gedachte van een dromerige, gepeste puber:

Voor nu trek ik me terug in mijn eigen fantasiewereld, waar de pestkoppen niet bestaan en ik mezelf gelukkig kan schrijven.

Graag gelezen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag SchrijfDeb

Je verhaal opdelen in stukjes waar je wisselt van personage kan storend zijn, maar dat is hier zeker niet het geval. Je schrijft erg vlot en mooi dus je verhaal is erg aangenaam om te lezen.

De suggestie dat er een link is tussen het opstel en de brand, is subtiel maar goed uitgeschreven.

Knap!

Johanna

   

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal. Het eerste wat ik dacht toen ik het verhaal las was; 'wacht even, roken in de klas?' Maar goed dit is natuurlijk een heel ander tijdperk, waarin propjesgooien ook nog populair was.

Ik zou zeggen dat de leraar zelf de brand (waarschijnlijk per ongeluk) heeft veroorzaakt met zijn sigaret, en dat Sarah alleen in haar opstel de fantasie uitte om uit wraak de school in brand te steken (maar dit dus niet werkelijk deed). Maar uiteraard kan het zijn dat je een andere intentie had. Sowieso leuk aan dit verhaal dat je ruimte laat aan de lezer om te puzzelen wat er gebeurd is, er zit iets sterks mysterieus in de strekking van het verhaal.

Bij de laatste alinea vind ik het wel wat lastig te geloven dat docent kennelijk al thuis is (en de opstellen al heeft nagekeken), en sommige van de leerlingen nog op school zitten. Tenzij het misschien een parttime werkende docent is...

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ostinato, Johanna en Virtuoso, bedankt voor het lezen en jullie reacties.

Fijn dat de mysterieuze strekking goed gedoseerd is voor de meesten. Een stukje foreshadowing ga ik nog eens naar kijken, het stukje gelukkig schrijven laat ik staan (deze darling wil ik niet killen :)) en het einde zal ik ook nog eens over denken :)