Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#475 Pakje uit Quebec

Ik opende het gekregen boek. Het was een mooi boek op A4 formaat met een harde, dieprode kaft.
Stevig verpakt toegekomen met wat ik de snail mail noem, in tegenstelling met de e-mail, waarbij alles snel moet verstuurd en beantwoord worden.

Mijn verre vriend, die al jaren in Canada verblijft, stuurde het voor mijn verjaardag. Hij is een van de weinigen die reageren op mijn verhaaltjes die ik schrijf  en soms deel op Facebook. Dat is niet verwonderlijk, want op mijn FB pagina staan amper tien friends vermeld.

Het eerste wat mij opviel bij het openen van het pakket was niet alleen de kleur, maar ook het ontbreken van enige tekst of afbeelding op de kaft. Apart, zo een boek zonder titel, dacht ik. Van mijn vriend, die ik al ken van op de schoolbanken, had ik eerlijk gezegd niets anders verwacht. Hij is een supercreatieveling die altijd verrassend uit de hoek komt.

Ik wist dus niet wat mij te wachten stond bij het openen van het boek, maar was op alles voorbereid. Het viel mij een beetje tegen toen ik merkte dat ook de eerste pagina leeg was. Hagelwit, neen, iets gelig wit papier, maar zonder tekst. Snel doorbladerde ik het boek. Niets, het boek was leeg, de pagina’s waren leeg en de kaft was leeg. Op de bijgaande verjaardagskaart was er buiten de hartelijke wensen geen melding te bespeuren.

Wat had mijn copain nu weer bedacht? Was dit een grap, waarvan hij later de clou zou onthullen?  Dan merkte ik het blaadje op de grond. Dat moest uit het boek zijn gegleden toen ik het doorbladerde. In het bekende handschrift van mijn vriend stond geschreven: voor mijn bff, de schrijver die op een wip en soms twee wippen een leeg boek kan vullen.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tjonge, de hoofdpersoon moet zeker een schrijver zijn die enkel op zijn laptop, smartphone en andere elektrieke rommel schrijft dat hij niet meteen een dummy herkent en daarna ook niet de bedoeling raadt. Mooi contrast.

  • Tussen kleur en maar  en papier en maar mag een komma.
  • die ik al ken van op de schoolbanken > is dit een Vlaamse uitdrukking?

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik merk dat ik wat ongeduldig werd tijdens het lezen. De clou is al snel duidelijk (het is idd een dummy), daarmee worden de andere alinea's gekeuvel over Facebook, de creatieve vriend (wiens creativiteit wel meevalt) en de verbazing van het doorbladeren. Dat de dummy niet herkend wordt, voelt voor mij dus onrealistisch.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, ik voel mij aangesproken. Sinds de opkomst van de tekstverwerking heb ik geen pen en papier meer aangeraakt, althans niet voor teksten te schrijven. Enkel voor persoonlijke briefjes en verjaardagkaarten schrijf ik nog met een vulpen, maar dat is dan wel een kalligrafiepen. De uitdrukking? Als jij ze nog nooit gehoord hebt, zal het wel Vlaams wezen, zeker? Schoolbanken komt trouwens meer voor in Vlaamse uitdrukkingen. Ik weet niet welke meubels er in de klas stonden in Nederland. Bedankt om te reageren. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Raymond, Musonius en jij hebben het over een 'dummy'. Voor mij is dat een meer een modelpop of nep boek dat men in de etalage legt. Het boek waar ik het over heb is niet nep en kan vergeleken worden met een luxueus exemplaar van een notitieboek. De clou is juist dat er in het 'lege' boek wel eens een verborgen boodschap kan staan, gezien de creatieve geest van de schenker. Uiteindelijk blijkt dat ook de clou te zijn maar die is m.i. niet vanaf het begin duidelijk. Sorry dat dit je ongeduldig heeft gemaakt. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, ik vind het een mooi beschreven verhaal. Ik kan me voorstellen dat je als ontvanger niet meteen doorhebt waarom je een notitieboek toegestuurd krijgt. Alleen je beschrijft het als een boek en dat je het vreemd vind dat het lege pagina's zijn, terwijl het duidelijk is dat het om een notitieboek gaat. De gedachte van de vriend bij het sturen van dit cadeau vind ik wel mooi. Al met al graag gelezen.

met een harde dieprode kaft. ---> is het de dieprode kleur hard of de kaft? In het tweede geval zou ik een komma achter harde zetten.

die ik al ken van op de schoolbanken ---> "van op" is waarop ik haak in deze zin. Ik denk dat Musonius dat ook bedoelt. In het Nederlands zeggen wij: die ik al ken vanaf de schoolbanken. Of: die ik al ken sinds de schoolbanken.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Precies. Wat Fief zegt over de schoolbanken, bedoelde ik inderdaad 

Wat 'harde dieprode kaft' betreft: als 'hard' op 'dieprood' sloeg, had er 'hard dieprode kaft' gestaan.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Op internet kan je dit lezen: De beste Belgische krantenkoppen, elke minuut geupdated: Patser’-actrice Nora Gharib: “Ik zag onlangs foto’s van leden opgerolde drugsbende in de krant. Ik kende ze bijna allemaal vanop de schoolbanken' - In Vlaanderen ben ik dus niet de enige die de uitdrukking gebruikt, men vindt ze zelfs terug in krantenkoppen, wat uiteraard geen excuus is indien het fout zou zijn. Daarenboven is de 'Gazet van Antwerpen' nu ook niet meteen een referentie op dat vlak. 

Lid sinds

2 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik sluit me aan bij Raymond. Voor mij leek het ook vrij snel duidelijk dat het om een notitieboek ging, wat mij geen gek cadeau lijkt. Ik snap daarom ook niet helemaal wat er zo 'creatief' is aan de vriend die het geeft.

Ik heb wel moeten grinniken om

Hij is een van de weinigen die reageren op mijn verhaaltjes die ik schrijf  en soms deel op Facebook. Dat is niet verwonderlijk, want op mijn FB pagina staan amper tien friends vermeld.

 Verder leest het vlot en details als 'Hagelwit, neen, iets gelig wit papier...' maken dat je het wel voor je ziet.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind hem dit keer ook wat lastig. Je schrijft in je kenmerkende eigen stijl, die ik steeds beter weet te waarderen, maar in deze bijdrage blijft het voor mij iets teveel kabbelen en is de clou op het kaartje wat te weinig uitsmijter of een ander inzicht gever.

Het verhaal leest vlot en ik kom ook wel mee 'in het hoofd' van de hoofdpersoon, maar het laat me - om in het thema te blijven - ook wat leeg achter.

Wel een mooie vriendschap overigens.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed geschreven op zijn Gi's! Complimenten.

De inhoud van het verhaal is (voor mij) wat 'braafjes', bijna zo lief dat het zo iets is van: "wat goed voor jou dat jij zo een geweldige lieve complementeuze vriend uit Canada hebt die nog postpakketjes stuurt! Maar wat heb ik daarmee te maken? Buiten dat ik zo geen vriend heb?" :)

BGC!

GG!

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je Tony, ik kan het ook niet helpen dat die gozer mij een pakje stuurde. Het had inderdaad even goed van Mireille kunnen komen (da's een goede vriendin van jouw Sonja), maar die leest voor zover ik weet mijn verhalen niet.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lief verhaal en er zit best wel een onderhuidse spanning in. Bijvoorbeeld door ons mee te delen dat hij maar weinig vrienden heeft op Facebook. En dan die ene wip of twee wippen? Dat zet me aan het denken als lezer.