Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#475 Wie o wie?

“U had wel degelijk een motief!” Detective Catus keek de meid streng aan. “Juffrouw Knoops had u betrapt op het stelen van het zilveren melkkannetje en was van zins de baron in te lichten.”
De knieën van de meid knikten.
“U had allen een motief om het leven van de gouvernante voortijdig te beëindigen.” De ogen van de detective gleden over het gezelschap dat op diens dwingend verzoek was neergestreken in de salon.
Bevend van opwinding, stond meneer Van Amerongen in de deuropening. Nu ging het gebeuren. Detective Catus stond op het punt te onthullen wie de moord gepleegd had.
“De bebloede krantenstok was een dwaalspoor”, sprak de speurder. “Het was de haarspeld in de botervloot die mij …”
Plotseling verdween de detective en met hem de meid, de rest van het gezelschap, de salon … alles en iedereen. Alleen meneer Van Amerongen bleef achter, rechtop zittend in bed, starend naar een lege bladzijde.
“Verdulleme!”
Was het een misdruk? Was er een pagina uitgescheurd? Hij sloeg de pagina om. Niets! Nog geen paginanummer. En het enige wat nog volgde, was de kaft.
“Verdulleme, verdulleme, verdulleme!” vloekte Van Amerongen. Nou ja, het moet de baron zijn geweest, dat kan niet anders, dacht hij. Maar het kon wél anders. De barones, die achter de affaire was gekomen, de gokverslaafde neef, de butler, de kok, de meid …
Van Amerongen deed die nacht geen oog dicht. Hij blééf piekeren over de mogelijke dader. Toen hij uitgeput in slaap viel, schrok hij weldra snakkend naar adem wakker, omdat de butler hem probeerde te wurgen. Buiten liep de neef over het grind en in de hoek glinsterde het mes van de kok in het maanlicht. De dader liep vrij rond en had het op hem voorzien.
Van Amerongen deed het licht aan, greep het boek en schreef met koeienletters op de lege pagina: 'De butler heeft het gedaan.'
Met een glimlach op de lippen gleed hij in een droomloze slaap.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat heerlijk om zo midden in een verhaal te vallen. Een klassieke scene waar je lekker vlot doorheen leest. Nu weet ik alleen niet waarom Catus de moordenaar niet heeft opgepakt, waardoor de butler en/of de kok nog vrij rondlopen...

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, een echte Musonius-middernachter! Mooi verweven werelden in Cluedo-suspense met een levensechte willekeurige catharsis, verdulleme.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Salon is zo een van die woorden die een dubbel lidwoord hebben, maar ik zeg al heel mijn leven 'het' salon. Verder een goed bedacht detectiveverhaal, maar waarom het plots ophoudt blijft de vraag. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, ik moet bekennen dat ik in eerste instantie dacht: waar gaat dit verhaal naar toe. Tot het kwartje viel. Goed verzonnen, graag gelezen.

Bevend van opwinding, stond meneer van Amerongen in de deuropening. ---> volgens mij hoort van met een hoofdletter als onderdeel van de naam: meneer Van Amerongen. 
Deze zin vond ik ook verwarrend. Hier staat Van Amerongen nog in de deuropening, terwijl hij drie zinnen later rechtop in zijn bed zit. Als je Van Amerongen toch erbij wil hebben, kun je ook zeggen: Nu ging het gebeuren, dacht meneer Van Amerongen bevend van opwinding. Dan laat je in het midden waar hij zich bevindt.

Lid sinds

2 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het duurde even voor het kwartje viel, maar wat ontzettend leuk geschreven! We blijven achter met het raadsel waarom het verhaal opeens stopte. Ik vind het leuk als niet alles wordt ingevuld in een verhaal.

Verder een fijne afwisseling tussen dialoog, gedachtes en vertellende stukken.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, allen, voor jullie respons.

Uit sommige reacties begrijp ik dat niet duidelijk is waarom het detectiveverhaal plots stopt. Jammer, want ik meende dit voor en tussen de verdullemes wel verklaard te hebben. Ik zal kijken of het duidelijker kan.

Fief,
Dat Van Amerongen in een oogwenk van locatie en positie verandert, hangt natuurlijk ook samen met de plotselinge verdwijning van de detective, verdachten en salon; de gretige lezer, die helemaal in het verhaal zit, wordt er bruut uitgehaald. Dit veranderen, zou voor mij zeker een geval van Kill your darlings zijn, maar ik neem het mee voor een eventuele herschrijf.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het effect van het grote lege witte niets. Pas na het lezen bedacht ik me dat de hoofdpersoon eigenlijk al wat onraad had kunnen ruiken, omdat er nog maar zo weinig bladzijdes richting het eind - tussen de gelezen pagina en de kaft - overbleven. Precies de charme die een gedrukt boek ten opzichte van een e-book heeft. Maar dit geheel terzijde.

Ik kreeg ook een aangenaam Cluedo gevoel en vind het een mooie ode aan het sterke verhaal dat een lezer een totaal andere omgeving in kan trekken en waar een 'wit eind' niet te aanvaarden is.

Mooi verhaal(d).

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Machtig gepuzzeld en toch leest het supervlot. Detective Catus (zelf nog zoekend naar waarom ie geen Cactus heet) die Amerongen wordt, droom en werkelijkheid verweven en geniaal het probleem van de witte pagina opgelost, en dit alles op verschillende meta-niveaus.

Prachtwerkje! ZGG!

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Hadeke en Tony.

Ik ben onderhand heel nieuwsgierig naar Cluedo. Een tijdje geleden kocht ik het bij de kringloop, maar ik heb het nog nooit gespeeld.

Achter zijn rug wordt detective Catus door zijn helper en zijn secretaresse wel Cactus genoemd, vooral als hij prikkelbaar is en stekelige opmerkingen maakt, maar dat kan hem maar beter niet ter ore komen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk stukje, de lichte verwarring nodigt uit tot nogmaals lezen. Al was ik na simpele, doch effectieve zinnen zoals “de knieeen knikten” eigenlijk al overtuigd van je schrijven.