Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #476 - Een ongerijmde winterblues

Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Yvette Hazebroek, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Rachel Kabelaar, Odile Schmidt, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, Anna Strijbos en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 476e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Opdracht #476 - Een ongerijmde winterblues

Door Martijn Breeman

Doorgaans rijmen liedjes, maar niet alle regels hoeven te rijmen. Als je een achtregelige strofe afsluit met twee rijmende regels, wekt het al snel de illusie van een volwaardig rijmend lied. Je kunt rijm zelfs helemaal weglaten. De dichter-zanger Jules de Corte, bedenker van prachtige rijmen, dubbelrijmen en rijmschema's, schreef ook rijmloze liedjes als Kleine Anita en Rijmloos. Zo’n twee eeuwen voor hem nam de dichter Jacobus Bellamy in zijn bundel Gezangen mijner jeugd ook rijmloze, maar zeer metrisch geschreven poëzie op.

In de tijd dat de bladeren vallen, laten we ook het rijm vallen.

Opdracht:
Schrijf een herfstklacht of een winterblues in liedvorm, handelend over onlustgevoelens die herfst- of wintermaanden oproepen, dit kan gaan van licht chagrijn tot zware depressie.
Rijm is afwezig of zeer sporadisch aanwezig (hooguit 1 rijmpaar op 8 verzen)
Metrum naar keuze (maar wel aanwezig!)
Aantal verzen (= dichtregels): 16 tot 40
Strofebouw naar eigen inzicht

NB
Een zwaar thema hoeft niet altijd een zwaar lied op te leveren.

Veel plezier en moge de Muze met je zijn!

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

  • Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer en de titel van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Martijn Breeman is dichter-zanger en (vormvast) dichter. Hij treedt op met eigen werk onder de artiestennaam Musonius, schrijft liederen en gedichten op maat en geeft cursussen vormvast dichten en liedteksten schrijven.

Banner Schrijven Magazine

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo, ik kende Jules de Corte wat, Kleine Anita niet. Dat zou schmieren zijn geweest met rijm en schuurt zo passend zonder. Dit lied vervangt voortaan 'Zeg me dat het niet zo is' in mijn herinneringen. Waarvoor dank, Martijn.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tot je dienst, Kruidnagel. Iedereen zou dit lied moeten horen. Een klassieker binnen de Nederlandstalige liedkunst.

Voor de liefhebbers een voorbeeld van eigen hand dat ik schreef voor de Depressievereniging (ook te vinden op YouTube):

Herfstklacht

Plotseling gebeurt het weer:
woorden in mijn boek zijn letters,
letters worden vreemde tekens
en het lezen lukt niet meer.

Schilderijen aan de muur
zijn met verf bekladde doeken,
en theater is een leugen
en muziek is maar geluid.

Schellen vallen van mijn ogen.
Ik zie prompt hoe alles is:
hordes dansende atomen
zonder één betekenis.

Het zal het vallen van de bladeren wel zijn;
de geur van dood.
Maar het komt ook in de lente
met de bloesem aan de bomen.
 

Dieren leven naar de wet
'eten of gegeten worden',
planten die elkaar verstikken
voor een vale zonnestraal.

Bloemen vechten met hun pracht
om de allerbeste bijen,
vogels dreigen met gezangen:
“Kom niet in mijn koninkrijk!”

Alles draait om overleven
en ik vraag me af: waarom?
Er is niets dat iets verandert
aan de uitkomst van de som.

Het zal het razen van de najaarswind wel zijn;
een schreeuw van pijn.
Maar het komt ook als de zon schijnt
in het hartje van de zomer.
 

Plotseling gebeurt het weer:
ik heb nergens meer plezier in;
alles wat ik doe is zinloos
en het leven doet zo zeer.

Alle mensen in de straat
zijn met vlees beklede botten
voor het leven opgesloten
in de wachtzaal van de dood.

En ik wacht gewoon mijn beurt af,
maar ik ben ten einde raad:
zou het werkelijk een ramp zijn,
als ik nu het leven laat?

Het zal het vallen van de bla
bla
bla

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het zit er weer op. Dank, allen voor jullie inzendingen. Ik weet het, ik ben heel streng (misschien soms te), maar ik doe mijn best om wat te leren over het dichtersambacht.

Overigens mis ik het rijm ontzettend, dus zo'n dichtopdracht zal niet snel meer langskomen (tenminste, niet van mij).

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig lied Mus! Ik poogde vorige week wel twintigmaal, maar niks kon me brengen tot het posten - waarom posten als je zelf al weet dat het metrum niet goed zit en de inhoud bla bla is.
 

Jij bent de koning. Dank voor je tijd en lessen!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vond het weer een fijne opdracht en leerzaam bovendien. Ik zal voor de volgende opdracht mijn rijmwoordenboek weer tevoorschijn halen.