Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#493 De Schrijfpiratenpartij

Hey daar, schrijfheld. Heb je ook schoon genoeg van die taalnazi's die met hun regeltjesverslaving jou in je schrijfvrijheid beperken? Die abonnementsgeilende taalpuristen die in hun elitaire waanzin jouw woordkeuzes maar 'kitsch' vinden?

Join dan de club. Wij zijn de Schrijfpiratenpartij en zoals je wel hoort zijn wij vrij van al die nutteloze schrijfprocedures. Wij gaan voor de snelle weg en droppen onze teksten alsof we Banksky zijn. Nieuwe woorden zijn we dol op, vooral als ze aan geen enkel groen boekje kunnen voldoen. Grammaticale constructies waar die suffe hoogleraar Nederlands, met zijn vingertje, misselijk van wordt? Heerlijk. Beetje English er doorheen om de aan een tunnelvision lijdende Neerlandicus literair te doen bitchen? The ultimate.

Onze doelen;
- Grammaticalessen schrappen op de basis- en middelbare school. Laat die kinderen lekker hun eigen grammatica uitvinden. 'Hey teacher, leave those kids alone,' zoals Pink Floyd het al stelde.
- Instroomeisen weghalen voor onder andere de opleiding Nederlands en de Schrijversvakschool. Welke bobo heeft er bedacht dat je daar zwaar voor gekwalificeerd zou moeten zijn?
- Literaire bals schrappen. Alsof je jezelf alleen een schrijver zou mogen noemen, als je op dat suffige feest met je dronken kop elitair hebt lopen brallen.
- Uitgevers afschaffen. Wij laten die ballaire clubs niet langer bepalen wat de literaire hoogstandjes zijn. Zelfbeheer forever.

Meer doelen hebben we niet, want dat vinden we te beperkend. En nogal boring...

Ben je al overtuigd? Kom anders binnenkort naar een van onze drive-ins, die we gaan houden in diverse bibliotheken. Probeert een stelletje bureaucratische losers ons met hun regeltjesneukerij tegen te houden? Gaan we voor een extra lange met lekker veel lyrics. Kom gerust langs om de jouwe als een ware Pollock te komen splashen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, Virtuosu, Mili krijgt gelijk. Een tegenpartij voor de IU. Goed gevonden! Mijn partij gaat graag de strijd met je aan. Wie weet stuur ik een infiltrant naar een van je sit-ins.
Wat me enigszins tegenvalt, is dat ik je op slechts één foutje kan betrappen (Onze doelen; ---> dit moet een dubbele punt zijn). 
Wees recalcitrant en gooi er een extra fout geplaatste komma, vraagteken of dubbele spatie tegenaan. Vergeet de witregels en skip alle hoofdletters. Tot dusver is de IU nog niet onder de indruk van de dreiging, oftewel: we maken er nog geen punt van.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marc - Hostwriters

 

Ik lees het zoals een turbopoëet het zou voordragen en intussen wordt mijn glimlach alsmaar breder. Hiermee krijg je geheid een bende taalgespuis achter je vodden. Dat is waarschijnlijk net de bedoeling. Voor velen not-done, dat Engels en die nieuwerwetse woorden, maar hoogst genietbaar om te lezen. Nu de rest van de wereld nog. O ja, kun je van de sit-ins geen drive-ins maken? Beetje leven in de brouwerij, quoi.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mili - Hostwriters

Virtuoso, hoe geslaagd vind ik je inzending! Je schopt heerlijk balorig (lees: ballair) om je heen tegen institutionele heilige huisjes.  In België zegt men – en ik ben geen Belgische – kus van de juf en een bank naar voren.

 

 

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, dank voor alle lovende woorden. Dit geeft de Schrijfpiraten extra het vertrouwen genoeg leden te kunnen aantrekken. Op aangeven heb ik nog even sit-in in drive-in veranderd, dat klinkt inderdaad wat minder suffig.

@Milli & Marc

Dank voor de opdracht, creatief. Vond het erg leuk om hier de tanden in te zetten, en leuk om al die verschillende partijen te zien die eruit zijn gerold.