Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#493 Partij tot Preferentie van de Agtenswaardige Woordkeuze

Waarde medeschrijvers en woordkunstenaars,

In dees' dagen waarin het verscheiden van Neêrlands meest welbespraakte politicus tot ons kwam, verheugt het ons, uw gedreven vakbroeders, kond te doen van de oprichting en het program eener partij die (in de geest van de zeer gewaardeerde heer Van Agt) zich tot doel stelt het taalgebruik der politici te verrijken.

Ons program:

1. Elke volksvertegenwoordiger, ongeacht diens partijkleur of anciënniteit, dient zich te onthouden van straattaal wier oorsprong ligt buiten het discours der Eerste en Tweede Kamer der Staten Generaal en  zich uit te drukken op de meest bloemrijke en welbespraakte wijze die haar of hem ten dienste staat.

2. Elk voorval dat kan gelden als negatie van hetgeen bedoeld wordt onder 1. zich voordoend in de algemene vergaderzaal of enige der commissiekamers, zal publiekelijk gekenmerkt, veroordeeld en  gecorrigeerd worden.

3. De volksvertegenwoordiger wiens taal ten derden male afglijdt tot het argot dat gemeden dient te worden in het publieke debat, als bedoeld onder 2., zal onmiddellijk verwijderd worden uit het betreffende colloquium en tot lering voor de duur van 7 dagen worden gezonden naar het instituut Regina Coeli te Vught, met dien verstande dat zij of hij slechts weer toegelaten wordt tot de vergadering der volksvertegenwoordigers wanneer zij of hij onomstotelijk heeft toegezegd en aangetoond voortaan uitsluitend het discours als bedoeld onder 1. te bezigen.

4. De hoogedelgestrenge voorzitter der Eerste of Tweede Kamer der Staten Generaal, of diens remplaçant in commissievergaderingen, acteert in voorkomende gevallen, in casu hetgeen bedoeld onder 2. en 3., als enige en absolute besluitvoerder.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarde heer Uppelschoten,

Dit schrijven dient ter kennisgeving dat bovenstaand uwerzijds hier welwillend wordt ontvangen. Benevens het metterdaad uitgedrukte eerbetoon aan fraai en historisch woordgebruik kan vooral de oproep aan de Staten zich te onthouden van ad hominem-argumentatie en beschimpingen op bijval en instemming rekenen. Gaan we over tot de orde van de dag.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry, Raymond, nog een korte opmerking n.a.v. de titel. Preferentie betekent voorkeur. Is de uitdrukking dan niet: Partij met Preferentie (voorkeur) voor Agtenswaardige Woordkeuze
Achter het woordje "tot" hoort naar mijn idee eerder een combinatie als "ter bevordering van" of iets van die strekking.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marc - Hostwriters

Hoewel het aanbeveling verdient zulk een partij de nodige zuurstof te geven, lijkt het mij dat de mombakkesen die sommige lezers bij het lezen van uw partijstandpunten zullen trekken, gaan lijken op tronies die men trekt alsof men op een overdreven zuurstok sabbelt. Desalniettemin zal ik met mijzelf in beraad gaan – na voldoende hersteld te zijn van mijn lachstuip – of ik mij al dan niet aanmeld bij uw hooggewaardeerde beweging.

Hilarisch.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Mili - Hostwriters

Raymond, heerlijk dwars, tegen de versimpeling van de taal in, een genot je te lezen. Naar mijn idee perfect uitgevoerd. ‘Het verscheiden dat tot ons kwam/kond doen van (gebruik dit ook wel eens expres, om een beetje te choqueren), afglijden tot argot’, het zijn pareltjes, de een na de ander en er zijn er nog veel meer.

Schrijf toch door, Raymond! En bespeur ik een Franse inslag?

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel mooi geschreven. Of de naamvallen allemaal kloppen, weet ik niet, maar dat doet er ook niet toe. Met plezier gelezen.