Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#496 In het vroege voorjaar

Ik zie een rokje in de wind.
Fijn dat de lente weer begint.
Helaas voor mij nog iets te vroeg;
nog enkele weken voor de boeg.
Toch denken velen eensgezind:
zo leuk, een rokje in de wind.

Erg fris, een rokje in de wind.
Dat iemand dat nu al verzint!
Ik kan je zeggen, zeker wel,
de bries bezorgt me kippenvel.
Wellicht dat jij dat anders vindt,
zo’n luchtig rokje in de wind.

Kijk, weer een rokje in de wind.
Zo opgetogen als een kind,
geniet het van een zonnestraal.
Het enige waar ik van baal,
wat mij het allerminste zint,
onthult het rokje in de wind.

Een bollend rokje in de wind
toont blanke benen kleurenblind,
het Engels bruin verblindend wit.
Omdat ik daar dus ook mee zit,
besluit ik minder goedgezind:
voor mij geen rokje in de wind!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel leuk, vooral dat parmantige 'Kijk, weer een rokje in de wind': ik zie die lente, die blauwe lucht met wolkjes, die twintig graden gewoon voor me. Die herhaling van rokjes in het echt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, de twintig graden klinken er voor mij niet echt in door, gezien het kippenvel. Maar als het voor jou als twintig graden voelt, ben ik er ook blij mee.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief,

Dat heb je mooi gedaan. Leuk idee en aardig uitgewerkt. Ik werd in het begin even op het verkeerde been gezet; ik meende dat je (als verteller in dit gedicht) het zelf nog wat te vroeg vond voor een rokje en er dus geen droeg. Pas later drong het tot mij door dat je er desondanks wel een droeg. Dit zorgde bij mij voor wat verwarring. Het klopt allemaal wel, maar pas op met multi-interpretabele zinnen, zeker bij teksten voor zang of voordracht (wat hier niet het geval hoeft te zijn).

Er zitten wat zinnen in zonder (toevoegende) informatiewaarde, dat maakt de vertelling wat stroperig, maar als beginnend dichter mag je hier heel tevreden mee zijn.

Metrisch is het dik in orde. Er zit wel wat rijk rijm in (eensgezind, verzint, zint, goedgezind) dat je weet te verdoezelen door ze over de strofen te verspreiden. Een plezierdichter zal hier zijn neus voor ophalen, maar bij minder kritisch leespubliek kom je hier moeiteloos mee weg.

De dichtcoach

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werd in het begin even op het verkeerde been gezet; ik meende dat je (als verteller in dit gedicht) het zelf nog wat te vroeg vond voor een rokje en er dus geen droeg. Pas later drong het tot mij door dat je er desondanks wel een droeg.

Musonius, je werd niet op het verkeerde been gezet. Volgens mij zeg ik vanaf het begin dat ik een rokje niet zie zitten. Ik geef in elke strofe de reden waarom. Op het eind: omdat mijn benen ook Engels bruin zijn (verblindend wit), voor mij geen rokje in de wind. 

Bedankt voor je reactie. Fijn dat het toch enigszins uit de verf gekomen is. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Engels bruin, leuk gevonden, net als de rest. Ik lees enthousiasme over het voorjaar, maar een ik-persoon die zich daar nog niet volledig aan kan overgeven, tenminste niet als het op rokjesdag aankomt. Leuke invalshoek en het leest ook fijn.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Leuke tekst. Hiervoor heb ik de tekst van Kruidnagel gelezen die vanuit een man is geschreven en nu lees ik jouw tekst vanuit het perspectief van een vrouw. Leuk om dat contrast te zien. De hp in jouw verhaal heeft weinig op met rokjesdag, dat is duidelijk :). Ik weet niet of het komisch bedoeld was, maar ik vond het grappig en heb genoten van het lezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jurrit, bedankt voor het lezen. Het is inderdaad met een luchtige ondertoon geschreven. Fijn dat je het kon waarderen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lia, altijd fijn als ik iemand vrolijk kan maken.

Hoi Raymond, dank je wel voor je compliment. Ik heb het ook met plezier geschreven.