Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#500 Gefeliciteerd

De brief is wel degelijk afkomstig van het Koninklijk Paleis. De koning en koningin feliciteren mijn echtgenote en mezelf met onze nakende platina bruiloft: zeventig jaar gehuwd!
Dat moet een vergissing zijn. Voor zover ik weet ben ik nooit getrouwd geweest. Er is wel een dame die mij gezelschap houdt. Zij komt regelmatig, ja zelfs dagelijks langs op de kamer en dan drinken we samen koffie. Soms spelen we met de kaarten.  

Ik word al een dagje ouder en er komen ook verpleegsters langs. Er zijn er knappe bij, maar ook echte hellevegen, die mij de mond willen snoeren. Deze week was het een in- en uitlopen van allerlei lieden die ik van haar noch pluim ken. Een man, die ik rond de zeventig schat, beweert dat hij mijn zoon Albert is.  Meestal komt hij met zijn vrouw,  een hooghartig mens, dat me amper een blik gunt en meestal in gesprek is met mijn trouwe bezoekster of met de verpleegster. Tateren dat het mens kan! Naar het schijnt moet er een beslissing genomen worden over de verkoop van een huis dat mij ooit zou hebben toebehoord. Ik weet van geen huis.

Gelukkig is ook Liesje weer van de partij. Zij zegt opa tegen die Albert en mij noemt ze superopa. Dat vind ik wel schattig, ook al heb ik de grootste twijfels over al deze lui die beweren familie te zijn van me. Maar van Liesje kan ik het hebben. Ze zei onlangs dat ze haar rijbewijs heeft gehaald en dat ze nu spaart om een occasiewagentje te kopen. Spijtig dat ik mijn knalrode  Ford Mustang niet meer heb. “Die had je van me kunnen lenen”, zeg ik haar.
“Dan had ik hem versierd en met jullie op de dag van het jubileum rondgereden”, lacht Liesje. Alberts vrouw moeit zich in ons gesprek.
“Die Ford ging al dertig jaar geleden naar een autokerkhof. We zijn hier niet om over auto’s, maar om over een huis te praten”, kniest ze.
“Neen, oma”, zegt Liesje, “we zijn hier om het jubileum te bespreken.”
“Wiens jubileum?” vraag ik.

 

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi gevoelig stukje, Gi. Persoonlijk zou ik een aantal keren 'wij', 'zij' en 'mij' veranderen in 'we', 'ze' en 'me'. De IJ-klank geeft extra nadruk maar is lang niet altijd nodig.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Goed gedaan. Ik ga wel mee in de verwarring van de hoofdpersoon. Goede tekening van een aftakeling. 

Foutje in: 'Voor zover ik weet ben ik ben nooit getrouwd geweest.' Ben voor nooit kan weg.

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed opgebouwd verhaal. Mooi hoe langzaamaan de puzzelstukjes in het verhaal op hun plek vielen.

Ik werd door dit verhaal geroerd. Graag gelezen.

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, 


Mooi vanuit je hoofdpersoon geschreven. Dat maakt het schrijnend (op een goede wijze, het wekt emotie op). Dat heb je dan weer goed afgewisselt met hier en daar wat luchtigheid in het verhaal. Het doet me denken aan Cliënt E. Busken van Jeroen Brouwers.