Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#501 die Verwandlung

 

Toen Roger na een stormachtige nacht wakker werd, zag hij dat hij in een oerlelijk mens was veranderd. Naakt lag hij vastgeklemd in de holle boomstam op een bed van nat mos en probeerde om zijn pootjes te bewegen. In plaats van zes, waren het er twee en hoe hij deze poten ook bewoog, hij bleef maar tegen de binnenkant van de boomstam aan beuken. Zijn harde pantserlijf had plaatsgemaakt voor zacht vlees en als hij probeerde te verliggen dan liet het rottende hout diepe krassen achter in de dunne huid. Roger knipperde met zijn ogen en staarde door de opening van de boomstam naar de ineens zo kraakheldere buitenwereld. De eerste zonnestralen piepten door het dichte bladerdek en lieten de regendruppels die aan de varens hingen glinsteren in het zonlicht.

Hoe heeft dit nu kunnen gebeuren? Hij deed een laatste poging om zich te bewegen. Met die andere dikke poten - het hadden boomstammen kunnen zijn - die aan zijn bovenlijf vastzaten, duwde hij hard tegen het hout boven zijn hoofd, maar het maakte niet uit hoe vaak hij het ook probeerde, het hout gaf niet mee. Roger dacht aan de taak die hij vandaag uit diende te voeren en hoe hij die in deze staat nu in hemelsnaam voor elkaar moest zien te krijgen. Hij begroef zijn hoofd in het hout en ontblootte bij gebrek aan kaken het gebit om verder te werken aan de gang die hij gisteren begonnen was. Hij boorde zijn tanden in de boomstam, schraapte de bovenlaag eraf en vermaalde het mengsel van hout, vocht en schimmel met zijn eigen speeksel tot pulp, alvorens het na drie seconden weer uit te spugen. Wat een ellende, dacht hij mismoedig, zelfs het hout smaakt vies.  

 

Lid sinds

5 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

De Kafka, die Verwandlung opdracht bezorgde mij, net als vroeger, een sog (studie ontwijkend gedrag). Dus dat jij zo snel een bijdrage uit je mouw kan schudden zorgt bij mij al voor een diepe buiging. Dank voor je inspiratie. Ik ga aan de slag. 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Zij! Leuk, dankje! 
Ik moet eerlijk bekennen … ik ken de werken van Kafka vrij goed en ook alleen in het Duits. Dat gaf wel een voorsprong. De eerste zin is gelijkgestemd aan het origineel, met mijn eigen draai eraan. Vond ik wel een mooie ode aan Kafka. Ik kijk uit naar jouw verhaal en de andere verhalen! 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Leuk verhaal, mooi eind. Ik krijg er wel een beeld bij. Heeft de naam Roger nog een speciale bedoeling? Juist, omdat je varieert op de eerste zin van Kafka, had ik meer Gregor of iets soortgelijks verwacht. 

De laatste zin bezorgde me een glimlach.

Lid sinds

3 weken 2 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat goed gevonden, echt alles omgekeerd. Zelfs de naam, maar dat begreep ik pas na het lezen van de reacties (het ontbreekt mij aan scherpte helaas). Goed geschreven, lees lekker weg. 

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik was zelf van plan het verhaal te herlezen, maar ben daar niet meer aan toegekomen. Net als jij wilde ik dichtbij het origineel blijven (en koos ik ook voor Roger :-)). Ik vind de beschrijving van de worsteling erg knap.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi KingCharles, mooi gedaan. Graag gelezen.

en probeerde om zijn pootjes te bewegen.  --> om kun je hier weglaten.

In de titel hoort "die" ook met een hoofdletter.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij het lezen zit ik echt helemaal in het insect dat tot zijn afkeer mens geworden is en tot slot weer probeert zijn insectenwerk op te pakken. Dat ligt zeker aan jouw schrijfstijl, aan het beeldend schrijven en spaarzaam zijn met gedachten, waardoor het geloofwaardig wordt. Mooi gekozen worsteling met de boomstam.