Lid sinds

3 weken 4 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker

#501 De Koninginnenpage

 

De koninginnenpage

 

 

In de gedauwdruppelde moestuin zit een jongen met een blond pagekapsel gehurkt bij de dille en de peterselie. Hij fluisterpraat in zichzelf en kijkt af en toe gespannen om hem heen. Als zijn blik langs mij heen glijdt, vallen meteen zijn ogen op. Rode irissen onder een blauw ooglid.
Hij ziet mij niet, ik kom hier al zo lang in de moestuin, dat ik ermee vergroeid ben.
‘Thijmen, luister naar me, alsjeblieft.’
Ik kan niet zien tegen wie hij praat.
‘Thijmen, je moet het niet doen.’
De jongen houdt zijn hoofd dicht bij de peterselie en lijkt te luisteren.
‘Ik weet dat je geen tijd hebt om te praten, omdat je liever dooreet, maar het is het niet waard. Geloof me.'
Hij neemt een rups in zijn hand die op de peterselie zat en op weg leek naar de dille. Zachtjes blaast hij over het beestje heen.
‘Ik dacht echt dat het plan goed was. Extra veel eten, zodat ik niet in een vlinder, maar in een mens zou veranderen. En zoals je ziet is dat gelukt.’
De hand houdt hij bij zijn oor.
‘Waarom het dan geen goed plan is? Omdat de mensen niet zo tolerant zijn als ik dacht.’
Hij pakt een stengel kervel uit het vak ernaast en kauwt er op.
‘Sorry, ik dacht er niet bij na dat dit jouw avondeten is. Je hebt gelijk.’
Van de kervel scheurt hij wat blaadjes af en legt het op zijn hand naast de rups.
‘Ik zat gisteravond televisie te kijken en zag boten in alle kleuren van de regenboog met zoenende mannen erop. Wat zeg je? Ja, paradijselijk. Maar de stem van de tv zei dat dit onnatuurlijk is, die smeerpoetserij moest meteen de kop omgedraaid.’
De rups probeert zijn kop achter zijn achterlijf te verbergen en de jongen voelt met een hand langs zijn eigen hals. Ik zie twee voelsprieten uit zijn blonde haren naar boven steken.
‘Weet je, de mensenwereld is net zo gemeen als hier in de moestuin.’
Hij tilt de rups op, en strijkt met zijn voelsprieten zachtjes over het grasgroene lijfje. Met die prachtige zwarte en oranje kleuren.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Dietward, wel grappig gevonden dat de jongen nog met zijn vriend Tijmen kan praten en hem afraadt ook in een mens te veranderen. Wie de ik-persoon is, is me niet helemaal duidelijk. Persoonlijk zou ik het verhaal sterker vinden als je gewoon vanuit de jongen vertelt. De ik-persoon voegt hier naar mijn idee niets toe.

Hij neemt een rups in zijn hand, die op de peterselie zat ---> de komma mag hier weg.

zou veranderen.En zoals je ziet --> hier mist een spatie.

het grasgroene lijfje, met die prachtige zwarte en oranje kleuren. ---> de komma mag hier ook weg.

 

Lid sinds

2 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Dietward, welkom op het forum!

Ik weet in jouw verhaal niet zo goed wie de ik-persoon is. Is dat een rups? Een ander mens? Dat zorgde bij mij wel wat voor verwarring. Verder vind ik de beschrijvingen die je geeft heel mooi, vooral de kleurbeschrijvivngen kan ik goed visualiseren. Ook vind ik je invalshoek origineel.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mij valt de lieve toon op van dit verhaal dat ook wel kinderlijk is. Wat ik leuk vind is dat ik me afvraag of het fantasie van de jongen is of dat hij daadwerkelijk een rups was. Kinderlijke fantasie is geloofwaardig als tegenhanger van de mogelijkheid dat hij daadwerkelijk in mens is veranderd, want we treffen hem aangekleed aan.

Lid sinds

3 weken 4 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker

@Odile Schmidt, wat een mooi commentaar. Dank je wel. En een mooie, andere mogelijkheid van interpretatie. Ik vind het fijn als een lezer van mijn verhaal er haar/zijn eigen beeld van heeft. 

Lid sinds

3 weken 4 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker

@KingCarles, dank je wel. Leuk om te lezen dat je de beschrijvingen en invalshoek mooi vindt. Mijn idee van het Ik-figuur is dat hij vaag zou blijven en dat een ieder er zelf een invulling aan mag geven. Maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dat aanspreekt.