Lid sinds

5 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#502 - Kosmische etalage

Mijn aandacht wordt gegrepen door de video in de etalage. Het scherm heeft een diepblauwe kleur met lichtgevende wolkensluier en enkele blinkende sterren omringd door een fluorescerend warm paars licht. Op de voorgrond zijn roestbruine, op bergtoppen lijkende silhouetten met een gouden rand zichtbaar. De beelden worden ondersteund door de soundtrack van de film Interstellar

Een warme voice-over stem zegt: ‘Dit is de Mystic Mountain, voor het eerst ontdekt door de Hubble-ruimtetelescoop.’ De schoonheid van de beelden benemen mij de adem en ik blijf betoverd naar de film kijken. 

De camera zweeft dieper in het beeld en komt langzaam dichterbij een vage blauwe punt. De voice-over gaat verder: ‘Dit uitzicht, dat bekendstaat als De Pale Blue dot, dankt zijn naam aan de foto genomen in 1990 door ruimtesonde Voyager.’

Ik ben inmiddels volledig door de video in beslag genomen. Weer zoomt het beeld in, nu op een horizon met een halfronde groen verlichte atmosfeer met daaronder fonkelende lichtjes die beneden in het scherm verdwijnen. 

Het uitzicht heeft een hypnotiserend effect en ik registreer nauwelijks dat de voice-over zegt: ‘Uw drone vliegt over de baan van de ISS met zicht op planeet aarde.’ Mijn zintuigen willen meer. 

Alsof de drone mijn gedachten kan lezen, zoomt de camera uit, het lijkt alsof ik in de cabine zit. Ik ben omgeven door veel glas met in het midden een digitaal dashboard. Wanneer ik naar het linker pijltje op het bedieningspaneel kijk, draait de drone automatisch naar het linker ISS-uitzicht. 

Tot mijn verbijstering realiseer ik mij, dat ik met mijn ogen de drone kan besturen en zo ons universum zelf kan ontdekken. Mijn ogen sturen naar rechts en zweef heel dicht over de gele oppervlakte van Mercurius, ik kan het bijna aanraken. 

Ik wil doorvliegen, maar de voice-over zegt: ‘Maak je klaar voor terugkeer naar planeet aarde.' Nog voordat ik in paniek kan raken neemt de drone de besturing weer over, ik word door de  zwaartekracht zachtjes in de stoel gedrukt en de rustgevende muziek van Interstellar zwelt weer aan. De drone landt bijna onmerkbaar en met een zacht piep, piep, piep schuift de deur links van mij open.

Ineens sta ik weer voor de etalage met het videoscherm. Er komt een golf van verdriet over mij heen. Ik had nog wel langer willen blijven. 

Rechtsonder in de etalage knippert de tekst, boek hier je drone-taxi door het universum.

 

 

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Interstellar. Nolan verdiend het dat de titel goed wordt gespeld. Net als de film is je verhaal ambitieus. Graag gelezen. Tot mijn verbijstering realiseer ik mij, dat... klinkt beter dan een golf van adrenaline. Dat hormoon komt vrij als je in een vlucht of vecht situatie terecht komt. Dat lijkt me hier niet van toepassing. 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goedemorgen Zijvanhetkasteel,

Je tekst is fantasierijk en je hebt een goede draai gegeven aan de opdracht.

Het is een 'intense' tekst, waarmee ik bedoel dat je de aandacht er stevig moet bijhouden om het verhaal te lezen, maar het is wel vlot en gemakkelijk geschreven. Geen opmerkingen over de zinnen.

Johanna

 

   

Lid sinds

9 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed idee om de etalage alleen al hypnotiserend te maken. Je beschrijvingen zijn heel beeldend, maar daarmee ook "vol". Ik heb het dus wel eens Johanna. Ik moest ook enkele keren teruglezen wat ik precies had gelezen. Maar graag gelezen, sowieso.