Lid sinds

1 maand 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

#504 Opnieuw beginnen

Het was avond toen de bons op mijn deur klonk. Het werd mijn tweede nacht in het nieuwbouwappartement en de bel was nog niet aangesloten. Ik schrok. De bons voelde als een plotselinge stomp in mijn maag. Het was al donker en ik was nog niet op mijn gemak in mijn nieuwe huis, dat hopelijk snel mijn nieuwe thuis zou worden. Schoorvoetend schuifelde ik naar de deur. Keek door het spionnetje. Mijn schrik was onterecht. Gelukkig. Er was niemand. Ik slaakte een zucht. De spanning vloeide met mijn adem mee naar buiten. Misschien was het iets bij de buren. Het huis is nog vrij leeg en daarbij; nieuwe geluiden klinken altijd harder.

Wat was ik blij met mijn eerste echte huis. Een huurhuis, maar wel spiksplinternieuw. Voor het eerst stond ik écht op eigen benen. Niet meer met drie andere studenten in een woning. Dit appartement was helemaal voor mij alleen. Heerlijk. Het was een nieuw begin. Na alle ellende was dat broodnodig.

De volgende ochtend sliep ik uit. De koffie liep toen ik ging kijken of ik post had. Ik ging het pad af door de gemeenschappelijke tuin, tot de brievenbussen bij het hek, dat ook nog aangesloten moest worden. Ja! Een felicitatiekaartje van een vriendin.  Opgetogen liep ik terug. Maar... Wat lag daar naast de deurmat? Ik bukte om het te bekijken. Het leek wel een speld; zo’n Japanse haarspeld, een grote pin. Ik dacht weer aan de bons van gisteravond. Angst greep me bij de keel. 
Snel legde ik de speld bij de verzameling: de andere ‘cadeaus’ en minstens 60 brieven. Bovenop in de doos lagen de wijnrode lingerie en de hoes van een langspeelplaat: ‘Killing me softly’. Radeloos belde ik de politie: ‘Hij heeft mijn nieuwe adres. Houdt het dan nooit op?!’

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Laura, de dreiging is duidelijk voelbaar. Goed verhaal. Ik mis nog wel twee personages in het verhaal (zie opdracht).
Ik weet dat je het verhaal op je telefoon geschreven hebt en dat daardoor de tekstverdeling moeilijk gaat. Maar ik zou toch achter twee zinnen in het verhaal een enter geven om een witregel te maken en de tekst op te delen in alinea's. Die enter zou ik geven achter de zinnen "nieuwe geluiden klinken altijd harder." en "Na alle ellende was dat broodnodig."  Dan krijg je een mooiere bladspiegel en leest het prettiger. Nu oogt het als een blok tekst.

60 brieven --> zestig brieven

Lid sinds

2 weken 3 dagen

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Laura, je verhaal geeft een heel beangstigend, beklemmend gevoel. De spanning bouwt mooi op, heel goed overgebracht. Dit verhaal staat in de verleden tijd, behalve een zinnetje halverwege, 'het huis is nog vrij leeg'. Ik weet niet of de gebeurtenis vorige week was en het huis dus nog steeds vrij leeg zou kunnen zijn, of dat het drie jaar geleden heeft plaatsgevonden en het huis ondertussen al een stuk voller zou kunnen staan. Maar met alleen dit korte verhaal blijf ik daar een beetje aan hangen. De laatste zin die ook in de tegenwoordige tijd staat, stoort helemaal niet, die maakt het veel sterker. 

Dit verhaal leest voor mij als een soort proloog, ik zit eigenlijk al klaar om de rest van je boek te lezen.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed opgebouwde spanning in het verhaal. Een eenvoudig gegeven goed uitgewerkt. Twee dingetjes. "al avond" al "donker". Eerste al kan je wel weglaten denk ik. 

 

Lid sinds

1 maand 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Net lees ik bij het verhaal van Taco dat hij ontdekt dat de opdracht om drie personages vraagt. Stom, daar heb ik dus ook helemaal overheen gelezen! De stalker en de politieman/vrouw kan ik niet stiekem mee tellen he? Dat wordt herschrijven dus... Dan neem ik jullie feedback meteen mee @John, @Gerie en @fief (ik meen geleerd te hebben dat getallen boven de tien wél in getallen uitgedrukt dienen te worden?).

Lid sinds

1 maand 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja @fief, de tekstverwerker op de telefoon leidt een geheel eigen leven. Nu toch de laptop er even bij gepakt. Er staat een eigen exemplaar op mijn verlanglijstje... En bedankt voor de link!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Goed de spanning opgebouwd. Ik zou het omzetten naar tegenwoordige tijd overwegen, dan ben je er als lezer 'real time' bij. Ik haakte een beetje op een gek dat aangesloten moet worden. Ik begrijp je denk ik wel, maar het staat er voor mijn gevoel wat gek.

Graag gelezen. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijke suspense. De ingrediënten voor een spannende pageturner zijn aanwezig.
Ik heb twee overdenkingen: in de eerste plaats denk ik dat het verhaal sterker wordt door het in de tegenwoordige tijd te plaatsen. (Eerder geopperd, maar daar sluit ik mij graag bij aan.) Verder vraag ik mij af of het niet spannender wordt door de zij-vorm te gebruiken. Hier is het de ik-persoon die iets verteld. Als je de zij-vorm gebruikt, weet je als lezer niet of ze dit avontuur overleeft.

Het hekje dat nog moet worden aangesloten, stelt mij voor een raadsel. Wat bedoel je hiermee?
 

Lid sinds

1 maand 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Hadeke en Musonius, voor jullie feedback. Goede tips, allebei!

Met het hek bedoel ik zo'n elektronisch hek, waarbij je bij het hek aanbelt voor je naar binnen kunt. Maar dit komt inderdaad niet duidelijk uit de verf.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend, ik zit op het puntje van mijn stoel. Dat gebonk blijft me tot het einde toe intrigeren. Je hebt twee duidelijke personages: degene die bonkt en de ik. Ik ben niet zo streng, als je een goed verhaal geschreven hebt is het goed.

Ik denk ook dat tegenwoordige tijd een goed idee is. Ik twijfel nog over wel of niet zij of ik. Ik geeft een directere beleving en dat is spannend. Zij maakt het iets afstandelijker, hoewel er zeker wat te zeggen valt voor het argument van Musonius.

Lid sinds

1 maand 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel @Odile voor je feedback. Ik ga voor mezelf eens stoeien met de verschillende perspectieven en tegenwoordige tijd.

Mijn natuurlijke voorkeur ligt bij het ik perspectief, maar ik vergeet te kijken naar wat bij het verhaal past. Ik kan me ook goed vinden in de suggestie van Musonius. Weer iets geleerd dus!