Wat brengt een onopgelost mysterie in fictie teweeg?

In een artikel van The Guardian snijdt auteur Stuart Walton het dilemma van de onopgeloste mysteries in detectiveromans aan. Leg je elke misdaad tot in de details uit aan de lezer, of laat je die mysteries onopgelost zodat de lezer die kan invullen met zijn of haar eigen fantasie? Volgens Walton is het een vergissing van sommige auteurs en uitgevers om elk mysterie in crime- en detectiveromans op te lossen aan het eind van het verhaal. Een onopgelost probleem van een hoofdpersoon is volgens Walton een sterk middel om de lezer emotioneel te betrekken bij het verhaal. Sommige auteurs kiezen er voor om een mysterie - of een gedeelte ervan - onopgelost te laten. Walton heeft als voorbeeld de roman Picnic at Hanging Rock van Joan Lindsay uit 1967, waarin een aantal scholieren tijdens een picknick verdwijnen. Het boek is populair geworden, ondanks het feit dat het nooit duidelijk wordt wat er precies met de verdwenen scholieren is gebeurd. Walton gelooft dat een dergelijk onopgelost mysterie een toevoeging is voor de spanning, omdat lezers zelf allerlei theorieën gaan bedenken. Als het om een waargebeurd verhaal gaat, werkt het des te beter omdat er geen duidelijke oplossing door de auteur te geven is. Walton geeft aan dat lezers wel enig houvast nodig hebben om door te bouwen op hun theorieën over het mysterie. Zo zal een lezer zich ergeren als er weinig tot geen aanwijzingen worden gegeven voor een probleem dat niet wordt opgelost. Geef als auteur enkele clous zodat de lezer zijn of haar eigen fantasie in de strijd kan werpen. Volgens Walton maakt het vervolgens niet uit of de lezer het bij het goede eind heeft of niet, zolang het hoofdthema van het verhaal maar wordt afgerond. Walton concludeert dat een mysterie de lezer kan aangrijpen, omdat we traditioneel verwachten dat er een ontknoping in de laatste scènes zal plaatsvinden. Als de auteur het goed aanpakt, zal het niet of het gedeeltelijk niet oplossen van het raadsel het gevoel van intrige versterken. De lezer zal langer stil blijven staan bij het verhaal en misschien zelfs verhaal doen bij vrienden of kennissen, wat natuurlijk goed werkt voor mond-tot-mondreclame. Een ander voorbeeld van een niet opgelost mysterie is het verhaal van de film Basic Instinct van Paul Verhoeven.

Bron

www.schrijvenonline.org