Essentiële tips voor potentiële podiumpoëten

Recent stond ik op een Open Podium in Allemanswaard, Amerongen. Ik had 8 minuten, voor 2 gedichten en 4 fans. Was het het waard? Ik vond van wel. Hieronder een aantal tips voor potentiële podiumpoëten.

Waarom zou je het doen?

De meeste schrijvers zijn op zoek naar meer lezers. Voordragen op een lokaal podium is dan een veilig begin.

  1. Je krijgt directe feedback op je poëzie.
  2. Het publiek is vaak welwillend en
  3. het is leuk om andere dichters te leren kennen.

Joost mag het zeggen: slechts 5% is podiumpoëzie

Kies zorgvuldig. Volgens Joost Prinsen zijn maar weinig gedichten geschikt om voor te dragen (kijktip: Joost over "instappoëzie", DWDD).

Wie is je publiek?

Het Allemanswaardpubliek bestond vooral uit vrienden en bekenden. Ik had een licht gedicht en een iets ‘zwaarder’ sonnet uitgezocht. Als ongevraagde toegift heb ik een lokale limerick voorgedragen; daar kreeg ik na afloop de leukste reacties op.

Voor of na de pauze?

Ik had geluk en mocht als tweede dichter voordragen; het publiek is dan nog niet ‘murw’. Dichteres Vian Moo die als 8e kwam, had luchtige oneliners uitgezocht: haar komische, puntige gedichtjes gingen erin als koek. Vian had al vaker opgetreden. Ze gunde het publiek steeds voldoende tijd om het kwartje te laten vallen.

De stemtherapeute

Ter voorbereiding op mijn optreden ben ik bij een stemtherapeute geweest.

De lessen die Rita voor mij had betroffen:

  • mijn houding (knieën ‘van het slot’ en de borst ‘openen’),
  • mimiek en armgebaren (deze verlevendigen je voordracht),
  • mijn spreeksnelheid (teksten moeten kunnen bezinken) en
  • mijn blik op het publiek (kijk net boven de ogen van iemand, dan lijkt het of je iemand aankijkt). De blik op mezelf werd er door de sessie ook iets milder door.

Tip: Ook zonder stemtherapeut kun je vragen of iemand de boodschap kan verwerken in het tempo dat jij voordraagt.

Tip: Maak op de dag zelf gebruik van een soundcheck.

Uit het hoofd of van papier?

Moet je je gedicht uit je hoofd leren? Ik vind van niet. Kijk maar naar YouTube-filmpjes van dichters op de Nacht van de Poëzie (kijktip: Ivo de Wijs). Veel poëten hebben een briefje of boekje als houvast (dat helpt ook tegen de zenuwen).

Tip: Print je gedichten in een voldoende groot lettertype. Wissel de vellen niet vlak voor de microfoon.

Poëzie in een jasje?

Voor beide gedichten had ik enkele zinnen toelichting geschreven. Ik vond het zelf prettig om mijn gedichten te introduceren. Sommige dichters brengen hun gedichten kaal; anderen wollig. Ik denk dat je moet doen wat het beste bij jou en je gedichten past.

Rekwisieten-tips van topper Jonathan

Hoofdact Jonathan Griffioen - let op: dat wordt een grote - leerde ons op de middag zelf dat een professionele dichter het volgende meeneemt:

  • een paar bundels van eigen hand: die toon je het publiek en zijn in de pauze te koop,
  • een glaasje met inhoud, zodat je afwisselend kunt declameren en nippen, en
  • een handzaam hoog tafeltje. Lenige dichters, zoals Jonathan, kunnen zelfs zonder.

Tweet, tweet

Je staat op het podium om meer gehoord en gelezen te worden dus vergeet niet om een berichtje over je optreden te sturen. Het leverde mij een plekje op in onze enige, journalistieke, online dorps-kwaliteitskrant Hillridge.

Nieuwsgierig naar wat ik voordroeg? Je kunt mijn gedichten en toelichting hier vinden. 

Door Gera Pronk

Gera Pronk is informaticus en eigenaar van ISeeTea (=ICT voor onderzoek en creatieve projecten). Voor haar poëzie en proza heeft Gera het project Honderd meter opgezet. Sinds januari 2016 volgt ze een cursus Proza aan de Schrijversvakschool. Je kunt Gera bereiken via mail en twitter.

Techniek

Dossier