Derde persoon / eerste persoon

Ik probeer een verhaal/roman te schrijven vanuit de hoofdpersoon. Dit begon uitstekend, de taal is soms prachtig en het schrijven gaat vloeiend. Maar van het totale verhaal komt weinig terecht. Ik blijf bij observaties maar het gaat niet leven. Is het een moeilijk of ongeschikt perspectief om een roman in te schrijven, in het algemeen? Is het te beperkt? Vooral maanden terug toen het verhaal nog geen tekst bevatte schreef ik stukjes waarover ik zeer te vrede was. Nu echter lijkt met me steeds onmogelijker er een boek van te maken. Ik probeer nu te schrijven van uit de derde persoon, dit gaat wel, maar het voelt onnatuurlijk en de taal is minder mooi. Wel is hieruit een verhaal te construeren. De meeste boeken die ik lees zijn in de derde persoon. Is het het proberen waard het verhaal wel in de eerste persoon te schrijven? En welke goede literaire boeken zijn zo geschreven en zijn interessant om te lezen/bestuderen?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat een verhaal vanuit de eerste persoon vooral "characterdriven" kan zijn. Je wil een goed beeld van de hoofdpersoon neerzetten en het verhaal is daar ondergeschikt aan. Derde persoon (en dan vooral alwetende verteller) is dan weer meer geschikt voor "plotdriven" omdat je meer van de omgeving kan laten zien, en er ook beschouwing in kan stoppen die niet noodzakelijk van de hoofdpersoon afkomstig zijn. Maar er zijn altijd uitzonderingen. Mijn eigen boek is derde persoon maar toch characterdriven. En sommige thrillers zijn in de eerste persoon geschreven en heel erg gericht op het plot. Dus ja...
10 September 2009 - 1:16

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het beide voor- en nadelen heeft. Voordeel kan zijn bij 1e persoon dat je alleen hoeft te beschrijven wat hij/zij ziet en beleeft. Andere kant is dat je andere situaties en voorkomende personen dus niet echt kan beschrijven in je verhaal. Tenminste, dat denk ik. Ik heb nog nooit vanuit de eerste persoon geschreven. Bij de ik-persoon komt het wel meer op de lezer af en zal de band met de desbetreffende hoofdpersoon wel sterker zijn dan de derde persoon. Btw: Kun je ook een tweede persoon in je verhaal gebruiken? Jij liep naar mij toe, bijvoorbeeld?
10 September 2009 - 23:40

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Momenteel ben ik bezig met een verhaal waar de ene hoofdpersoon in de ik-vorm is geschreven en de andere in de zij-vorm. Het gaat een beetje om en om. Ik heb dit nog niet eerder gedaan en vraag me af of het wel kan. Ook weet ik niet of ik dit volhoud. Schrijven in de derde persoon ervaar ik als gemakkelijker dan in de eerste persoon. In de eerste persoon schrijven is wel directer. Ik kan me voorstellen dat als je het verhaal eerst in de eerste persoon hebt geschreven en daarna hebt omgegooid naar de derde dat het inderdaad wat onnatuurlijker overkomt. Misschien is het ook een kwestie van eraan moeten wennen.
11 September 2009 - 14:01

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Btw: Kun je ook een tweede persoon in je verhaal gebruiken? Jij liep naar mij toe, bijvoorbeeld?
Volgens mij is er dan niet echt sprake van tweede persoon, maar van een ik-persoon (dus eerste) die in monoloogvorm vertelt. (Maar ik kan me vergissen...)
11 September 2009 - 19:19

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... En welke goede literaire boeken zijn zo geschreven en zijn interessant om te lezen/bestuderen?
Even een leken opmerking: De boeken van Saskia Noort (Nieuwe buren, de eetclub, ect) zijn die niet in de eerste persoon geschreven?
13 September 2009 - 20:14

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De alwetende verteller is over het algemeen mijn favoriet. Kan jij niet wisselen tussen eerste en derde persoon en weer terug als jou dat uitkomt? Er wil mij zo geen passend voorbeeld te binnen schieten, maar ik denk dat dit toch wel kan.
2 oktober 2009 - 12:06

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Btw: Kun je ook een tweede persoon in je verhaal gebruiken? Jij liep naar mij toe, bijvoorbeeld?
Jazeker kan dat. Een heel goed voorbeeld (en prachtig boek!) is: "Een man" van Oriana Fallaci.
2 oktober 2009 - 12:16

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De alwetende verteller is over het algemeen mijn favoriet. Kan jij niet wisselen tussen eerste en derde persoon en weer terug als jou dat uitkomt? Er wil mij zo geen passend voorbeeld te binnen schieten, maar ik denk dat dit toch wel kan.
Kan dat denk je? Ken geen enkel voorbeeld. Dus een ik-persoon en een verteller?
4 oktober 2009 - 17:58

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm Bij nader inzien lijkt mij dat toch geen goed idee. Mijn vorige antwoord had ik min of meer in een opwelling opgeschreven, maar nu ik er wat anger over na heb gedacht geloof ik niet dat het een handige manier is om een verhaal te vertellen. Hoe hou je dan een heldere verhaallijn vast? Sorry Yuip W.
12 oktober 2009 - 12:38