Waar schrijven jullie over?

Als ik door het forum struin lees ik heel veel oproepen, bijvoorbeeld naam gezocht voor fantasiedier en uit welk materiaal bestond een dolk in de 12e eeuw. Dat maakte mij nieuwsgierig. Waar schrijven andere SOL-LERS over?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bijna allemaal romans:

-over een vrouw in een soort oertijd die heel puur is en hele sterke zintuigen heeft en een zeer sterke verbinding met water heeft
-over een man die over de schreef gaat, in de gevangenis belandt en zijn levensverhaal vertelt dat in het teken van misbruik stond
-over een vrouw die in de oorlog nogal wat heeft meegemaakt en haar verhaal vertelt aan een jongen
-het vervolg daarop over haar broer en wat hij heeft meegemaakt als gevolg van het nazi-regime.
-het verhaal van mijn grootmoeder, vrij vormgegeven

-en een informatief boek over zwangerschap en bevallingen

10 januari 2010 - 22:33

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Nog) niets gepubliceerd, maar wel geschreven. Leve Print On Demand! Ik heb reisverhalen en informatief geschreven, in het verleden enkele artikeltjes voor een tijdschrift (wel gepubliceerd dus) en schrijf nu fantasy voor de jeugd, maar ook door volwassenen te lezen. Het doel daarvan is in ieder geval 1 exemplaar te hebben, want ik schrijf het voor mijn dochtertje. Het eerste deel is bijna gereed, deel twee schiet goed op en ik ben begonnen met deel drie. (Het wordt dus duidelijk een serie) Daarnaast heb ik een leuk verhaal in gedachten waar ik binnenkort ook mee ga beginnen, Dan Brown achtig, gewoon omdat het me leuk lijkt zoiets ook een keer te schrijven. Tenslotte heb een nog wat leuke ideeen voor Science Fiction (geen heelal en ruimtegevechten, maar gewoon hier op aarde). Het is geen literatuur, dat kan ik niet, en ze bevatten geen 'zware' onderwerpen.
10 januari 2010 - 23:54

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bezig met het digitaliseren van verschillende verhalen. De belangrijkste is: '...zwijgen is goud', het gaat over dat eerlijkheid belangrijker is dan vertrouwen. Dat je kwetsbaar opstellen soms niet slecht is, ook al heb je geleerd van wel. Daarnaast heb ik ook klaar liggen enkele analoge verhalen: -Linke Liefde; autobiografie over een meisje van 16 die een relatie (eigenlijk een geheime buitenechtelijke, maar dat weet ze niet) aangaat met een kerel van 29. -Mogelijk Onmogelijk; datzelfde meisje ontmoet een meisje die lesbisch is, maar durven ze wel een relatie aan te gaan met elkaar? -Ver-over blind vertrouwen; vertrouwenscrisis binnen de relatie -Meiden van de Wet; de twee meiden van hierboven gaan op jacht naar een sperma donor, buiten de bank om. -(titel vergeten); De twee meiden gaan op vakantie met de toneelgroep uit verhaal ZIG (hierboven). De baby blijft maar huilen. Ineens breekt er midden in de nacht brand uit in 1 van de houten vakantie huisjes. Heeft het kind het aangevoeld? Generatie later: - Enge mannen met zeisen (hetzelfde verhaal als de autobiografie, maar deze ga ik niet uitbrengen) - Ja, ik wil de zevende hemel vanacht: Vrouw vind de ware liefde. - Ode aan de vriendschap; De ware liefde van vrouw gaat vreemd. Ze heeft het zelf ook eerder meegemaakt van de andere kant, maar nu staat ze zelf in die schoenen. Wat gaat ze doen? Generatie later: -Alsof het een lieve lust is; knul komt na een zwaar ongeluk in een rolstoel terecht. Haar meisje maakt het uit. Hoe gaat het verder? precies in 260 woorden. :P
3 februari 2010 - 14:15

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en dit is een dubbel geplaatste topic (dus kan eigenlijk wel weg) Een heleboel van jullie schrijven over de andere tijden, fantasie... stoten jullie nooit tegen het probleem aan dat jullie kennis te kort komen?
3 februari 2010 - 14:18

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf tot nu toe korte verhalen, die ik beschouw als oefeningen tot ik klaar ben voor het echte werk. * Erotisch lesbisch verhaal * Kinderboekje over een meisje dat op zoek is naar een onderwerp voor haar werkstuk * Verhaal over een man in zijn midlife crisis, en wel veel belangstelling krijgt voor de oppas van zijn kinderen * Een man die op het punt staat neergeschoten te worden En er borrelt eindelijk een lekker chicklit idee op, waar ik in de toekomst zeker nog iets mee ga doen.
3 februari 2010 - 18:28

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf Formule 1 columns -ooit zou ik wel een bundel willen maken- en ik schrijf een fantasy kinder verhaal. Daar verdeel ik momenteel mijn aandacht tussen. Al heb ik nog een paar ideeen, dat heb ik altijd wel, maar ik probeer me voorlopig op deze twee pijlers te richten.
3 februari 2010 - 21:18

Lid sinds

14 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf momenteel alleen maar humoristische/fictieve kinderverhalen. Dat vindt ik het leukst om te doen. En zo af en toe doe ik mee aan een schrijfwedstrijd. Maar ik loop ook al een hele lange tijd met een spannend psycho/detective drama rond, over huishoudelijk geweld dat uitloopt in moord(maar wie is de dader???????) Ik wil beginnen met de moord en dan met flashbacken het verhaal uitschrijven en pas aan het einde bekend maken wie de dader is. Ondertussen de lezer steeds maar laten gissen naar een andere dader.(beetje Nicci French achtig :D )
5 februari 2010 - 9:20

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schreef eerst fanfictie, daarna ging het een keer over op fantasy. Maar Fantasy is al een tijdje niet meer mijn genre, ik lees het af en toe, maar meestal niet. Of het moet heel goed uitgewerkt zijn, like Harry Potter. Dat begon ik ook te lezen toen ik jonger was, ik weet niet of ik er nu nog aan begonnen was. Ik houd van family-romans. De problemen, maar ook geborgenheid in een familie. Met name de band tussen broers en zussen vind ik het leuks om te beschrijven. Dat staat misschien ook wel heel dicht bij me. Alles wat ik schrijf staat dicht bij me, ik denk dat dat bij bijna elke schrijfster zo is. Pyschologisch heb ik nog nooit geprobeerd, ik ben benieuwd of dat iets voor mij is. Ik ga binnenkort een boek daarvan lezen (Eenzaamheid van de Priemgetallen, anyone?) En dan kan ik zien of dat iets voor mij is. Ik stop er nu ook al af en toe iets van in. Innerlijke monologen over vroeger, gedachtes, zo'n dingen. Het innerlijk komt best wel veel naar buiten, samen met het gevoel.
11 februari 2010 - 15:53

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf voornamelijk over zaken die dichtbij mezelf staan. Bijvoorbeeld over het moederschap, maar niet alleen geїnspireerd door mijn eigen alledaagse ondervindingen als moeder, maar ook aangewakkerd op basis van wat ik om mij heen signaleer, waar ik tegenaan loop of wat ik bijwijlen opvang. Ik beschrijf fragmenten van alledag, hier en daar een beetje uitvergroot, uit zijn verband gerukt of enigszins opgeklopt. Maar het kan ook een heel ander onderwerp zijn. Ik probeer de kleine, onopgemerkte details uit te vergroten, met aan het einde van het verhaal een samenvatting, een clou, dat meestal weer terug gaat naar het begin van het verhaal.
16 april 2010 - 20:19

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Four Seasons: kloven zijn uitgevonden om te overbruggen. (Op de Grand Canyon na misschien :)) "Yes we can!" en "Gewoon doorgaan" zijn helaas nietszeggende clichees geworden, maar zijn wel de voornaamste bouwmaterialen voor die overbrugging. @topic: ik schrijf over mijzelf aan de hand (misschien wel min of meer letterlijk) van mijn moeder die 13 jaar geleden zwaar dement overleden is.
6 mei 2010 - 10:57

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Four Seasons: kloven zijn uitgevonden om te overbruggen. (Op de Grand Canyon na misschien :)) "Yes we can!" en "Gewoon doorgaan" zijn helaas nietszeggende clichees geworden, maar zijn wel de voornaamste bouwmaterialen voor die overbrugging.
Het gaat nu al wat beter. Dank je!
@topic: ik schrijf over mijzelf aan de hand (misschien wel min of meer letterlijk) van mijn moeder die 13 jaar geleden zwaar dement overleden is.
Zomaar een vraagje: Heb je weleens geprobeerd om in andere genres te schrijven dan je nu doet? Bijv. columns, fantasy, detective of over/voor kinderen?
6 mei 2010 - 14:40

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf altijd over thema's en onderwerpen die me bewust of onbewust bezighouden. Jezelf durven zijn en je eigen weg volgen is daar één van. En dat dan gegoten in verhalen voor kinderen en jongeren, dat interesseert me het meeste. Dus prentenboeken, verhalen voor adolescenten en alles daartussen. Momenteel ben ik bezig aan een boek voor meisjes tussen de 9 en 12. Het speelt zich af in groep 8 van de basisschool en het alledaagse leven in de klas: vriendschap, pesten, dansexpressie, musicals, dat soort dingen. Ook werk ik aan een ander boek, ongeveer voor meiden tussen de 11 en 14. Gaat over jongeren op de middelbare school: vriendschap, verliefdheid, uit de hand gelopen hobby's zoals tekenen en muziek, onzekerheid en nou ja, alles wat je als tiener bezighoudt. Ik schrijf ook gedichten voor kinderen/jongeren. Nee, ik ben zelf allang geen 'jongere' meer en ik heb ook geen kinderen, noch werk ik ermee. In feite ben ik gewoon altijd m'n eigen jeugd aan het herbeleven in die boeken (maar dan veel leuker dan hij in werkelijkheid was) :D
6 mei 2010 - 23:27

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
over politiek (mensenmens - elf politieke levensverhalen); ligt in de winkel. aan boeken over sclerodermie, breezerseks op een schooltoilet (werktitel; gaat over spijbelen) en thaiboksers wordt gewerkt.
6 mei 2010 - 23:52

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf op dit moment aan mijn jeugdroman, die gaat over twee beste vriendinnen. Zij hebben vooral veel filosofische gesprekken, dus een beetje dromerig is het wel. Toch is er wel iets mis met die vriendschap, en dat vind ik leuk om te schrijven. Dat met hele kleine, normale dingen ook heel veel mis kan zijn. En dat niet alles is het wat het lijkt. Ook schrijf ik veel korte verhalen over dingen die ik of zelf meegemaakt heb, of zelf graag mee zou willen maken. Schrijven over fantasy etc. doe ik eigenlijk niet meer. Ik houd meer van die dromerige dingen en dingen die niet heel serieus worden genomen maar dat wel zouden kunnen worden genomen. Dus ja. Leuk om dit topic door te lezen!
27 mei 2010 - 12:08

ik schrijf over mijn leven en doe dit in blogs, gedichten, liedjes, columns en 'verhaaltjes'. uiteraard ook wel over anderen dingen. toch probeert er een draad doorheen te zitten... langzamerhand probeer ik mezelf te ontwikkelen. heb deze week net twee boeken besteld uit de webshop van deze website. een boek om gedichten te schrijven. en een boek met de titel 'hoe word ik schrijver', zoiets.... ben wel benieuwd naar die laatste!
27 mei 2010 - 14:20

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn schrijfsels zijn vooral een soort onderzoek naar mezelf. De laatste tijd ben ik veel bezig met intuïtief schrijven; vanuit kleine dingetjes die iets in me losmaken en de gedachtenstroom die daaruit voortvloeit. Soms hebben die teksten een soort dagboek-stijl, soms hebben ze iets poëtisch, soms is het alleen een soort spreuk. De onderwerpen variëren, maar ik merk dat ze de laatste tijd vrij luguber aanvoelen. Dat doe ik niet bewust maar gaat vanzelf en eigenlijk voel ik me daar wel lekker bij. Veel voorkomende onderwerpen zijn dromen, tijdreizen, verre toekomsten, eeuwigheid en verval.
8 juni 2010 - 21:28

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben begonnen met thriller maar dat vlotte niet en was steeds niet tevreden met het resultaat. Ik heb toen eens geëxperimenteerd met drama en dat lag me veel beter. Nu ben ik aan 2 drama's bezig, elk met een komische ondertoon.
22 juli 2010 - 20:36

Een heleboel van jullie schrijven over de andere tijden, fantasie... stoten jullie nooit tegen het probleem aan dat jullie kennis te kort komen?
Ik vind het leuk om dan op onderzoek uit te gaan. Eigenlijk veel leuker dan schrijven, daarom schiet het meestal ook niet op. Ik probeer vanalles te schrijven in verschillende genres, in verschillende stijlen. Ik doe alleen niet in kinderboeken, dat vind ik te moeilijk (me beperken tot een woordenschat op een bepaald niveau met regels over zinslengte enz. om het begrijpelijk te houden). Een rode draad is het thema "illusies": schrijven over dingen die niet zijn wat ze lijken te zijn, of toch juist weer wel.
26 September 2010 - 19:12

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu aan het werken aan een fantasyboek. Daarnaast ben ik bezig om mijn dagboek van mijn vrijwilligerswerk-reis uit te werken tot een boek, en er liggen al weer verschillende ideetjes te wachten. Heb nog een idee voor een soort van 'fantasy meets reality' verhaal, een kinderboek en een chicklit- en geschiedenisverhaal. En verder schrijf ik korte stukjes, collumns, korte verhalen, etc., en ik wil ooit een keer een boek schrijven over de persoonlijke ontwikkeling die ik op dit moment doormaak
26 September 2010 - 22:01

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sta een beetje versteld van het aantal mensen op dit forum dat met regelmaat fantasy schrijft. Ik dacht in het begin dat ik daarmee op SOL een vreemde eend in de bijt zou zijn, maar niets blijkt minder waar. Op dit ogenblik ben ik trouwens helemaal niet met fantasy bezig, maar met een paar jeugdverhalen, eentje historisch, een ander wat meer eigentijds, maar allebei zonder een spoor van magie of zo.
26 September 2010 - 22:33

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waar schrijf ik over? - ik verbeter zinnen en teksten, dus maak schrijfsels van anderen duidelijker. - ik schrijf losse flodders, 'free writing' in mijn schrijfboekje dat altijd in mijn tas zit. Hier komen de meeste ideeën vandaan. - ik schrijf heel veel over liefde, romantiek en huwelijk in het kader van een parttime baan. - ik pen zomaar stukjes op papier over datgene wat toevallig op mijn pad komt. - ik verzorg een column op mijn blog (sinds kort). - ik hou me bezig met toneeltekst. - er staat een roman op een cd-rom die gaat over reizen en liefde. Er in verwerkt een stukje geschiedenis uit de Napoleontische tijd, met wat er had kunnen gebeuren als...... - er staat er eentje op mijn pc die grofweg de onzekere wereld van een verlegen meisje/jonge vrouw beschrijft. Hier ben ik aan bezig en het boek wordt heel dik, of ik moet besluiten dat er meerdere delen van het verhaal komen.... - ik schrijf af en toe een serieus gedicht. - en af en toe wat voor een feestje, of een koddig lied. - dialect komt ook regelmatig voor in mijn verzinsels. - moet nu nog aan een versje beginnen voor in een poëzie-album als geboortegeschenk. Kortom, ik kom mijn tijd wel door met schrijven.
27 September 2010 - 10:10

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt er volledig vanaf wat er in mij om gaat. Op het moment schrijf ik een vreemd verhaal over een koffiejuffrouw die ineens detectiveje gaat spelen, maar ik heb nog meerdere projecten op de plank liggen, eentje daarvan houd ik al bijna vier jaar in mijn achterhoofd. Na mijn huidige project ga ik verder met een vrij verdrietig verhaal. Dit gaat over twee totaal verschillende personages, een man en een vrouw die elkaar niet kennen maar wel dezelfde naam dragen. Ze hebben allebei een verprutst leven, de man buiten zijn schuld om, de vrouw heeft haar negatieve mentaliteit haar leven laten verpesten. Tegen het einde ontmoeten de twee elkaar, waarop de ene sterft en de ander dankzij deze vreemde ontmoeting een beter leven gaat leiden. Dit verhaal is gebaseerd op een ware gebeurtenis. Ik heb hier een scene al van geschreven. Het verhaal dat ik al vier jaar op de plank heb liggen gaat over een televisiestation dat nogal te lijden heeft onder slechte kijkcijfers. Het bedrijf gaat bijna failliet en als laatste noodoplossing besluit het bestuur een willekeurig oud vrouwtje te ontvoeren en daar exclusieve beelden van vrij te geven. Dit wordt groot nieuws en het oude vrouwtje dat wordt gegijzeld verandert in een waar cultfenomeen. De meeste verhalen die ik schrijf zijn wat vreemd en de personages zijn altijd verre van normaal. Ik klamp me niet vast aan een genre, al moet ik bekennen dat romantiek bijvoorbeeld altijd ver te zoeken is.
27 September 2010 - 20:34

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou mij momenteel vooral bezig met chicklit. Maar ik weet niet goed of ik links of rechts moet gaan. Ik heb nog niet veel ervaring, zie je. Mijn huidige verhaal moet de eerste in een reeks worden over romances in Londen (een stad waarvan ik met heel mijn hart hou). Het is een romantisch verhaal over een jonge vrouw die denkt de liefde van haar leven te hebben gevonden, maar hem verliest en begint te twijfelen aan haar leven. Cliché misschien, maar ja. Ik heb ook nog een spannende thriller in mijn hoofd, over een vrouw met geheugenverlies, en een verhaal over mijn internaat-jaren, dat hoort bij de Romances in Londen reeks. Ik hield me in het verleden bezig met (shht) fanfiction. Maar dat doe ik dus nooit meer. Het meeste van mijn werk is heel amateuristisch, volgens mij.
30 September 2010 - 20:25

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig Lance, mijn eerste boek is ook non-fictie en gaat eveneens over het eerste christendom. Ben ik benieuwd wat jij geschreven hebt, vast niet hetzelfde als ik. :) Wat mijn 'literaire' schrijfsels betreft, ik heb ontdekt dat ik niet over nare dingen wil schrijven, maar over iets waar ik blij van wordt (en mijn lezers dus ook). Narigheid is er al genoeg in deze wereld, dus geen verhalen over slechte relaties, achtergelaten kinderen, psychisch verknipte mensen en wat al dies meer zij. Eén keer heb ik een krimi geschreven, best wel aardig hoor, maar daarna besloten zoiets niet meer te doen. Heb geen zin me te verdiepen in de psyche van een moordenaar(-es). Ik schrijf nu o.a. sprookjes waarin een kind met een dier samen iets beleeft. Niet speciaal voor kinderen, voor alle leeftijden. Verder ben ik bezig met een cyclus van magische verhalen, voor volwassenen. Ik ben benieuwd wat er verder uit voort komt. :ninja:
30 September 2010 - 21:03