Blinde vlek voor eigen fouten. Tips gevraagd.

Hoi, Ik merk dat ik soms veel woorden in opvolgende zinnen gebruikt. Ik begin niet iedere zin met En toen.... En toen. Maar bijvoorbeeld: +----------------------+ Een vrouw kwam snel aan fietsen, diep gedoken in de kraag van haar jas. Ze stopte voor het hek van de school en haalde haar dochter uit het kinderzitje. Ze pakte haar zakdoek en veegde de neus schoon van haar dochter. (4 keer haar) +----------------------+ Verder op schopten een groepje schoolgaande kinderen door de bladeren die op de stoep lagen. Met veel kabaal liepen ze naar de Prinses Beatrix school even verder op in de straat. ( 2 x verder op) +----------------------+ Ik herlees mijn tekst diverse malen, en herschrijf en verbeter. Maar deze dingen zie ik niet. Ik lees er echt overheen. Ik zie ze pas als ik een reactie krijg via proeflezen. Hebben jullie dat ook? En zo ja wat doe je er tegen.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik laat een tekst een tijdje liggen zonder er na te kijken. Daarna heb ik er weer een frisse kijk op. Andere tips die ik eens gehoord heb (maar zelf nog niet uitgeprobeerd omdat ik zelf niet zo'n last heb van dit probleem) zijn: *Je tekst uitprinten in een ander lettertype, met een andere regelafstand, lettergrootte e.d. *Hardop lezen, eventueel opnemen en terugluisteren. Of een aantal proeflezers inhuren :)
10 oktober 2009 - 15:53

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een (mogelijke) oplossing: Een vrouw kwam snel aan fietsen, diep weggedoken in de kraag van een zware winterjas. Ze stopte voor het hek van de school en haalde haar dochter uit het kinderzitje. Daarop viste ze een zakdoek uit de jas, en veegde de neus van het meisje schoon. Wat de herhalingen betreft (en het vermijden ervan) is het vooral een kwestie van bewustwording. Het is goed bepaalde 'fouten' op te schrijven, maak desnoods een lijstje. Ga gewoon schrijven, en je zult merken dat steeds vaker tijdens het schrijven al 'alarmbelletjes' gaan rinkelen. Je bouwt wat om, en je gaat weer verder. Zo heb ik het zelf ervaren. Met wat creativiteit zijn de meeste herhaling te ondervangen. Soms worstel ik zelf ook met bepaalde zinnen, maar dat is inherent aan taal.
10 oktober 2009 - 16:30

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo heb ik het zelf wel ervaren. Met wat creativiteit zijn de meeste herhaling wel te ondervangen. Soms worstel ik zelf ook wel met bepaalde zinnen, maar dat is inherent aan taal.
3 x wel :lol: Sorry, kon het niet laten...
10 oktober 2009 - 16:25

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aangepast :nod: Welke herhalingen gebruik je zelf, Marlies? Nu wil ik jou ook kunnen uitlachen, dat snap je :p
10 oktober 2009 - 16:31

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals eerder geschreven is, wegleggen en later nogmaals lezen. Of je tekst lezen niet op inhoud, maar puur woord voor woord. Zeker wanneer je een bepaald patroon bij jezelf ontdekt hebt. Onderstreep alle dubbele woorden en probeer, zonder het gemaakt te laten lijken, een synoniem te vinden of weg te laten. Veel van dat soort extra woorden, of bijwoorden kunnen gemakkelijk weggelaten worden. Vaak voegen ze niks extra's aan het verhaal toe. Het verhaal van achter naar voren lezen kan ook nog wel eens helpen.
10 oktober 2009 - 17:12

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op woordniveau gaan kijken, simpel. Kijk niet naar de betekenis, maar naar de "plaatjes" van de woorden om te zien of ze dubbel zijn en zo. Zjors heeft een handige tip: Stel je lettergrootte (zoom beeld dus, niet in je document zelf) zo in dat je maar een paar zinnen tegelijk op je scherm ziet. Dan kun je niet doorlezen en over dingen heenlezen. Verder kun je proberen om tijdens het schrijven al in je zinnen te varieren, want vooral het eerste voorbeeld is echt retesaai. Allemaal dezelfde opbouw. Als je dat al afwisselt, is af een toe een noodzakelijk dubbel woord niet zo erg, omdat die niet op dezelfde plaats in de zin staan.
10 oktober 2009 - 19:54

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een lijst met woorden die ik overbodig of soms te vaak gebruik. Met de zoekfunctie van windows ga ik de hele tekst door en bepaal of ze nodig zijn of kunnen verdwijnen. Proeflezers halen ze er zo uit. Dat is het begin van de lijst. :D
10 oktober 2009 - 20:26

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je dat teveel gebruikt moet je juist zinnen langer maken en veel details erbij vertellen zo krijg je veel ruimte tussen bijv. haar en haar. En zoals anderen zeggen je kan dan ook even stoppen en even wat rusten( krijg je gelijk wat inspiratie ).
10 oktober 2009 - 21:52

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je dat teveel gebruikt moet je juist zinnen langer maken en veel details erbij vertellen zo krijg je veel ruimte tussen bijv. haar en haar. En zoals anderen zeggen je kan dan ook even stoppen en even wat rusten( krijg je gelijk wat inspiratie ).
Nutteloze vulling gebruiken om te verdoezelen dat je woordenschat beperkt is en je zinsbouw nog wat te wensen overlaat, lijkt me niet de beste manier om een goede stijl te ontwikkelen.
10 oktober 2009 - 22:06

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
.
25 februari 2013 - 1:33

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het echt niet anders kan. Of als een zin/alinea gewoon goed loopt ondanks de herhaling. Maar m.i. getuigt het van middelmatig schrijversschap als woorden herhaald worden, terwijl er ook een prima alternatief voor handen is.
11 oktober 2009 - 5:45

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
synononiemen opzoeken is een optie. hé! Wat een goede tip om de letters te vergroten!!! Meteen toegepast en pakweg 3 keer het woord waarschijnlijk gewist, vreselijk woord. Wist niet dat ik het toepaste! Evanals, ALS. xsg
11 oktober 2009 - 6:52

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het echt niet anders kan. Of als een zin/alinea gewoon goed loopt ondanks de herhaling. Maar m.i. getuigt het van middelmatig schrijversschap als woorden herhaald worden, terwijl er ook een prima alternatief voor handen is.
Toch vind ik het tijdens het lezen ook storend als een schrijver overduidelijk een synoniem/ alternatief gebruikt om herhaling te voorkomen. Bijvoorbeeld 'het meisje' in plaats van de naam van de hoofdpersoon of gewoon 'zij'. Zoiets komt op mij nogal gekunsteld (en afstandelijk, in dit geval) over en het lijkt alsof de schrijver zijn best doet om indruk te maken met zijn schrijfstijl.
11 oktober 2009 - 11:17

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch vind ik het tijdens het lezen ook storend als een schrijver overduidelijk een synoniem/ alternatief gebruikt om herhaling te voorkomen. Bijvoorbeeld 'het meisje' in plaats van de naam van de hoofdpersoon of gewoon 'zij'. Zoiets komt op mij nogal gekunsteld (en afstandelijk, in dit geval) over en het lijkt alsof de schrijver zijn best doet om indruk te maken met zijn schrijfstijl.
Natuurlijk. Als iets overduidelijk en/of gekunsteld is, is het nooit goed.
11 oktober 2009 - 16:30