Welk thema heeft jouw verhaal?

Ik ben benieuwd in welk genre jullie op dit moment aan het schrijven zijn en welke thema's daarbij aan de orde komen.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het verschil tussen een thema en een motief is dat een thema de algemene grondgedachte van een werk is, en een motief dat thema meerdere malen laat zien in dat werk. Bijvoorbeeld: Een schrijver kiest als thema sociale omgang. Motieven die dat thema uitwerken, kunnen zijn: een jaloerse jongen, een vredebewaarder, een narcist, en een bommenknutselaar. Ieders daden staan ten dienste van het thema, als motors van het verhaal. Dit zijn, wat men noemt, dynamische motieven. Statische motieven zijn o.a. setting, sfeer, tijdsbeeld. Zo zie je wat een schrijver wil tonen, en hoe hij dat doet. Je kunt aan de hand daarvan proberen te achterhalen wat zijn motivatie was voor een verhaal. Herken je verschillende motieven in eenzelfde thema, dan is het aannemelijk dat een schrijver iets met dat thema wil uitdrukken.
8 maart 2012 - 15:01

Dat is toch wel heel bijzonder van je tja, dat moorden. Moet ik jou nu killen van Schli? Of wordt dat mijn thema, mijn overkoepelende gedachte om niet af te dwalen?
Ah, nee! Het ging om dat wereldschokkende van een thema of premisse. Tja gaf aan dat ze zichzelf wereldschokkend vond. Dan kun je Tja dus als (wereldschokkend) thema gebruiken. In gewone taal zou dat kunnen zijn: de onverbiddelijke biografie van Tja, geschreven door Suma.
8 maart 2012 - 18:05

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is toch wel heel bijzonder van je tja, dat moorden. Moet ik jou nu killen van Schli? Of wordt dat mijn thema, mijn overkoepelende gedachte om niet af te dwalen?
Ah, nee! Het ging om dat wereldschokkende van een thema of premisse. Tja gaf aan dat ze zichzelf wereldschokkend vond. Dan kun je Tja dus als (wereldschokkend) thema gebruiken. In gewone taal zou dat kunnen zijn: de onverbiddelijke biografie van Tja, geschreven door Suma.
:D Een leuke Schli.
8 maart 2012 - 22:10

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fantasy ;). Thema's: - De ziel - Consequenties van acties (Nee goh..) - Welke kant kies je wanneer er geen 'Good guy' lijkt te zijn? - Wat is überhaupt 'fout', en wat is 'goed'? Kan liefde fout zijn bijvoorbeeld? - Het opzoeken/overtreden van (emotionele) grenzen
9 maart 2012 - 16:01

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn thema gaat over keuzes maken. Mijn hoofdpersonage, Anton, wordt doorheen het verhaal telkens opnieuw gedwongen om keuzes te maken. Hij moet keuzes maken tussen zijn familie en zijn geliefde, tussen veiligheid en risico, tussen verschillende realiteiten, tussen andere emotionele behoeften. Eén van de moeilijkste keuzes die hij moet maken vindt plaats op het moment dat hij de keuze krijgt om er eens geen te maken, de gevolgen van het 'niet kiezen' zouden meer impact op hem en anderen kunnen hebben dan hij aankan, dus staat hij opnieuw voor de keuze: actie ondernemen of passief blijven. Zijn finale keuze is de keuze tussen leven en dood. Ik vind het moeilijk om er een genre op te plakken, maar als het moet dan durf ik zeggen dat het aansluit bij magisch realisme.
10 maart 2012 - 18:51