Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Namen

Hoe bepaal je de namen van de personages in je boek? Hoeveel zegt een naam over het personage?
Is een universitair geschoolde vrouw met de naam Shaneequa (ik kon even geen ergere sjonnie-en-anita-naam verzinnen) geloofwaardig? Is een neger met de naam Bram geloofwaardig? Een boer die Tyrone heet en een leraar Duits die Frans Engels heet?
(Even er vanuit gaand dat het verhaal zich in Nederland afspeelt)

Hoe belangrijk zijn de namen van je karakters voor de beeldvorming van je lezers? Denk je daar bewust over na of komen de namen in je op alsof iemand ze je ingeeft? En waarom denk je bij de naam Johnny eerder aan een voetballer dan aan een violist?

Euf drie

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Eufrie,

het gaat een beetje ver denk ik om te proberen een orginele naam te verzinnen die nog nooit gebruikt is. Zeker niet als je gaat zoeken. Namen die genoemd worden in de geschiedenis zijn immers min of meer bekende personen geweest. Het is ondoenlijk om dan een niet bestaande naam te vinden. En anders worden ze vast al gebruikt bij Astrix en Obelix.
Je kunt in je boek toch een vermelding opnemen dat personen die genoemd worden verzonnen zijn en dat iedere overeenkomstigheid op toeval berust. Er zal altijd wel iemand zijn die meer verstand heeft van de door ons gebruikte plaatsen, namen en situaties. Maar het is toch fictie? Wat wil je dan? Alles is al een keer gebruikt of beschreven of benoemd.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat beeld heb ik vooral bij klanken. Dan ga ik heel bewust opzoek naar een naam met een A. Ik heb een namenboek en vind het leuk om er een betekenis bij te hebben die bij de persoon past. Maar ik merk dat heel veel lezers daar niet echt naar zoeken. Dus zet ik het er vaak bij.
Ook ik heb een Exel bestand gemaakt van namen die ik ken en aangezien ik op een school werk, zijn dat er een hoop.

Met achternamen heb ik meer moeite. De telefoongids doorlopen klinkt eenvoudig, maar vind ik nog niet geweldig.

Nog een vraagje over namen die veel op elkaar lijken. Vinden jullie dat Tessa en Nina teveel op elkaar lijken? :roll: Ik heb een verhaal met twee zussen met die namen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nee, voor mij zijn Tessa en Nina twee volslagen verschillende namen, maar dat komt misschien doordat ik synestheet ben.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is mooi, dan hoef ik dat niet te veranderen. Ik vind de namen ook erg bij de personen passen.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De enige overeenkomst tussen die namen is een 'a' aan het einde. Dat is totaal niet storend. Gewoon zo houden, zou ik zeggen.

Set

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Eufdrie,

Jij schrijft over de Romeinse tijd en dat is nu eenmaal een tijd waaruit veel namen (nog) bekend zijn. Als je het echt een groot probleem vindt, kun je misschien namen bedenken die qua klank overeenkomen met die bekende namen, maar die net anders zijn.

Verder zou ik me er ook niet al te druk om maken of je toevallig iemand een naam geeft die een werkelijk bestaand figuur ook gehad heeft. Het is nu eenmaal zo dat al die mensen nu niet meer leven, dus het is voor de lezer lang zo storend niet een (per ongeluk) bestaande/ bekende naam te lezen, als wanneer je een boek schrijft over het jaar nu en het vol zet met de meneer Janssens en Pietersens die we allemaal wel kennen.

Ik denk niet dat je het probleem hebt van beeldvorming naar aanleiding van een naam, wat je wel zou hebben als het over de tegenwoordige tijd gaat. Het enige wat ik echt zou mijden is mijn hoofdpersoon een naam geven als Marcus Aurelius (behalve als het boek daadwerkelijk over hem gaat natuurlijk :lol: )

En bij het voorbeeld dat je geeft, vraag ik me af of dat echt zo'n probleem is. Vroeger waren er waarschijnlijk ook meerdere hondjes die fikkie heetten en er zullen maar zeer weinig lezers zijn die dat eventuele verband zouden leggen. Bovendien: hoe vaak noem je die personen bij deze volledige namen?

O ja; heb je trouwens ook uitgezocht of het normaal was dat het lagere volk, zoals jouw legionair, ook meerdere namen had? In de Nederlandse geschiedenis zie je dat het rijkere volk vaak meerdere namen had en de armelui niet. Ik weet niet of dat ook geldt voor de Romeinen, maar in dat geval heb je alweer een probleem minder.

Groeten
Set

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het waren meestal de patriciërs die soms zelfs agnomen hadden, maar voor zover ik kan nagaan had ook de gewone man vaak een cognomen.
Slaven hadden maar één naam en kregen vaak mythologische namen toebedeeld. Als een slaaf vrijgelaten werd, nam hij de naam aan van zijn ex-meester, met hun slavennaam als cognomen. (De beroemdste slaaf van Marcus Tullius Cicero, Tiro, werd na zijn vrijlating Marcus Tullius Tiro genoemd.)
De moeilijkheid is denk ik, dat bekendere namen vaak beter in het gehoor liggen, misschien omdat ze in ons collectieve geheugen opgeslagen zitten en je daardoor eerder geneigd bent juist zo'n naam te kiezen.
Ik ben dan ook momenteel druk doende 'alledaagse' namen te zoeken op grafschriften en bronzen zegels en dergelijke.
Een half jaar geleden was ik in een museum in Duitsland, daar hing een hele lijst met de namen van alle inwoners van Herculaneum (die gegevens waren teruggevonden tijdens opgravingen), zoiets is voor mij natuurlijk een geweldige bron. Hier stond immers ook de naam van de bakker en de slager bij, niet alleen die van de magistraten en andere hoogwaardigheidsbekleders.

Ben ik de enige die zo ver gaat voor een kloppend tijdsbeeld?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Namen... Het blijft een gevoelsmatige keuze. Ik baseer mijn karakters meestal op bestaande personen, al dan niet gecombineerd. Die mensen hébben al namen, en als je iemand hebt leren kennen onder een bepaalde naam, zie je die toch algauw als de meest passende naam voor dát karakter.

Charles Dickens had een talent voor het kiezen van namen. Denk aan mister Bumble en miss Corney, de pinnige Betsey Trotwood, de beminnelijke aristocratische schelm James Steerforth die het onschuldige jonge ding genaamd Little Em'ly, pleegdochter van de rondborstige visser Peggotty, verleidde en verliet nadat hij de malicieuze Rosa Dartle de bons had gegeven, de onverbeterlijke optimist Micawber, het zielige weeskind Oliver Twist, de compulsieve vrouwenmoordenaar Bill Sikes en, misschien de mooiste naam van allemaal, de hypocriete Uriah Heep ("so very 'umble!")
Jules Verne kon er ook wat van. Phileas Fogg uit De Reis om de Wereld in 80 Dagen had beslist aan kracht ingeboet als hij Jim Simpkins geheten had... Pas nu ik dit opschrijf valt me in dat beide genoemde auteurs uitsluitend werkten met flat characters. Hun personages zijn au fond karikaturen. Dan kun je grof te werk gaan met je namenkeuze.

En intussen moet ik denken aan Ferdinand Bordewijk (ook een naam die je niet gauw verzint, maar dit terzijde), in wiens werk toch wel enige karakterontwikkeling te bespeuren valt. Katadreuffe, de deurwaarder Dreverhaven, de advocaat Stroomkoning, de strafpleiter Gideon Piaat, juffrouw Kalvelage, de afschuwelijk strenge schoolmeester Bint, de recalcitrante leerling Van den Karbargenbok, de diabolische hoerenwaardin Kea Doom... Bordewijk had de reputatie dat hij zijn namen verzamelde door het lezen van naambordjes tijdens lange, eenzame wandelingen door Rotterdam.

Misschien is dat waar. In het prille begin van mijn carrière werkte ik in een archief met persoonsgebonden dossiers. Van de omslagen herinner ik me de namen Klaas Kaas, Trijntje Hottentot, Vrouwtje Grietje Groenteman en, vooral niet te vergeten, de heer Marinus van der Neut.
Zelden heb ik zoveel moeite gehad om niet te stikken in een ongeoorloofde lachbui als toen ik laatstgenoemde cliënt, van wie ik voordien nooit gehoord had, aan de telefoon te woord moest staan en hij zichzelf met een zware neuspoliepstem (plus een zwaar Rotterdams accent) aldus introduceerde: "Goeie Môgge! Mijn naam ist Marinus van der Neut, en ik bent alcoholist!"
Zoiets verzin je gewoonweg niet.

Waaruit maar weer eens blijkt dat de natuur het altijd wint van de kunst. In de jaren tachtig had ik het twijfelachtige genoegen van kennismaking met een destijds in de reclame- en drukwerkwereld zeer beruchte oplichter. De man was moddervet, het type dat niet alleen z'n zakken maar ook z'n darmen tot barstens toe volpropt. Buitendien was hij een notoire pederast. Ik zweer het, ik verzin dit niet: hij heette Aristides Klap.
Ik ben al heel lang van plan om hem als karakter in een verhaal te benutten, maar hoe zal ik ooit een passend equivalent voor zijn werkelijke naam kunnen verzinnen?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoiets valt ineens je brein binnen, Solon. Op het moment dat je er het minst op voorbereid bent.
Dat is mijn ervaring althans. Of je begint te schrijven en met hetzelfde gemak als je de kamer beschrijft waarin de man zich bevindt, rolt er opeens een naam uit je pen die je met straf nadenken nooit verzonnen zou kunnen hebben.
Geweldig stuk trouwens wat je hierboven hebt neergepend. Inspirerend.

Euf III

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie wrote:
Zoiets valt ineens je brein binnen, Solon. Op het moment dat je er het minst op voorbereid bent.Dat is mijn ervaring althans.

Dat verschijnsel doet zich ook voor met katten. Als ik een nieuw gezinslid krijg, verzin ik nooit welbewust een naam; na een dag of wat wéét ik hoe het beestje heet.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wat vinden jullie van het zelf verzinnen van namen?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

lelijkemeid wrote:
wat vinden jullie van het zelf verzinnen van namen?

Dat ligt er denk ik aan. In een fantasieverhaal past het. In een 'gewone' roman wordt het denk ik wat lastiger wanneer er allemaal namen in voorkomen waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Maar als het geloofwaardig overkomt, waarom niet. Origineel is het in ieder geval wel.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

ik ben begonnen met schrijven van een verhaal, maar de namen kwamen gewoon, mijn namen zijn niet erg voordehandligend maar ik denk dat het komt omdat ik uit een andere cultuur komt dat mijn namen anders zijn.
een vraag aan jullie kan een verkeerde kombinatie van naam achternaam een personage zwak maken of minder intersant maken??
Ik schrijf graag over gekleurde mensen in een westers cultuur, maar kan soms niet zo goed westerse namen verzinnen en eidig meestaal met Kees of Albert ofzo.

het idee van een boek over namen is heel goed zal een kopen!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hoeft het niet te kopen,leen het gewoon bij de bieb.
Zelf denk ik niet dat een naam zoveel invloed heeft....het is mooi als je een hele goede naam weet,maar verder blijft dat maar een "oppervlakkig" iets

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou lelijkemeid,

Daar vergis jij je heel lelijk in. Ik denk dat jij de kracht van een naam voor een personage ernstig onderschat.
Echte professionals (waarbij ik nu ook denk aan scriptschrijvers van bijvoorbeeld comedy-series voor de tv) nemen daar daadwerkelijk de tijd voor. Een naam is zeker niet zomaar een "oppervlakkig" iets.

Ik denk dat jij je toch een beetje meer moet gaan inlezen op schrijfgebied. Theorieboeken, interviews met allerlei soorten schrijvers lezen etc.

Groet,

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Is het dan echt zo dat als mensen de namen van personages lelijk vinden ze niet meer verder zullen lezen?

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Studies show that our names influence how we are perceived by others. “Our names have a significant impact on the impression we make,” reports Albert Mehrabian, a professor of psychology at UCLA. Professor Mehrabian, author of The Name Game, has devoted his professional career to the study of names and their power. The study of names and their effect on our lives has attracted many social scientists. The American Name Society homepage lists many experts in this field.

In real life, names influence more than how we view others – they also help define how we see ourselves. Helen Petrie, Ph.D., a British researcher, found that girls with very feminine names tended to have more girlish personalities, while those with names with more unisex or masculine connotations tended to have a more assertive demeanor. Perhaps your character’s personality will not actually change if given a name seemingly unsuited to his or her personality. Or perhaps it will. Could teasing about an awkward or unusual name be the backstory you need for an embittered character? At any rate, this naming decision is a bit more complicated than you might have imagined.

Fortunately for authors everywhere, the Internet offers plenty of help for choosing the perfect moniker for that perfect hero or heroine. Baby naming guides!

That’s right. You can solve half of your naming problems by perusing a few sites that, while intended for expectant parents, can be quite helpful to those involving in a mental birthing process.

Hints for Baby Naming has lots of straightforward advice for choosing a name. Mehrabian also has some suggestions, at Selecting Attractive Names.

Want to know what names were common in the year of your character’s birth? Popular Baby Names has a list of baby names in order of popularity since 1930. Experts note, however, that today even the most popular names occur in only 1 baby out of 50.

Do you want your name to convey some subtle aspect of your hero’s personality? At First Names and What They Mean you can review thousands of names, meanings and origins to find one that fits your vision. Or, need a connection to the old country? Names Around the World includes modern, traditional, and even some ancient names from nearly every nation on Earth.

In the 1830’s, one out of every four girls in the United States was called Mary, perhaps to honor a very famous mother. If you want a name with special religious significance, try Saints for names and biographies of Catholic saints". Writing a book about Mormons? The Utah Baby Namer offers names unique to Mormons.

Setting your story in an exotic location? You’ll find help at Muslim Names with explanations of Islamic naming conventions. Try Turkish Baby Names or Indian Baby Names for more names from far away lands.

Now you’ve plenty of ideas for first names but unlike most parents, you have to think about surnames, too. Well, have no fear, because the World Wide Web has plenty of places to look for those, too. Genealogy sites are a wonderful place to find surnames and their origins. Historical surname conventions from around the world, and a vast list of names and origins appear at What’s in a Name.

More than 2000 last names, with their country of origination (mostly British Isles) and meaning, are listed on Family Chronicle. If you prefer a Germanic name, another 2400 names are indexed at Traditional A-Z Surname Index.

Bron: http://www.hodrw.com/ernest.htm

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

interessant! dat geloof ik wel ja. apart,dat je ziet dat een naam toch belangrijker is dan je denkt

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

He Griseo, je bent een meubelstuk geworden zie ik onder je naam.

Wat wil je zijn? Een luie stoel, de werktafel, een bruinekroegbar of een opslagkast voor parate kennis? Een boekenkast mag ook, denk ik.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kun jij je de tv-serie Cheers herinneren? In het speciaal Norm Peterson? 8) Die had een vaste kruk in de bar. Zo zie ik dat ook op dit forum. Ik kom hier graag en zit altijd op dezelfde plek.

Groetjes,

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo, dat is een grappige site, maar er klopt niets van de beschrijvingen. Niet dat ik dat verwacht had, natuurlijk. :lol: Stel je voor, dan zou iedereen met dezelfde naam hetzelfde karakter hebben! :lol:

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb 2 voornamen en bij mij klopten ze gedeeltelijk.

Groet,

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

O ja, gedeeltelijk klopten ze. :wink:

Het lijkt me wel een goede site om te helpen een naam voor een character met zekere eigenschappen te bedenken.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ken Kabalarians wel, maar bij mij kloppen ze nóóit.
Wél overigens als ik de naam van mijn pseudoniem invul, dan zie ik ineens een eng-kloppende omschrijving van mijzelf. Heel wonderlijk, of zou ik juist daarom onbewust precies dat pseudoniem gekozen hebben ?

Ik gebruik het wel als een schier onuitputtelijke bron van namen voor een bepaald genre. Je kunt bijv. sorteren op Frankische namen, handig als je een historische roman schrijft die in de vierde eeuw na Christus speelt.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

inderdaad apart zeg van dat pseudoniem!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vond nog een hele leuke op internet, ik wilde hem jullie niet onthouden:

De rijkelui’s dochter, lievelingetje van papa:
Agaath Aimee Anne-Madeleine Anne-Sophie Annemijn Antionette Berber Cindy Daphne Emilie Evelientje Feline Julia Leila Lisette Madeleine Merel Nicoline Paris Rolanda Rosalie Sophie

Het jonge crimineeltje:
Achmed Ali Ardin Bas Bertje Boris Dave Djervan Giovanni Jeffrey Johnny Klaas Lesley Michael Mike Mohammed Rens Sanne Sjakie Sven Youri Zoë

De beste leerling van de klas:
Angelo Arnold Arthur Bas Edith Edward Eline Fenna Hannah Hugo Jaap Jan-Peter Jan-Pieter Jasper Kevin Lola Maarten Marieke Matti Peter Piet Pieter Wouter

De asociale buurvrouw:
Angela Angelique Anita Annemarie Annie Amanda Bep Bianca Corry Gabi Karin Kelly Mies Miet Natasha Samantha Sjaan Tinie Trix Ursula

De directeur van een miljoenenbedrijf: Arnoldus Berdardo Diederick Dirk Eric Floris-Jan Geert-Jan Gert Hans Herbert Jan Jean-Pierre Mark Oliver Peter Pieter Pieter-Paul Robbert Roderick Roderick-Jan

De eenzame zwerver:
Bas Dirk Eliëzer Frank Frans Freek Guus Jan Joop Joris Kees Klaas Lars Marco Nico Piet Siert Sjoerd Tinus Willem

De grootste lolbroek:
André Ben Bert Bob Dinand Geurt Henk Herbert Hugo Jasper Jelmer Joep Joris Juul Matthijs Rick Ruben Sjakie Sjoerd Timmie Tygo Willem

De carrière vrouw:
Anneke Annemieke Annelies Annette Arianne Barbara Bernadette Bertine Bridget Carry Frederique Linda Lisa Marijke Maud Monica Norma Pascale Samielle Sandra Saskia Thérese Valerie

De man van de schietkraam op de kermis:
Albert Dennis Fraam Govert Harrie Henk John Karel Kees Klaas Koos Laurens Leo Lex Michaël Paultje Piet Sjaak Sjon Thomas

Het hardwerkende boerinnetje:
Anne Anneke Beppie Dickie Dinie Dora Geerte Gre Greet Grietje Henriëtte Jannie Karla Klaartje Lea Liza Marieke Mien Patricia Riet Sjoukje

De tatoeëerder:
Bertus Bob Boy Bram Harry Henk Herman John Kees Marco Michael Mink Niels Pieter Skip Willem-Jan

Selectie komt van een onderzoekje naar de associaties die mensen bij een bepaalde naam hebben.

Op voornamelijk.nl nog meer interessante weetjes. Het itempje "Hockeynamen en andere kaknamen" vond ik erg amusant om te lezen.

Eufdrie

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

"Het hardwerkende boerinnetje"....
:lol: