Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom een schuilnaam?

Waarom gebruiken veel schrijvers van dit forum eigenlijk een schuilnaam?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn 'schuilnaam' is eigenlijk mijn tweede naam. Wiske heet eigenlijk Louisa en mijn tweede naam is Louise. Bovendien ben ik als ouwe taart nog steeds Suske en Wiske fan, vandaar. Ik vind 'schuilnamen' ook forum-eigen en ik hou ervan te raden wie erachter zit. Ook gebruik ik regelmatig schuilnamen in mijn verhalen zoals Kromme Casper of 'de Schutter'. Ik hou van schuilnamen en ben altijd op zoek naar nieuwe.

groetjes, Edna

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Vind het prettig een schuilnaam. Heb het idee dat ik dan 'vrijer' schrijf en dan niet zo zeer mbt de forumleden, meer van: je weet maar nooit of mensen uit je omgeving bij toeval op zo'n forum terecht komen en je gedachten aan een bepaalde doelgroep gezellig mee gaan zitten lezen.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
Zjors wrote:

Ik heb gewoon de naam van mijn hond genomen als nick. Ik vind mijn hond namelijk leuker dan mezelf. En zijn naam ook.

Verwarrend is alleen wel dat ik door die naam lange tijd heb gedacht dat je een man was. :lol:

Oooooh dat dacht ik ook de hele tijd :| :D

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Laat het voor altijd duidelijk zijn: ik ben een echte vrouw met borsten en billen en zo....

Maar ik kan me de verwarring goed voorstellen.

Vrouwen of meisjes in mijn verhalen heten trouwens vaak Sjors of Daan of zo. Maar ja, dan staat er bij dat het een zij is.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

astrakan is voor mij een nickname,geen pseudoniem. Astrakan -wol komt van een zwart schaap. Ik heb dezelfde krullen.

Als dichter/schrijver gebruik ik graag en gulzig pseudoniemen.
Vaak neem ik dan de naam van mijn personage aan.
Probleem is dat het pseudoniem dan wel eens een eigen leven kan gaan leiden...

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik doe aan wicca en mijn heksennaam is Kelta,dus iedereen noemt me bij men echte naam of bij men heksennaam.Ik reageer op allebei.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dacht ook dat Zjors een man was, maar 't is een vrouw, met borsten en billen zelfs, woehaaa...Oeps sorry.

Vraag: Moet je bij verhalenwedstrijden, van tijdschriften bijvoorbeeld, je echte naam geven of mag je daar ook een schuilnaam opgeven?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oscar Z. wrote:
Vraag: Moet je bij verhalenwedstrijden, van tijdschriften bijvoorbeeld, je echte naam geven of mag je daar ook een schuilnaam opgeven?

Je mag bovenaan het artikel/verhaal iedere naam zetten die je maar wilt, maar je moet in de begeleidende brief wel duidelijk vermelden hoe je echt heet. Dit is denk ik om te voorkomen dat mensen (onder steeds een andere naam) meerdere malen meedoen.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Stancia is gewoon een afkorting van mijn eigen oerlelijke-verschrikkelijke-ouderwetse naam :wink:

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Safira gebruik ik meestal voor schrijffora, soms voor schrijfwedstrijden. Bovendien is het de naam van mijn site.
Voor mijn boek heb ik gekozen voor mijn eigen (meisjesnaam), omdat ik dit ook voor het aangeven van de copyright onder mijn siteteksten gebruik, dus ook al bekend is.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit (Oscar) is gewoon m'n echte naam plus de eerste letter van m'n achternaam. En ik vind het wel aardig klinken, Oscar Z, dus vandaar. 8)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke vraag, vooral omdat er zoveel heel verschillende antwoorden op komen!

Wat mezelf betreft; Ceridwen is een Keltische godin. De naam heb ik indertijd uitgezocht voor een project van een vriend. Een aantal mensen hebben, op zijn verzoek, kleine mythologische verhalen op zijn website geplaatst. De verzonnen namen zijn een onderdeel van het verhaal! Ik vind het een heel leuk initiatief. De naam werd me wel heel eigen, misschien omdat ik veel tijd in de research heb gestoken.

Mijn eigen naam is zo vaak al bezet dat ik die niet eens meer probeer als ik ergens een profiel aanmaak; deze naam vind ik een goede tweede keus.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hou van stoere vrouwennamen. De meeste van mijn vrouwelijke personages hebben dan ook stoere namen. Hm, Zjors? Ook een idee, hoe zit het met de rechten als ik die naam gebruik :?

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nou probleem is natuurlijk wel als je de naam Zjors gaat gebruiken als personage dat iedereen denkt dat het over mij gaat :lol: :lol: :lol:

Verder is de naam door mij ook gestolen. Mijn hond heet namelijk Zjors.Dat heb ik trouwens ook zelf verzonnen. En die Zjors is dus een hij.

Tja, ik geloof niet dat ik patent op de naam heb aangevraagd en nu ben ik zeker te laat :(

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb zelf een heel zeldzame Hollandse voornaam. Ik zou daarmee veel te herkenbaar zijn op fora, voor mensen die mij kennen, en dat vind ik toch geen prettig idee... (vreemd eigenlijk, nu ja, meer van jullie hebben daar last van...)
Mijn "Siroun" komt van een mooie Zweedse weervrouw van wie wij tijdens onze conversatielessen één keer in de week een update over het Zweedse weer kregen. Ik heb in deze naam dus een beetje van mijn passie voor Scandinavië zitten :)

Als ik mee zou doen met fictie-verhalen-wedstrijden, zou ik ook deze naam gebruiken. Maar bij de waargebeurde-verhalen-wedstrijden, waar ik tot nu toe aan heb meegedaan, heb ik toch mijn eigen naam gebruikt.
Het lijkt toch of er gevoelsmatig ergens een grens ligt, voor het gebruik van een pseudoniem.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kon even niet vinden wat de regels zijn wat betreft topic schoppen, dus als het niet mag, bij deze mijn excuses. Ik wist ook niet precies of ik hier moest posten of hier maar toch maar hier dus ;)

Ten eerste, om on topic te reageren, heb ik deze nick op verschillende fora waar ik veel post en het is bijna net zo goed mijn eigen naam geworden, omdat het precies is wat ik ben: Iemand die zich dingen afvraagt. Ik heb een tijdje de naam van mijn eerste hoofdpersoon/RPG character gebruikt, maar dan voel ik me alsof ik als hem moet reageren en dat was raar. Dus vandaar "wonderer".

Dit kan ik echter natuurlijk niet op een boekomslag zetten. Het is raar (maar een woord), je kunt het amper uitspreken en het ziet er nogal aandachttrekkerig uit. Maar ik wil WEL graag een pseudoniem voor mijn huidige project, omdat mijn eigen naam a) nogal uniek is (in ieder geval de combinatie voornaam en achternaam) en b) niet past bij mijn schrijvers-ik. Of bij mij, for that matter.

Op mijn website staat mijn naam gewoon, en het hoeft ook niet super geheim te blijven, zolang iemand in de boekhandel maar niet denk "wtf, rare/ongeloofwaardige naam" maar op het boek zelf let (dit natuurlijk in het volledig hypothetische geval dat mijn boek uberhaupt de boekwinkel bereikt).

Ah, kom ik toch nog bij de kern van mijn verhaal: hoe bedenk je een goed pseudoniem!? Ik wil niet iets waar ik over twee jaar spijt van krijg, want veranderen is niet zo makkelijk meer dan...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wonderer wrote:
Ah, kom ik toch nog bij de kern van mijn verhaal: hoe bedenk je een goed pseudoniem!? Ik wil niet iets waar ik over twee jaar spijt van krijg, want veranderen is niet zo makkelijk meer dan...

Aart is gewoon mijn echte naam maar ik heb al wel een pseudoniem klaar: een naam die ik leuk vind en een achternaam die ik ooit eens tegenkwam toen we met de bus langs een winkelcentrum reden :P
Maar waar ik alleen mijn naam hoef op te geven noem ik me vaak zoals de ik-persoon van mijn lange verhaal.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb als meest gebruikte pseudoniem een naam waarbij de voornaam een deel is van de achternaam van mijn vader. De achternaam is weer een deel van de achternaam van mijn moeder.
Dat vond ik wel mooi symbolisch. Ik ben tenslotte een product van mijn vader en moeder.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kiwi wrote:
En bovendien vind ik een kiwi een prachtige vrucht :D

Oh, ik dacht een vogeltje ;)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors, mijn vrouw is bang van alles wat meer dan twee poten heeft,...en kippen. :cry:
En dus zal ik nooit een hondje hebben. En ik had nog zo mijn zinnen gezet op zo'n rasechte, altijd glimlachende Border Collie met bijpassend rood sjaaltje. Boehoehoeoeoeoeoe...

Anders had ik hier ook met een dergelijke naam rondgehangen.

(mijn naam is die van een Egyptische farao en tevens bouwheer van de grootste Egyptsiche piramide ooit--> Zie Gizeh-plateau. Man wat was ik daar vroeger fan van...en ik hou van mysterie)

En inmiddels weet iedereen toch dat mijn echte naam 'Vince' is. :wink:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Cheops wrote:
Zjors, mijn vrouw is bang van alles wat meer dan twee poten heeft,...en kippen. :cry:

En dus zal ik nooit een hondje hebben. En ik had nog zo mijn zinnen gezet op zo'n rasechte, altijd glimlachende Border Collie. Boehoehoeoeoeoeoe...

Of je neemt een heel gehandicapt hondje met maar twee poten... ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

8) 8) 8) Ik houd er niet van om herkenbaar op fora rond te "lopen". Op deze manier kan ik vrijer schrijven. Wie weet komt mijn eigen naam ooit wel op mijn boeken, maar zover is het voorlopig nog niet :wink:.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben een beetje aan het zoeken... de achternaam ben ik wel uit, dat wordt de tweede naam van mijn vader, maar de voornaam... ik zoek een goede uniseks naam ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Edit