Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tegenwoordige of verleden tijd?

Ik merk dat ik bijna altijd in de verleden tijd schrijf
Bv: Zei hij, Zuchtte ze, Riep het kind.

Maar nu vraag ik me af of dat voor een uitgever of een ingezonden manuscript niet wat nadelig is. Misschien is het beter om alles in de
tegenwoordige tijd te schrijven zoals: Zegt hij, Zucht ze, Roept het kind. :oops:

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik beleef tijd dus niet zo, maar misschien ben ik daarin in een minderheid. Ik heb zelfs, als ik het idee krijg dat de tijd gekozen is om dat effect te bewerkstelligen, de gedachte "als dit NU gebeurt, zoals de schrijver me wil doen laten geloven, welke idioot schrijft het dan tijdens alles op?" Zeker bij boeken in de eerste persoon vind ik een TT vaak vreemd.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, hier komen we natuurlijk bij de persoonlijke voorkeuren uit. Zelf schrijf ik bij voorkeur in de derde persoon VT, omdat ik dat het lekkerst vindt lezen bij fantasy. Waarschijnlijk kun je het verschil duidelijker zien bij films. De meeste films worden in de TT verteld. De camera registreert simpelweg wat er op dat moment gebeurd. Wanneer dat goed gedaan is vraag je je ook niet af waar die cameraman dan precies rondloopt en waarom. Ik kan helaas even geen voorbeelden geven ter illustratie omdat ik midden in een verhuizing zit en al mijn boeken en films in een grote stapel verhuisdozen verscholen zitten.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat stukje van MichaM beter in VT persoonlijk. Maar ik lees ook liever VT dan TT. Bij het schrijven gebruik ik beide varianten. In 3 fantasyverhalen gebruik ik TT, in de rest VT.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee :? Zal straks es mailen, beetje vreemd eigenlijk. Ik had ook een titelsuggestie gedaan die ik zelf wel heel goed vind, en wat andere dingen over promotie.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zullen daar ook vast een boel vrije dagen hebben gehad, dan blijft er werk liggen. Ik herken het in elk geval wel, mijn redacteur is er op het moment ook niet zo vlot bij. Maar ik heb nog de tijd, jij zal je tekst zeker sneller klaar moeten hebben. Wanneer is je deadline?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En je krijgt achteraf niet vragen waarom je het in de TT hebt geschreven ;). Fijn dat de uitgeverij het toch met je eens was!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus je mag in sommige gevallen, VT en TT beide gebruiken in een verhaal? En welke zijn dat dan, naast het gebruik van flachbacks in VT als je voor de rest in TT schrijft?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS, ja dat mag. Je zou VT ook kunnen gebruiken voor een superbelangrijke scène in het verhaal, en TT na dat omslagpunt. Of de (on)even hoofdstuk in het verleden en VT, en de andere hoofdstukken in het nu- of de toekomst - in TT. In principe kan alles, als het maar logisch is :)

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kwam op dit forum omdat ik dezelfde vraag had. Ik merk dat ik gemakkelijker schrijf in verleden tijd omdat ik verhalend schrijven makkelijker vind. Als ik tegenwoordig schrijf loop ik sneller vast en moet ik erop letten dat mijn tijden wel kloppen. Ik ben blij met de reacties van de lezers dat het in principe allebei kan, afhankelijk van het verhaal. Ik ben nu een thriller aan het lezen en ik merk dat ik het bij een thriller beter vind om in tt te schrijven, inderdaad vanwege de spanning, de rest kan denk ik wel in vt.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben net klaar in het boek Vorst van Roy Jacobsen. Hij wisselt zomaar van VT naar TT, om dan in diezelfde alinea weer naar VT over te stappen. Ik vond het wonderlijk maar niet hinderlijk. De TT gaf meestal aan dat er iets te gebeuren stond, dat de hoofdpersoon weer en besluit genomen had dat gevolgen had voor de rest van het verhaal.
Overigens staan er in dit boek wel meer dingen die mijn redacteur met samengeknepen lippen en gefronste wenkbrauwen zou afkeuren :wink: .
Maar zoals gezegd, ik vond het niet hinderlijk. Het gaf een persoonlijk tintje aan het boek. Net even anders dan anders. Beslist geen eenheidsworst.

Als ik kinderen zie spelen (5-11 jaar) waaronder onze dochters, dan valt me op dat ze rollenspelen altijd in het verleden spelen: We waren in een bos verdwaald en jij had je enkel verstuikt, en ik was de verpleegster die gelukkig verband bij me had. Toen ging jij liggen, etc etc. Maar tijdens het spelen zie je ook: "en nu heb je pijn en dat laat je merken", gevolgd door "ik ging dan snel wat medicijn pakken om je te laten slapen". Ben met een kinderboek bezig en krijg overal, (net als op dit forum) , tegenstrijdige pro's en con's. Ik denk dat ik ga schrijven zoals ik het voel, dus ovt etc met soms (zoals hierboven beschreven) iets in tt. Als ik zo schrijf dan vloeit het uit mijn vingers naar het papier, als ik erbij moet nadenken dan verlies ik het gevoel. Ben benieuwd naar evt reacties, zelfs na al die jaren. Emmanuel