Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fan-fiction

Fan-fiction. Het schrijven van verhalen gebaseerd op bestaande personages, verhaallijnen en werelden. Wat vinden jullie daarvan? Schrijf je zelf ook wel eens een fanfic, en gebaseerd op welke franchise is dat dan? Tv of boeken? Films? Toneelstukken? Vind je dat ook fanfics gepubliceerd mogen worden als ze goed zijn, of is dat inbreuk op het auteursrecht? Gewoon een discussie ;)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het in besloten kring gehouden word is het ok, maar ik zou die verhalen niet openbaar maken. Ik zou het niet fijn vinden als anderen over mijn personages gingen schrijven. Hebben jullie dat niet?
Ligt eraan wat je onder openbaar verstaat. Zodra mensen er bekendheid of geld mee gaan verwerven, vind ik het niet kunnen, maar op een site voor fanfic of zo zou het me niet zo uitmaken. Ik hoef het zelf niet te lezen, tenslotte.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iemand anders zou onmogelijk over mijn personages kunnen schrijven. Goed, ze kunnen iemand met dezelfde naam nemen, iemand met het zelfde uiterlijk en zelfs iemand met veel karaktereigenschappen hetzelfde. Maar het precieze handelen van mijn karakters kan alleen ik voorspellen (en soms helemaal niemand.) Ik zou het niet leuk vinden als anderen er met de eer van mijn denkwerk vandoor gingen, maar stukjes op internet met een titel van mijn nog uit te geven (en te schrijven...) boek erbij over mijn personages zou ik niet erg vinden. Alleen maar meer glorie voor mij 8)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een tijdje Harry Potter fan fictions geschreven, maar ik vond dat het nergens op leek en ben gestopt na een half A4'tje. Ze staan trouwens nog wel op mijn pc.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*lacht* Op het gebied van fanfiction heb ik heel wat ervaring. Zelf schrijf ik er vrij frequent, bovenop beta-reading. Daarom heb ik dan een account op fanfiction.net & fictionpress.com, de dochtersite, die enkel origineel werk toestaat. Eigenlijk zou ik absoluut niet kunne leven zonder het fanfiction schrijven. Het houdt mij overeind in de moeilijke perioden. Al heb ik evenzo simpel opgeschreven wat mij dwars zat en op fictionpress gepubliceerd. Tja... Waar trek je dan de grens tussen goed en slecht? Een fanfiction kan absoluut vol staan met schrijffouten, maar emotioneel heel goed bij de karakters liggen, terwijl er even goed fanfictions zijn die grammaticaal en spellingsgewijs bijna perfect opgebouwd zijn- met heel wat mooie metaforen en omschrijvingen, vergelijkingen... - terwijl de personages compleet out-character zijn. Waar trek je de grens? Ooit is er een aanpassing gebeurd in het script van Star Trek omwille van een boel fanfics die compleet het tegenovergestelde beschreven dan de schrijver in eerste intentie van zin was. Groetjes, Lis

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fan fiction is ouder dan de Nederlandse taal :) in de middeleeuwen was het heel normaal om 'aan de haal te gaan' met andermans schrijfwerk, karakters over te nemen, etc. Als je het als schrijver niet eens was met de positie van een karakter schreef je gewoon een nieuw verhaal waarin dat karakter een meer nobele rol had bijvoorbeeld. Een volgende schrijver kon daar dan weer een loopje mee nemen, etc. Dat wordt nu 'intertekstualiteit' genoemd, maar is dus eigenlijk gewoon pre-historische fan-fiction. Een lijn van fanfiction die nog steeds doorloopt (sinds de middeleeuwen, mooi he, haha!) zijn de King Arthur verhalen. Wat ik maar wou zeggen: lekker doorschrijven ;) helaas ligt het nu anders met auteursrechten etcetera, wat volkomen begrijpelijk is maar ergens ook wel jammer. De vroegere 'fanfiction' heeft een prachtige en heel diverse verzameling Arthur-verhalen, Karel-epieken, etc. opgeleverd! (ik schrijf zelf overigens nooit fanfiction, misschien omdat ik nergens die-hard fan van ben)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenwoordig schrijf ik bijna alleen nog maar Fan-Fiction. Ik ben van plan om een Avatar (TV-Serie) Fan-Fic te schrijven, maar ik ben sinds een maandje ofzo pas Avatar 'fan' dus ik heb nog te weinig gezien om erover te schrijven... :cry: Ook heb ik een eigen forum opgericht en dat gaat over Fan-Fiction.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf graag fan fiction, als vanaf dat ik in de brugklas zit ofzo. Heb ze geschreven over Star Trek, Pokemon, Dragonball Z, noem het maar op. Ik gebruik alleen altijd een verzonnen personage binnen een bestaande wereld. Ik wil namelijk altijd zelf controle hebben over hoe mijn personage eruit ziet ect. Heb ook een tijd op een forum een harry potter fanfic gehad, die zeer populair was en waar ik erg trots op ben. Is echt een van mn beste verhalen ooit, en heb daar erg veel plezier aan beleefd. Lees zelf ook graag fanfic's, gewoon omdat ze meestal heel erg goed zijn, en ik het erg interessant vind hoe andere mensen een personage interpreteren. Ik zou het denk ik ook een compliment vinden als iemand zo gek is op mijn boeken, dat hij/zij er zelf veel tijd en moeite in steekt om die boeken beter te begrijpen. Natuurlijk is het openbaar maken dan weer niet zo netjes, maar ik vind het op internet plaatsen, zonder er geld mee te willen verdienen, niet echt een inbreuk op auteursrecht. Er is trouwens nog een andere variant van fanfiction, dat slash heet. Dat zijn de meer erotische verhalen, vaak met twee bekende mannelijke of vrouwelijke personages in de hoofdrol.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Harry Potter die in vijfhonderd stukjes wordt gesneden lijkt me wel interessant. Of als ie stikt in die rotbril van hem.