Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb jullie hulp nodig

19 juli 2008 - 20:47
Hoi hoi, Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben mijn proef nog een keer aan het doorlezen en ben op de helft. Tot nu toe heb ik een aantal twijfelgevallen en die wil ik jullie even voorleggen. HEt gaat over los/vast en over afbreken. Zijn onderstaande woorden goed afgebroken? Internetsi-tes Ope-nen Functi-oneringsgesprekken Winke-len Han-gen of hang-en? En hoe zit het met deze los/vast woorden? De fouten moet ik er nog uithalen of uit halen? Levenservaring opdoen of op doen? Ernaartoe Naartoe of naar toe? Ik heb ze wel in het woordenboek opgezocht, maar het blijft lastig of de betekenis, de betekenis is die daarbij hoort.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 19:49
haha MichaM, ja precies dat is natuurlijk ook wel zo! Maar ik ben te perfectionistisch om het niet na te vragen of op te zoeken. Nog 20 blz. te lezen en dan ben ik klaar, dan post ik hier mijn laatste twijfelgevalletjes en dan gaat het morgen op de post. Eindelijk! Er zitten heel wat uren in ... maar gelukkig niet voor niets. Ik heb nog flink wat fouten gevonden.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 19:53
Da's best kwalijk, dat je nog "flink wat" fouten vindt, eigenlijk. Ik ben erg benieuwd hoe dat bij mij gaat straks.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 19:55
Ja MichaM, dat vroeg ik me dus af. Ik weet niet precies hoeveel versies ik nog te zien krijg. Ik weet wel dat dit pas de eerste versie is. Ach ja, ik ben wel blij dat ik het in ieder geval niet voor niets gedaan heb en daarbij moet ik toegeven dat ik zelf ook nog wat foutjes in mijn script had zitten toen ik het aanleverde zag ik. Wat aanhalingstekens vergeten en dergelijke. Daar kom ik nu achter, omdat ik het vergelijk met wat ik aangeleverd heb.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 20:59
Daar komen mijn laatste vraagjes over dit script. En daarna ben ik klaar! Jippie! Bijelkaar of bij elkaar (ik zoek mijn kleren bij elkaar, of bijelkaar) Ruziemaken of ruzie maken? Dichter bij of dichterbij ? (langzaam komt hij dichterbij of dichter bij?) Drieën-twintig (goed afgebroken?) ik wilde weten wat er in zijn kop om ging of omging. vragen of ze ook mee gaat hardlopen of meegaat hardlopen. Aankomt lopen en aankomen fietsen, of aan komt lopen en aan komen fietsen. zoveel of zo veel wijze woorden gaf Het restaurant ingelopen of in gelopen Rianne kijkt Zjors nog even lief aan. ;)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 21:54
*

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 22:14
HIhih nou er staat wel een dankwoord in hahaha, maar dan een algemeen dankwoord hihi. Maar super bedankt, ik ga nu de laatste verbeteringen even doorvoeren en dan in de enveloppe! Weg ermee! hihihihi.. en nu maar hopen dat de postbode het niet laat vallen of zo hahah.. stel je voor dat al die uren die ik heb zitten nakijken voor niets zouden zijn geweest.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 22:39
Zo, klaar! Op hoop van zege dat ik alles gevonden heb! Eng eng eng dit! Maar hij gaat toch echt op de post morgen!

Edy

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 juli 2008 - 23:43
..........en ik dacht nog wel dat ik het zeker wist :crybaby:. In het woordenboek staan trouwens de meeste woorden in lettergrepen vermeld, zag ik . Ik merk dat ik eigenlijk nooit woorden afbreek en eerder een nieuwe zin begin.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 0:29
EDy: nee ik doe dat zelf ook niet, maar als het een boek wordt dan krijgt het een opmaak en dan worden er dus woorden afgebroken.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 12:45
Woorden in lettergrepen knippen hebben we toch al op de basisschool geleerd? Dan weet je dus ook (op uitzonderingen na) hoe je dat woord af moet breken. Win-ke-len Daar kun je het woord dus afbreken en niet anders. Denk ik nou gewoon te makkelijk offeh? Dat geldt dus ook voor drieëntwintig. Drie-en-twin-tig. 3 plekken dus om het woord af te mogen breken. Verbeter me als ik iets vreemds zeg hoor.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 13:04
Klopt Noekie, maar voor mij is de lagere school al 45 jaar geleden, dus ik weet niet alles meer en check het in mijn Van Dale.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 15:19
Eruit halen en uit halen is iets anders dan uithalen(een handwerkje uithalen, of een klap, krab of haal geven. Bij afbreektwijfels: zet het woord in zijn geheel op de volgende regel. Tip: in Onze Taal staat een aankondiging dat je kunt intekenen op de nieuwe van Dale, die op dunner papier gedrukt is, dus in een boek past,i.p.v. drie en daardoor weer betaalbaarder is geworden. Bij intekening is hij nog iets voordeliger.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 20:31
Marja: nee ik wil graag een computerversie hihi.. ik ben meer van de computers dan van het handmatig opzoeken hih gaat sneller!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 21:26
@Zjors: dat was ook meer richting Rietje gericht, omdat die bijna net zo oud is als ik enzo :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 21:43
Nou ik heb de drie boeken die erbij hoorden dus ook snel in mijn kast gezet en er nooit meer uit gehaald. Ik zoek alles digitaal op. Van Dale gekoppeld aan Word. ideaal!

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 22:04
Noekie: ja ik moet ook eerlijk bekennen dat ik dat vergeten was hihhi maar toen ik jouw opmerking zag staan over lettergrepen wist ik het wel weer, maar ow wat maakt zo'n proef je aan het twijfelen. Je wil dan dat alles helemaal oké is en dan kijk je echt overal naar haha.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 22:09
Een ideetje, bezoek eens de site van Onze Taal www.onzetaal.nl, daar kun je al dit soort spellingvragen stellen. Ik zie dat je eerste boek uitkomt. Welkom in de schrijverswereld, ik heb er momenteel meer dan twintig geschreven en ik kan je vertellen dat je het nooit van je leven meer vergeet als je je boek voor het eerst in de etalage van een winkel ziet staan/liggen. Overigens ben ik nu gestopt met schrijven; op mijn leeftijd heb ik er genoeg van gekregen. Het was leuk, ik heb mijn kinderen allemaal een exemplaar van elk boek gegeven maar verder: "that's it". Bewaar dus een of meer presentexemplaren voor je (eventuele/toekomstige) kinderen.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
21 juli 2008 - 22:21
Ja, ha Noekie, ik heb zo´n jongetje in huis die dat nu net leert. Klappen op de lettergrepen vindt hij superspannend dus we pakken nu de thee.kop.jes, e.ten er een koek.je bij en ik moet zeggen, ´t werkt prima voor zijn ver.staan.baar.heid. ! www.onzetaal.nl is een handige site. Ik ga zelf vaak naar www.taalunie.nl en www.woordenboek.nl , maar ik moet erbij zeggen, in deze gratis digitale versie staan niet alle woorden. Fijn dat dit stuk klaar is Rietje, nu weer lekker verder met je verse werkstuk! :) En die postbode moet voorzichtig zijn hoor anders worden we ... :angry: !

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
21 juli 2008 - 23:08
Wow Zweefvlieger, dat is lang geleden ;) Even terzijde, wat heb je in vredesnaam in je onderschrift geplempt? Het werkt sowieso niet, dus ik heb het even weggehaald.

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
22 juli 2008 - 10:12
Tja, vroeger werkte dat wel. Ik heb twee uitspraken: 1. Ik ben van plan eeuwig te leven, tot nu toe gaat dat goed. 2. De ark van Noach was gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals. Maar ik verander er niets meer aan, want ik heb bij het onderwerp Poetsen wat niet zo leuke reacties gekregen. Na een aantal jaren lid te zijn geweest, ga ik hierdoor nou vertrekken, dus het heeft geen zin om er nog iets aan te veranderen.