Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Kwaliteitsverschil POD

Ik lees hier en daar (zeg maar overal...) berichten over POD-uitgeverijen. Die claimen dat ze minimaal 85 procent van het aangeboden werk uitgeven. Een reguliere uitgeverij komt aan de 1 promille of in die richting. Is er geen tussenweg te vinden? Er zijn ook forumleden die (terecht of niet terecht, daar wil ik vanaf zijn) neerkijken op POD-uitgeverijen. Laten we wel wezen: schrijven is erg laagdrempelig, iedereen kan het. Maar er is schrijven en SCHRIJVEN, als u begrijpt wat ik bedoel (en plagiaat, maar dit terzijde...). Dus: is een tussenoplossing niet mogelijk? Zeg een uitgeverij die 10% van het aangeboden werk uitgeeft? Zie deze post maar als een proefballonnetje. Ik ben benieuwd naar de reacties!

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je, ik zat te denken: wie zorgt er dan voor dat die 1.000 boeken verkocht worden, zodat je als auteur/investeerder uit de kosten komt? Tweederde van de opbrengst (per boek in jouw voorbeeld circa 10 euro) is nog altijd voor de uitgever. Bij een verkoop van 1.000 exemplaren (wat veel is, hoor), hebben zij dan 1.000 x 10 euro = 10.000 euro. De zet- en drukkosten zijn betaald door de auteur/investeerder. Voor 10.000 euro wil je nog wel eens een advertentie plaatsen, lijkt me. Ikzelf denk dat ook hier weer een tussenweg te vinden moet zijn. Een win-winsituatie.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marriejeanne, niet goed gerekend. Niet dat ik me zorgen maark over de verdiensten van deze uitgever, maar zoveel als jij hen toedicht, vind ik wat te veel. Van die 15 euro per boek is 40 procent inbegrepen voor de boekhandel, 6 euro. Royalty was 5, blijft 4 euro voor de uitgever. Daarvan doet hij het bekende rijtje: ISBN, Koninklijke Bibliotheek, Centraal Boekhuis, opslag tot 3 jaar, verpakking en verzending. Professionele boekpresentatie(s), 40 boeken naar veertig redacties en een aantal komt direct in een aantal boekwinkels. Promotie via het bestaande netwerk. Door beperkte aantal titels per jaar wordt men serieus genomen. Het is een tussenvorm tussen POD en regulier.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat is waar. Wat houdt hij dan wel over? En ik ben benieuwd hoe zo'n officiële boekpresentatie er uitziet?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben er nooit bijgeweest, maar hoor goede berichten. (Van iemand die daar al zijn derde boek doet)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij een interessante middenweg. Maar je moet dan wel die paar duizendjes eerst in je pocket hebben. Weet je ook of de boeken van die persoon goed lopen? Of de pr goed gaat? Of hij uit de kosten komt? Of hij goede recensies krijgt?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal proberen dat uit te vissen. (Van die euro's is waar, en je krijgt geen garantie, maar waar wel?)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quote: Er zijn ook forumleden die (terecht of niet terecht, daar wil ik vanaf zijn) neerkijken op POD-uitgeverijen. Dat heb ik ook gemerkt en dat vind ik in mijn geval onterecht. ;) Ik kom geregeld boeken tegen, uitgegeven door reguliere uitgevers, waarvan ik denk: als mijn boek minstens zoveel aandacht krijgt als die van X, dan zou mijn boek minstens zo goed lopen. Als mijn boek op een eilandje in alle Brunawinkels terechtkomt, loopt het gegarandeerd. Simpelweg omdat men dan denkt: het zal dan wel goed zijn. Wie zal het zeggen, ik ben nog maar net begonnen, maar juist omdat er zo denigrerend gedaan wordt over p.o.d. vrees ik dat men al snel bevooroordeeld naar mijn boek zal kijken, al hebben ze er nog geen letter van gelezen. En dat is jammer. Van menig reguliere uitgever krijg ik stellig de indruk dat ze je boek enkel uitgeven als je bijvoorbeeld Daphne Deckers heet, of een andere BN-er bent. Ik kom boeken tegen in winkels van acteurs en presentators, die dan blijkbaar opeens ook kunnen schrijven? Lijkt me sterk. Het leven van iemand die met zijn hoofd op tv is geweest is natuurlijk interessanter dan de gewone burger. Maar (het klinkt arrogant) ik vind dat ik veel leuker en beter kan schrijven dan Daphne. Al zeg ik het zelf. ;)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar als je zo leuk kan schrijven, is er echt wel een regulier die er iets in ziet. Dus waarom POD?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom niet? Toen ik na wat speuren op internet las dat je maar 1 procent kans hebt bij reguliere uitgevers, dacht ik meteen: dat moet anders kunnen. P.o.d. komt steeds vaker in opmars. Ik ben ervan overtuigd dat veel reguliere uitgevers niet altijd bij het juiste eind zitten en dus vaak onterecht manuscripten afwijzen. En daarbij zie je tal van boeken die in winkels terecht zijn gekomen, en dus zijn geaccepteerd, maar die later alsnog bij de aanbiedingenbak bij de buurtsuper zijn beland of gewoon niet lopen. Er zijn daarnaast tal van boeken in eerste instantie afgewezen bij sommige uitgevers, die later toch succesvol bleken. Sonja Bakker is - hoewel in eigen beheer - hier een voorbeeld van. Je moet er zelf ook wat voor doen, het gaat niet allemaal vanzelf. Ik ga niet zitten afwachten: het is een voordeel dat je veel dingen zelf in de hand hebt en wie weet hoe het verder loopt.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het probleem is, Yvonne, dat je bij een pod/eb uitgeverij als klant niet aan het fonds kan zien of het boek naar je smaak zal zijn. Ik heb een aantal hele goede pod boeken gelezen (prachtig uitgewerkte levensverhalen met een dubbele laag en leermomenten) en een aantal hele slechte (boeken waarin de hele wereld de schuld krijgt van een bak leed die in krom nederlands over de arme lezer heengegoten wordt). Alleen kan ik aan de buitenkant niet zien welk boek goed en welk slecht is. Natuurlijk vindt de schrijver het een goed boek, en de buurvrouw las het ook zo graag, maar moet ik nu twintig euro uitgeven aan een boek wat me mogelijk ergernis gaat geven, of ga ik naar de boekwinkel en koop ik voor twintig euro een boek met de garantie dat er in elk geval iemand onbevooroordeeld en professioneel gekeken heeft of het taaltechnisch en grammaticaal in orde is en het verhaal door de beugel kan. Kan ik nog miszitten, maar de kans is kleiner. Als klant of journalist hoef je maar een paar keer een slechte ervaring te hebben met het kopen van pod boeken en dan ben je al geneigd de hele handel over een kan te scheren en te negeren. Uitgeverijen kijken niet alleen naar goed-slecht, maar ook naar verkoopbaarheid. Ik ben ervan overtuigd dat je daardoor ook hele mooie verhalen mist die minder middle of the road zijn. Een plek waar je kan zien welke pod boeken welke kwaliteiten hebben zou voor lezers heel handig zijn en vast de verkoop ten goede komen, maar ja, hoe ga je dat doen, waar betaal je dat van, en wie gaat tegen de schrijvers zeggen, nee, jij niet en ja, jij wel.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een plek waar je kan zien welke pod boeken welke kwaliteiten hebben zou voor lezers heel handig zijn en vast de verkoop ten goede komen, maar ja, hoe ga je dat doen, waar betaal je dat van, en wie gaat tegen de schrijvers zeggen, nee, jij niet en ja, jij wel.
Dat kan waarschijnlijk alleen iemand doen die gekwalificeerd is en mogelijk uit de uitgevers- of journalistenhoek komt. Maar waarom zóu zo iemand? Dan moet hij heel erg gemotiveerd zijn en de krenten uit de p.o.d.-/e.b.-pap weten te pikken. Maar dan begint de vicieuze cirkel onherroepelijk te draaien: de p.o.d./e.b.-krenten kunnen óók bij de regulieren terecht. En zo niet, dan kunnen ze via eigen kanalen hun doelgroepen bereiken.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yvonne, het denigrerende in de berichten over POD betreft niet de POD-boeken, maar de POD-bedrijfjes. Die drukken ook de grootste rotzooi, onder het motto dat ze JOU willen helpen, maar alleen maar aan JOU willen verdienen. En door de slechte naam van de POD-bedrijfjes worden de mooie boeken, die er tussen zitten, ook niet gekocht.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn er wel een aantal met een soort tussenvorm, waarbij je (een deel van de) begeleiding krijgt en dan ook zelf een deel meedraagt in de kosten. Ik weet zo geen goed voorbeeld en het is ook nog een beetje schimmig wie het nu goed met je voor hebben en bij wie de dollar, eh, eurotekens hoog in het vaandel staan. Uitgeverij Kontrast doet het weleens op een dergelijke manier - meen ik, hou me ten goede - en dat is ook verder ook een leuke uitgever. Uitgeverij Aspect doet het ook, en daarover zijn de meningen op zijn minst verdeeld.
Boekenplan in Maastricht is zo'n uitgeverij. Je bekostigt als auteur een deel van de productiekosten, €495,=, en indien dat nodig blijkt te zijn ook de redigeerkosten (ongeveer €230,=). De uitgever kijkt wel kritisch naar je manuscript en zal dus niet alles wat aangeboden wordt publiceren. Zijn auteur en uitgever eenmaal akkoord dan wordt het boek in productie genomen. Persberichten worden door de uitgever verstuurd en een promotieplan wordt gemaakt. In Vlaanderen heeft hij een vertegenwoordiger die de geproduceerde boeken aan de boekhandelman brengt. Verder staat hij op boekenbeurzen etc. Als mijn boek niet door een reguliere uitgever geaccepteerd was zou ik serieus met deze uitgever in zee zijn gegaan.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi uitgelegd, Ceridwen, en ja, daar zit wel een kern van waarheid in, als je eenmaal je boek laat uitgeven middels een p.o.d. organisatie. Ik las bijvoorbeeld dit op een website van een uitgeverij: Zoals bij elke uitgeverij worden ook bij Uitgeverij '....' veel manuscripten aangeboden, en daar wordt niet veel van uitgegeven. De auteurs die wel bij ons verschenen zijn meestal al op een of andere manier opgevallen voor ze hun manuscript inleverden. Slimmer is dan ook om je als aankomend auteur vooral op plekken (literaire cafés, speciale avonden, tijdschriften, etc.) te laten zien en horen. Eigenlijk is het credo: ongevraagd een manuscript insturen is vrij zinloos. Dit zal ook voor veel andere uitgeverijen gelden. Kortom, ook al kun je van nature goed schrijven, als je niet al min of meer bekend bent, of in dat wereldje zit (bijvoorbeeld met het schrijven van columns in tijdschriften, maar die gaan meestal naar BN-ers), dan kun je het gewoon schudden. Maar je moet toch érgens beginnen? Ik vind het daarom jammer dat er al snel wordt neergekeken op p.o.d. boeken. Sommige schrijvers kunnen heel goed schrijven, maar krijgen geen kans. Die moet je zelf opzoeken en er - meestal - flink voor investeren. Kijk eens op bol.com. De nieuwste boeken die binnenkomen staan op volgorde van 'best verkocht'. Niet op volgorde van binnenkomst. Ja, logisch dat jouw/mijn nieuwe boek dan niet (zo snel) verkoopt, als het ergens achterin het lijstje staat. Dan zál het ook nooit goed verkocht kúnnen worden. Boeken die vooraan staan, of ze nu goed zijn of niet, worden sowieso gewoon beter verkocht. En een bestseller kan ook tegenvallen. Je moet als p.o.d.-er veel meer je best doen om je titel te verspreiden. En dat vind ik onterecht.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las bijvoorbeeld dit op een website van een uitgeverij: Zoals bij elke uitgeverij worden ook bij Uitgeverij '....' veel manuscripten aangeboden, en daar wordt niet veel van uitgegeven. De auteurs die wel bij ons verschenen zijn meestal al op een of andere manier opgevallen voor ze hun manuscript inleverden. Slimmer is dan ook om je als aankomend auteur vooral op plekken (literaire cafés, speciale avonden, tijdschriften, etc.) te laten zien en horen. Eigenlijk is het credo: ongevraagd een manuscript insturen is vrij zinloos. Dit zal ook voor veel andere uitgeverijen gelden. Kortom, ook al kun je van nature goed schrijven, als je niet al min of meer bekend bent, of in dat wereldje zit (bijvoorbeeld met het schrijven van columns in tijdschriften, maar die gaan meestal naar BN-ers), dan kun je het gewoon schudden.
Dit vind ik een vrij fatalistische opvatting. Er zijn er genoeg hier, die never nooit ergens opgetreden hebben (en ook niet van plan zijn, dat te gaan doen) en hun manuscript gewoon naar een uitgever hebben gestuurd, waarna het uitgegeven werd. En dat waren geen kleine prutsuitgeverijtjes, maar de echt grote of echt goede (om goed te zijn hoef je niet groot te zijn). Deze opvattingen helpen velen misschien als troost: 'Je moet bekend zijn om uitgegeven te worden', 'Je moet een kruiwagen hebben', 'Je moet al binnen zijn voordat je binnenkomt', en 'Het maakt niet uit of je wel of niet goed kunt schrijven.' Maar zo houd je jezelf de achterkant van de spiegel voor. Als je wél goed schrijven kunt, kom je wél binnen bij een goede uitgever. Daarvoor hoef je niet bekend te zijn, niet mooi, en ook geen kruiwagen te hebben.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben van mening dat als je verhaal echt goed is, een reguliere uitgever graag met je in zee gaat. Door promotie kan hij ervoor zorgen dat een onbekende auteur dan toch een bekende auteur wordt en dus verkocht wordt. Veel mensen denken dat ze goed kunnen schrijven, maar dat blijkt dan in ogen van niet-gerelateerde anderen wel mee te vallen. Of mensen die wel goed kunnen schrijven, maar die op een aantal punten nog moeten ontwikkelen. Ik denk dat als een reguliere uitgever nog niets in je werk ziet, je misschien er goed aan doet om te kijken wat je kan schaven aan je werk. Laat het een tijd liggen en kijk er dan nog eens naar. Misschien zie je dan wel de minpunten van je verhaal en kun je het optimaliseren. Het zelf uitgeven via POD heeft vast voordelen, maar ik zou een boek niet zo snel kopen via POD omdat ik toch denk dat het vaak om schrijvers gaat die nog niet goed genoeg zijn voor de reguliere uitgever (en bij sommige boeken waarschijnlijk volslagen onterecht). Wil een boek uitgegeven door een reguliere uitgever dan zeggen dat het een goed boek is. Nee, ook allerminst. Ik ben zojuist bezig met Echte mannen eten geen kaas uitgegeven door Van Gennep in Amsterdam. Dit boek ligt op een prominente plaats bij de Bruna en is onder de aandacht gebracht bij de Wereld draait door. Dus dat boek loopt goed. Het verhaal is intrigerend en heftig, gezien ook het waarheidsgehalte. Maar is het goed geschreven? Dat vind ik dus niet. Het is erg geschreven in spreektaal en duidelijk door een jong persoon. Maar ja, er is wel een markt voor dus een uitgever ziet er brood in.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ros Een late reactie op Ros waarin gemeld werd dat door de slechte naam van POD drukkers de mooie boeken die ertussen zitten niet verkocht worden. Een POD drukker drukt en de buitenwerled heeft geen weet welk boek wel of niet van die POD drukker afkomt. Zeker niet als het boek bij Bol.com wordt aangeboden. Een slechte POD drukker levert een slecht gedrukt/geprint boek af, vraagt teveel geld in het voortraject. maar daar hebben goede schrijvers en lezers verder niet onder te leiden. Alleen zal de desbetreffende schrijver niet meer naar die POD drukker gaan. Wil je op een voordelige manier je verhaal in boekvorm uitgegeven hebben, (en wie wil dat niet) moet zoveel mogelijk zelf te doen. Niet alleen de vorbereiding maar ook de verkoop. Scheelt vaak zo'n 50% op de boekenverkoopprijs. Wil je bekendheid zou de oude vertrouwde manier werken via de vertrouwde uitgevers. Maar ook die uitgevers, al geven ze maar 10% de kans op een boek, willen allemaal dat hun schrijvers bekend worden. Het is een aardige strijd, zeker als je te boekenrolatie ziet bij de boekenwinkels. De boeken worden bijna tweewekelijks ververst. Als een pasbeginnende schrijver maar twee weken op een prominente plaats in de boekenwinkel te vinden is zal die bekendheid lang op zich laten wachten. Belangrijker voor schrijvers is dat je je niet druk moet gaan maken wie of hoe mijn boek gaat fabriceren. Maar wie verkoopt ze. Kijk naar Sonja Bakker en zie hoe haar boeken een hype werd. Dat zal niet gelukt zijn bij een uitgever. RudiO

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar RudiO, als ik een boek wil bestellen kijk ik altijd eerst wie de uitgever is. Als het een Pod is ga ik al zeer twijfelen. Hoezo zou er niet zichtbaar zijn wie de uitgever is?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb toch even terug gelezen en de reacgie van yvonne vind ik ook begrijpbaar.. BNers...eerst kunnen ze acteren dan zingen en dan ook schrijven...of andersom..eerst zingen dan acteren dan schrijven...Ja zijn er mensen die zo getallenteerd zijn? Ik heb een 'vriendin' mega goede danseres..kent iemand in de bussiness en ineens gaat ze zingen, als iemand aan haar vraagt..zing eens iets voor ons zegt ze : Nee nou dat vind ik dan erg dom als je toch zo goed kan zingen. Maar goed dat terzijde. ik vind het ook erg jammer dat POD slecht staan aangeschreven, al is het bij de één wel slecht en de ander niet. Ik heb bewust niet gekozen voor een reguleure..misschien bij mijn volgende boek. Ik vind het een beetje onzin om bij de uitgever te kijken..Als het verhaal je aanspreekt als je de achterflap kijkt..waarom zou het uitmaken waar het vandaan komt? Waarom zou een verhaal van een andere uitgever beter zijn dan b.v. het mijne? Omdat mijne van een POD komt, het gaat uiteindelijk toch om het verhaal, dat je aanspreekt of niet. Omdat nu eigenlijk gezegd word, dat mijn boek, of van anderen van de POD, niet goed is omdat het van een POD komt, of dat zoals jij zjors, het b.v. niet zou kopen omdat he van de POD komt? Ik vind dat een beetje dom, als ik eerlijk ben.\ Het is net wat Yvonne zegt, alle BNers schrijven ineens ( nja goed alle beetje overdreven maar toch) en die boeken komen op 1 binnen, ik denk dan vaak aan omkoping om ze bekendheid te geven, boeken die op de nummer 1 plank liggen, zullen sneller verkopen dan boeken die in een hoekje gestopt liggen. En ik heb weleens boeken gelezen van 'normale' uitgevers waarbij ik denk van...tjeez hoe kunnen ze zoiets uitgeven of hoe kan het dat daar publiek voor is.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is net wat Yvonne zegt, alle BNers schrijven ineens ( nja goed alle beetje overdreven maar toch) en die boeken komen op 1 binnen, ik denk dan vaak aan omkoping om ze bekendheid te geven, boeken die op de nummer 1 plank liggen, zullen sneller verkopen dan boeken die in een hoekje gestopt liggen.
Ik heb kortgeleden, via een ander forum, contact gehad met de eigenaresse van een tekstbureau. Zij is op het moment bezig (of misschien al klaar inmiddels) met het corrigeren/redigeren van het manuscript van zo'n BNer. Eigenlijk kun je nauwelijks spreken van corrigeren/redigeren, want zij heeft het vrijwel helemaal opnieuw moeten schrijven! Straks ligt het boek in de winkels, met "dé NAAM" erop... en niemand zal ooit weten hoe het boek in werkelijkheid tot stand is gekomen! En ja, natúúrlijk is het bij een goed bekend staande uitgeverij ondergebracht... :rolleyes:

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar nu moeten we niet net doen of BN'ers zomaar uit de lucht komen vallen. Die mensen hebben al wat gepresteerd. Daarom hebben ze misschien ook iets te vertellen óf ziet iemand er brood in dát ze iets vertellen (in boekvorm). Waarom wordt Johan Cruijff gevraagd om op tv commentaar te geven op een belangrijke voetbalwedstrijd en verdient daar een mooie cent aan en mijn buurman die nét zo veel verstand heeft van voetbal, niet??? Daarbij: wanneer je als redacteur een manuscript van persoon X of Y onder ogen krijgt, kan het allebei bagger zijn - of dat nu van een BN'er is, of van een onbekende. Als redacteur verdien je daar je geld mee. Zou een redacteur dan ineens zijn tarieven óók opschroeven omdat hij het werk van bv Ron Brandsteder moet redigeren? En telkens Sonja Bakker erbij halen, vind ik vervelend worden. Zij heeft ook mensen om zich heen gehad, zonder wie ze het waarschijnlijk niet had gered. Zij is niet een stralende ster die ons zomaar helemaal vanzelf en in haar eentje in de schoot is komen vallen.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee maar het werkt wel allemaal net IETS gemakkelijker als je iemand kent in het wereldje, of op andere vage manieren erin komt. en het staat voor een uitgever wel erg mooi als hij een bekende naam in zijn pakket heeft staan.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar nu moeten we niet net doen of BN'ers zomaar uit de lucht komen vallen. Die mensen hebben al wat gepresteerd. Daarom hebben ze misschien ook iets te vertellen óf ziet iemand er brood in dát ze iets vertellen (in boekvorm).
Het zal voor een (zeer groot) deel zo zijn dat iemand er brood in ziet om de naam van een bekend persoon op z'n product -een boek in dit geval- te zetten. Dat verkoopt 'n heel stuk beter dan een onbekende naam. Schilderijen van bekende Nederlanders verkopen bijvoorbeeld ook goed. Kledingmerken brengen gráág een lijn uit van een BNer en een parfumgeurtje loopt ook goed als er een bekende naam op staat.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee maar het werkt wel allemaal net IETS gemakkelijker als je iemand kent in het wereldje, of op andere vage manieren erin komt. en het staat voor een uitgever wel erg mooi als hij een bekende naam in zijn pakket heeft staan.
Zorg er dan voor dat je iemand leert kennen... Netwerken zijn in alle takken van werk belangrijk, niet alleen hier in. Als je iets wil bereiken, heb je negen van de tien keer hulp nodig.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus dat wil zeggen dat ik er zonder iemand belangrijk te kennen niet kan komen? Ik heb het gezien met mijn vriendin maar die word door haast iedereen hier uitgekotst omdat ze het op die manier heeft gedaan, zelf kan ze nietst maar door haar netwerk komt ze een heel eind. Ja ik heb daar een radio programma al mailadressen gekregen door verschillende mensen voor promotie, god ja dat zou ik kunnen zien als 'connecties' omdat je daar natuurlijk heel wat aan hebt. Maar om nu te gaan zeggen dat ik een belangrijk iemand nodig heb..dan gaat het meer om die persoon dan om mijn boek Maar goed, dat is allemaal offtopic... ontopic maar weer

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar nu moeten we niet net doen of BN'ers zomaar uit de lucht komen vallen. Die mensen hebben al wat gepresteerd. Daarom hebben ze misschien ook iets te vertellen óf ziet iemand er brood in dát ze iets vertellen (in boekvorm).
Het zal voor een (zeer groot) deel zo zijn dat iemand er brood in ziet om de naam van een bekend persoon op z'n product -een boek in dit geval- te zetten. Dat verkoopt 'n heel stuk beter dan een onbekende naam. Schilderijen van bekende Nederlanders verkopen bijvoorbeeld ook goed. Kledingmerken brengen gráág een lijn uit van een BNer en een parfumgeurtje loopt ook goed als er een bekende naam op staat.
Begrijp je niet dat ik bedoel te zeggen dat je in veel gevallen eerst iets moet presteren voor je werk productief kan worden? Er gaat iets vooráf aan wat je zegt, hierboven. En netwerken is natuurlijk belangrijk, dat is van alle tijden. Daar kunnen we beter een ander topic over openen.