# 105 - Warrig warm

Hutje mutje zitten ze op het bankje dat de gevel flankeert. Ze kijkt op als ik haar vraag: ‘Is dit jouw baby?’ Het wicht ligt onder veel gebreide dekentjes. De vrouw buigt zich over het boodschappenkarretje en aait de plastic wangetjes. Haar ogen stralen trots uit achter beduimelde brillenglazen; moederliefde glanst vettig op. ‘Krijgt ze iedere dag een schoon jurkje aan … hoe heet ze eigenlijk?’ ‘Mieke.’ ‘Hoe enig, zo heet ik ook.’ De vrouw staat op en zegt dat ze wasjes moet gaan doen en neemt haar glazige baby aan een armpje mee. Mijn aandacht gaat naar een man met een klein ingedroogd hoofd. Daarop staat een pet en een zonneklep. Zijn overhemd heeft hij tot op bandhoogte van zijn broek open geknoopt terwijl hij naar zijn borsten staart. Plukken haar versieren zijn overweldigende buik. ‘Weertje hè’, probeer ik. De man stroopt een van zijn broekspijpen op terwijl hij zijn onderlip naar voren schuift waar hij de zondagse collecte kan verstoppen. Zijn mond kent geen tanden als hij zegt: ‘Ja, weertje hè.’ Op nog geen anderhalve meter hangt een overlopende vuilnisbak aan een paal. Krassende raven trekken aan de inhoud en op de stoep ligt bruin wc-papier naast verband van een lichtere kleur. ‘Waarom ruim je dit niet op?’ ‘Ik ben gek’, zegt de man, ‘dat doen zij maar’. Zijn buurman op het bankje zit strak in het pak. Hij heeft een stropdas om en gepoetste schoenen aan. Hij praat niet met zijn bankgenoten en zijn blik is in het oneindige opgegaan. Op zijn knieën staat een koffertje dat hij met witte knokkels vasthoudt. ‘Weet u waar mijn huis woont?’ vraagt hij mij.

@Meta, en als je eens wist hoeveel moeite ik moet doen om de tweede man aan te kunnen kijken. Bij de eerste stralen zon gaan de remmen en z'n overhemd los. En dan dat hoofdje! @Tja, zij zat er niet, ze zou niet durven. Ze kwam langslopen. @mw.Marie, lol, wat hebben ze dan? Hartelijk dank voor jullie reacties.

‘Is dit jouw baby?’ ‘Krijgt ze iedere dag een schoon jurkje aan … hoe heet ze eigenlijk?’ ‘Hoe enig, zo heet ik ook.’ ‘Weertje hè’, ‘Waarom ruim je dit niet op?’
Volgens hem is Mieke een alleenstaande vrouw - ongeveer 53 jaar jong. Ze draagt een rok over haar joggingsbroek - een jas met diepe zakken - een witte riem - roze plastic sandalen met een plakplaatje van Elsa en Anna op de voorkant. Ze rookt - ze drinkt jenever en heeft thuis een fles Notaris Vintage 1991 staan, leeg. Ze was heel erg rijk - nu niet meer. Mieke, maar zo heet ze niet echt, is het stereotype van alle vrouwen tussen de 20 en 89 jaar oud.

Ehm, Bankje, dekentjes, karretje, wangetjes, jurkje, wasjes, armpje, koffertje... Dat ben ik niet van je gewend, Mili. Toch vind ik het passen bij je observatie, en eigenlijk verrast mij dat en vraag ik me af waarom. Komt dat doordat ik vind dat het past bij de mensen die je observeert? En wat zegt dat dan over mij...? Kortom, je hebt me stof tot nadenken gegeven. De moeite die de 'ik' neemt om contact te maken met de mensen in je verhaal ontroert me. We lopen zo vaak mensen voorbij, terwijl toch iedereen een eigen verhaal te vertellen heeft. Je hebt me geraakt.

@Yrret, wie is hem? En voer je een van de bewoners van het huis op? Zelf heb ik haar niet gezien. Wel ene Mien die een boek over haar leven moest invullen van de directie. Na een sessie vrijwilligheid van mij wilde ze me niet meer zien. De Notaris Vintage 1991 schijnt goddelijk te zijn. Jammer dat wij hem niet samen leegdronken. @Willemina, jij hebt mij op jouw beurt tot nadenken aangezet. Waarom al die verkleinwoorden? Ik denk dat ik het infantiele van de vrouw heb willen neerzetten. Kan ik infantiel zeggen, ja, dat kan ik. Deed ik het bewust, deed ik het onbewust? Hetgeen m.i. telt is dat ik - na jouw en mijn overpeinzingen - haar een stem heb meegegeven. Moeders, baby's, wasjes. De ongeïnteresseerde buikman krijgt geen verkleinwoorden. De laatste man één, het koffertje. Er resteert hem weinig meer. Dank voor je fijne overpeinzende reactie.

Mili, 'De vrouw buigt zich over het boodschappenkarretje en aait de plastic wangetjes. Haar ogen stralen trots uit achter beduimelde brillenglazen; moederliefde glanst vettig op,' is zo'n prachtige zin, voor mij van een grote poëtische waarde. En dat naast een klein ingedroogd hoofd en een blik die in het oneindige is opgegaan. Jij ziet het weer allemaal en staat er bij stil. Waaruit heerlijke, pure dialogen ontstaan. Wat mij betreft heb je jezelf weer overtroffen. Alleen jij kan een dergelijk bizar tafereel zo levensecht overbrengen. :{}

Je hebt er weer een fijne observatie van gemaakt Mili. De 'ik' doet poging om een gesprek aan te gaan met twee niet alledaagse mensen die niet goed in staat zijn er heel diep op in te gaan omdat ze niet willen of kunnen. De man op het bankje is de eerste die haar zelf aanspreekt, met een zodanig wijze maar vreemde en eenzaamheid inhoudende vraag dat 'ik' zelf waarschijnlijk even de weg kwijt is en met de mond vol tanden staat. Mag ik vragen: De onderlip die naar voren schuift waar hij de collecte in kan verstoppen. Dan heb ik de indruk dat hij dat ook effectief doet. Of wil je gewoon zeggen dat door de manier waarop hij de lip verschuift, hij dat kan doen. (Dat het je eerder om de vergelijking gaat met de grootte vd collecteschaal - dus dat hij de lip zodanig naarvoren schuift dat hij enz...) Soms zie ik er te veel in , in jouw teksten ;)

@Elyse, bizarre taferelen zijn mij eigen. Ik moet nu ineens denken aan een gehandicapte man in de Congo die niet van mijn zijde week. Hij mocht op geen enkel terras komen maar wel bij mij. Met de meest smerige zakdoek die ik ooit zag, wuifde hij me koelte toe. Ik ga erover schrijven. Dank! @Richard, het is zo levensecht als je je maar bedenken kunt. Dank je. @marlie, ik breng ze weleens terug naar het tehuis als ze met een koffer door de straten dwalen. Over de lip en de collecte, hij zou het geld erin kunnen doen. Geen schaal, bewaar me. ;) Dankjewel. @Madd, bloos. Fijn dat je de humor ook ziet, die is er ontegenzeggelijk. Merci. @Nel, klinkt heel goed als ik voor jou een klein filmpje heb weten te maken. Dank je hartelijk.

@Dos, in mijn staartje zit een krulletje van trots. ;) @Marietje, het is hun desolaatheid die raakt, de losgezongenheid van de wereld. @Angus, het doortrekken naar deze schilders en hun voorstellingen van bijvoorbeeld Hoppers geïsoleerd zijn, is wel een hele fraaie. :o Hartelijk dank voor jullie waarderende reacties.