# 134 - Verboden deugd

Verboden deugd Strak in het pak - bovendien zich van geen kwaad bewust - loopt daar een dandy over straat. Hij glimt van top tot teen; alles even perfect. Hij denkt, zo moet het zijn – geen enkel mededogen en staalhard. Uhm, meneer de dandy, mag het van alles misschien een portie minder? Zijn we dàn misschien op de goede weg om het veranderende leven binnen te treden? Zie hem lopen die dandy … maar wat hij niet weet: onder aan zijn benen ontkiemt zich een ramp. Heel venijnig steekt daar een schimmel op. Een minuscuul geel beestje, dat zich ontpopt als een kleine verwoesteling. Helaas is mededogen ook voor dit beestje vreemd. De dandy gaat moeilijker lopen, zijn gezicht vertoont langzamerhand menselijke trekken. In zijn glasharde ogen verschijnt een bijna vriendelijk licht, het staalharde van zijn lichaam verandert; het wordt soepel en meegaand. Uiteindelijk verdwijnt, tot groot plezier van eenieder, alles wat des dandy’s is. Gered door een deugdelijk schimmel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny? Heb je soms iemand op het oog met deze dandybeschrijving? Ik dacht spontaan aan Rutte als ik lees [ ... zijn gezicht krijgt ongekende trekken.] Men zegt wel dat hij een Teflongiechel heeft. Maar ik zit er vast naast. :D (eenieder)
19 maart 2017 - 17:04

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Geweldig leuk verhaal. Heel beeldend, ik zie het helemaal voor mij! En van schimmel een deugd maken: heel origineel. Alleen met de zinsnede '... zijn gezicht krijgt ongekende trekken' kon ik niet zoveel. Wat zijn dat? bedoel je dat wat er in de zin na volgt? In dat geval kan deze zinsnede ook weg. En in deze zin: 'Helaas is mededogen ook voor dit beestje vreemd' kan je afvragen: 'helaas' voor wie? Want uiteindelijk is iedereen blij met het effect van de schimmel. Is 'gelukkig' niet meer op zijn plaats?
19 maart 2017 - 17:14

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline - de dandy was aan het veranderen. Ik had eerst vriendelijke trekken staan, maar omdat ik zijn ogen ook een vriendelijk licht toebedeelde, was dat dubbel. De schimmel deed duidelijk zijn werk. Hij maakte van de dandy een aangenamer mens. Dank voor je reactie. Marceline, ik heb er ontspannen trekken van gemaakt.
21 maart 2017 - 9:55

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, Ja, die schimmel, wat een idee. Ik werd geïnspireerd door een reclame over kalknagels op tv. Je moet het maar voor je neus (ogen) krijgen. Je kunt lijden aan voetschimmel en dat kan je weer leiden tot het maken van een schrijfoefening. Dank voor je positieve reactie.
19 maart 2017 - 23:04

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, erg grappig gegeven en zo helder uitgewerkt. Dit mag ik graag. Als er een punt van aandacht is dan is het de formulering van de zinnen, dit kun je beter even laten liggen en er na een week weer eens naar kijken. Is ontspannen wel een verbetering of is er een nog beter woord te verzinnen? Dit verhaal verdient het helemaal geslepen te worden, het is het waard!
21 maart 2017 - 17:17

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Odile, Ik ben blij met je positieve reactie. Ja, dat meedogenloze gezicht dat ook veranderd werd door dat minuscule gele beestje. Ik denk nog verder over een passender woord, zal het nog even laten sudderen...
21 maart 2017 - 21:58

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Odile, De tekst heb ik veranderd: van ongekende trekken van het gezicht, naar ontspannen- en uiteindelijk menselijke trekken. Bovendien verschijnt er in zijn ogen nu een: bijna vriendelijk licht; dit om de -er uitgangen te verminderen. Nogmaals dank voor je feedback, het deed wat met me.
22 maart 2017 - 8:53

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mooie illustratie Riny. Inventief ben je hier wel! Alleen, als ik een schimmel zou hebben zou ik er niet ontspannen uitzien, vrees ik. 'De dandy gaat moeilijker lopen, zijn gezicht vertoont langzamerhand menselijke trekken.' Als ik bvb een blaar op mijn voeten zou krijgen van slechte schoenen en moeilijker zou gaan lopen, zou mijn gezicht eerder vertrekken van de pijn. Maar pijn is menselijk, dat heb je hier dus wel mooi neergepend. Daarentegen, een vriendelijk licht in de ogen, als je ergens pijn hebt? Een schimmel veroorzaakt geen pijn, maar evenwel hinder. En dat moet toch ergens doorschemeren in je ogen. De dandy zie ik zo voor me. :thumbsup:
22 maart 2017 - 10:51

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marlie, dank voor je reactie. Die dandy, is zo'n harde kwal. Hij weet hoe het moet en zo zal het gaan. Hij heeft geen boodschap aan een weerwoord. Dan komt die schimmel, een klein geel minkukeltje van een schimmel en juist die, gaat de dandy te lijf. Hij wil hem graag, excuser-le-mot, opvreten. Maar... dat lukt hem niet helemaal. Het lukt hem wel om die dandy te transformeren tot een min of meer normaal mens. Dit is een fantasieverhaaltje Marlie. Bedankt voor je meedenken.
22 maart 2017 - 17:57