Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Creative Writing of Journalistiek?

Ik twijfel of ik Journalistiek of Creative Writing wil gaan studeren, hebben mensen hier toevallig ervaring met een van deze studies? Creative Writing in Arnhem lijkt me heel leuk, maar wat leer je daar precies en kun je daar wat mee aan het eind van je studie. en waar is de opleiding Journalistiek op gericht? vooral op krantwerk of ook op bijvoorbeeld tijdschriften en media.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben afgestudeerd aan een van de vier hbo-opleidingen Journalistiek die Nederland rijk is. Mijn motivatie om voor het journalistieke vak te kiezen school in mijn verlangen om te schrijven. Ik ben er in elk geval niet slechter van geworden. Je leert op deze manier wel echt een vak waarmee je je boterham kunt verdienen. In Ede is er behalve voor de krantentak ook aandacht voor tijdschriftjournalistiek en radio, televisie en internet. Veel succes met het bepalen van je keuze.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk,nee, weet wel zeker, dat je met de richting Journalistiek de structuur leert die nodig is om een boek te schrijven. Met journalistiek leer je te organiseren. Nu lijkt het net of ik die richting gevolgd heb maar ik bedoel het juist andersom. Had ik dat maar gedaan. Ik ben een chaotische schrijfster. Ik denk dat ik minder chaotisch schrijf als ik toch journaliste geworden zou zijn. Maar nee, ik moest zo nodig voor een biebopleiding kiezen... Gelukkig nam ik wel een schrijfcursus plus vervolg.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Creative Writing is een heel nieuwe opleiding, of niet? Dat is volgens mij de enige opleiding creatief schrijven in Nederland. Je hebt ook nog Writing for Performance aan de HKU, dat is meer gericht op schrijven voor toneel, en Scenario aan de Filmacademie, maar daar nemen ze bijna niemand aan. Ik heb trouwens geen ervaring met deze opleidingen, alleen wel eens gekeken wat er allemaal was. Het lijkt me nog steeds hartstikke leuk (en zeker Creative Writing, want dat lijkt minder gericht op theater/scenario, een van mijn bezwaren bij de andere opleidingen), maar het lijkt me ook heel moeilijk om er echt werk mee te vinden. Als je kijkt bij Creative Writing, zeggen ze wel dat je er van alles mee kan, maar om eerlijk te zijn geloof ik dat niet zo. Met al die bezuinigingen op cultuur zijn er volgens mij niet veel mogelijkheden om literaire evenementen te organiseren (is sowieso niet zo veel werk in). Redacteur kun je er denk ik ook niet mee worden (dat ben ik zelf, en ik kan me niet voorstellen dat ze je daar de dingen leren die ik heb geleerd in mijn opleiding). In dat opzicht lijkt me Journalistiek een betere keuze. Daarmee schijnt het ook lastig te zijn om werk te vinden, maar dan heb je wel mogelijkheden binnen verschillende media. Maar ja, je kunt er natuurlijk ook vol voor gaan in de wetenschap dat het moeilijk wordt om werk te vinden, maar dat je dan wel iets doet wat je heel erg leuk vindt. Ergens vraag ik me ook wel af of het mij gelukt zou zijn om aangenomen te worden en hoe het dan allemaal gegaan zou zijn...

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Monique, Ben je al naar open dagen geweest? Daar kun je je vragen het best beantwoord krijgen, lijkt me. Praat met studenten, docenten en wees kritisch. Creative Writing is een nieuwe opleiding (start 2011-2012), dus als student ben je een soort proefkonijn. Wat ik me afvraag is waarom ze de studie ondergebracht hebben in de theaterafdeling. Er zijn duidelijke raakvlakken, maar hoe zit het met de meer literaire expertise die je bij een letterenopleiding vindt? Ik heb even de website van ArtEZ bekeken, maar ik ben niet echt onder de indruk van hun informatie. "Na je studie ben je schrijver" Tja... en dan? En onder 'achtergrond' noemen ze de facebookstatus en tweets voorbeelden van 'literaire teksten en verhalen'... Ik wil je niet ontmoedigen ofzo, zeker niet. Als het je droom is, ga er dan voor. Ik geef alleen een paar voorbeelden van vragen die je jezelf kunt stellen. Overigens vind ik de naam 'creative writing' een beetje misleidend, want het lijkt op de MfA creative writing die je bijv. in de VS kunt halen. Maar dat is een masteropleiding van de opleiding Engels, van een ander kaliber dus. Wat betreft journalistiek, dat zou ik alleen gaan studeren als je echt journalist wilt worden. Als je dat niet écht wilt, zullen die vier jaar erg lang worden. Succes!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
writingmonique, Ik heb alles, voor de duidelijkheid op een rij gezet: Redenen om journalistiek te gaan studeren: * Je leert echt een vak waarmee je je boterham kunt verdienen. * met de richting Journalistiek de structuur leert die nodig is om een boek te schrijven. Met journalistiek leer je te organiseren. * Je hebt zo wel mogelijkheden binnen verschillende media. * De opleiding duurt wel 4 jaar * Het is niet makkelijk om toegelaten te worden voor de (dag) HBO-opleiding journalistiek en er is wel een deeltijd of volwassenenopleiding hiervan, maar die zijn dungezaaid. Qua timing zou dus deze opleiding dus het meest geschikt zijn, volgens mij. Redenen om Creative Writing te gaan doen: * Het is (en blijft?) leuk * De opleiding duurt (geen idee, maar het staat vast hier: http://www.artez.nl/creativewriting * Het schrijver zijn geeft een stuk minder stress en het wereldje waarin je je bevindt als schrijver is wat zachter dan in de journalistiek. Dan rest mij de vraag: Wat wil je uiteindelijk worden en welke vaardigheden horen daarbij?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, op die link in de post hierboven die Four Seasons gaf zag ik dat aanmelden voor studiejaar 2011/2012 al niet meer mogelijk is. En daarbij:
Toelatingseisen Voor Creative Writing is een diploma havo, vwo, mbo (niveau 4), vhbo of een vergelijkbare opleiding vereist. Daarnaast heb je een laptop of een iPad (of een andere tablet) nodig met een wireless toegang.
Dus je hoeft niet eens een door jou geschreven tekst ter beoordeling op te sturen? M.a.w. schrijftalent is niet nodig?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ze bij het opstarten van deze studie zoveel mogelijk studenten (i.e. zoveel mogelijk geld) willen binnenhalen.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
er is wel een auditieperiode bij creative writing. Die is alleen voor dit jaar al geweest, een vriendin van mij deed auditie. Je krijgt dan een thema, waarover je een kort verhaal moet inleveren. Ik ga sowieso dit jaar flink open dagen bezoeken.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee. Ja inderdaad, dan krijg je ook wel een beter beeld van de opleiding zelf, vind ik. Ik bedoel dat het beter lijkt, als je een auditieperiode hebt.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In dat geval trek ik mijn laatste opmerking in :) Overigens, als je zoekt op "creative writing artez" of "creative writing arnhem" met Google kom je een (Elle)forumbericht tegen van iemand die aangenomen is. Misschien heb je dat al gedaan, maar zo niet, dan is dat wellicht een tip. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De opdracht voor CW dit jaar was volgens mij 'de schrijver is dood, lang leve de schrijver'. Ik vond het nogal lastig, maar dat ligt wellicht aan mij. Had iets opgestuurd over Anne Frank, die natuurlijk schrijfster wilde worden, wat pas lukte na haar dood. Daarna werd ik uitgenodigd voor een of andere toelatingsdag of zo, waar je ook weer allerlei opdrachten zou krijgen. Ik ben niet geweest maar ga komend jaar journalistiek studeren in Utrecht. Dat is ook de studie waar ik al een jaar of tien naartoe werk, CW was meer een back-up studie. Maar, wat volgens mij ook al de conclusie was van alle andere antwoorden op deze post; volgens mij doe je er verstandig aan je gewoon binnen te werken bij een studie journalistiek, waar je inderdaad ook leert te organiseren en de kans groter is je brood ermee te gaan verdienen dan bij CW. Je kunt natuurlijk altijd altijd een cursus creatief schrijven daarnaast doen.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is het ook wel mogelijk om een minor creatief schrijven te integreren in een journalistieke studie? Ik weet niet precies hoe dat zit op het HBO, maar je zou eens een beetje kunnen googelen op de mogelijkheden binnen het major-minorsysteem.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Journalistieke vaardigheden kun je overal voor gebruiken. Neem nou het stellen van vragen. Ooit heb ik een tijdje logopedie gestudeerd en daarin werd ook het stellen van open en gesloten vragen behandeld. (zie ook het boek: Elementaire sociale vaardigheden, ISBN: 9054750103) De juiste vragen stellen kan je goed gebruiken bij bijvoorbeeld een anamnese gesprek, maar is ook handig als je geen hulpverlenend beroep hebt, of ambiëert. En het is ook handig als je weet hoe je nieuws moet brengen. En je taalvaardigheid goed beheerst. Verder is het heel belangrijk dat je 'een verhaal' van verschillende kanten kunt bekijken. En het is ook handig om te weten dat je bronnen zoveel mogelijk moet vermelden. Journalistiek kan je dichter bij de waarheid brengen, denk ik zo.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een grijs verleden deed ik toelatingsexamen voor de School voor de Journalistiek in Utrecht (toen nog de enige journalistieke opleiding in Nederland) omdat ik wilde schrijven... Dit leek mij toen de enige weg, al was het een omweg. De school leidde hoofdzakelijk op voor de dagbladjournalistiek, maar ook toen waren er al stages bij andere media (tijdschriften, radio en televisie). De journalistiek leidt tot alles en de School voor de Journalistiek (inderdaad, toen nog met 'de' ertussen) heeft zeker een aantal (literaire) schrijvers opgeleverd. De vraag is of dat ondanks of dankzij de opleiding was... zeker in de woelige beginjaren van de school. Zelf ben ik na jaren in de tijdschriftjournalistiek dertig informatieve boeken, een aantal korte verhalen en drie Gestreepte Boekjes verder. En nog steeds wil ik schrijven... Er zijn echter vele wegen die naar Rome leiden. Als je echt wilt schrijven, kom je er ook wel zonder een journalistieke opleiding. Bij schrijven gaat het ook om zaken als doorzettingsvermogen, zelfdiscipline en zitvlees...

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je komt soms al een heel end, met een beetje talent en een goede docent. Daarbij moet je je het woord docent ruim zien, want hier hier valt ook veel te leren, dus dat zou ik als ik jou was eerst eens proberen. Zo heeft Joost Zwagerman, die echt wel schrijven kan (al word ik er niet blij van, wat hij schrijft) zijn studie Nederlands afgebroken om in de leer te gaan bij Oek de Jong en zijn succes is niet iets wat bij één boek blijft. En al lijkt de weg naar succes soms nog zo'n grote sprong, je moet ergens beginnen. Dus mijn vraag is: wat heb je te verliezen en wat te winnen?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@writingmonique, volgens mij is de belangrijkste vraag: wat vind je zelf het leukst, en hoe zit je qua manier van schrijven in elkaar? Wil je boeken schrijven (maandenlang werk), of wil je juist artikelen schrijven voor kranten of tijdschriften (vaak scherpe deadlines, korte periodes)? Ben je van nature geïnteresseerd in (op de hoogte blijven van) nieuws, non-fictie, verslaggeven, interviewen? Ga je graag de deur uit en op onderzoek? Werk je graag in opdracht? Wil je later ook echt voor kranten, tijdschriften etc. werken? Dan is journalistiek een goede keuze. Ben je meer een creatief type dat graag eigen projecten verzint en het liefst fictie schrijft, kun je jezelf goed motiveren, ben je gek op kunst (of dat nu literatuur, films, theater, dans etc. is) dan voel je je waarschijnlijk veel beter thuis op een kunstopleiding waar de nadruk ligt op het ontwikkelen van je schrijftalent en creativiteit, en het ontwikkelen van je eigen 'stem'. Een creatief beroep is misschien qua 'werk' lastiger (het is vaak moeilijk om een bestaan op te bouwen in de creatieve branche), en je zult waarschijnlijk moeten rekenen op een bijbaan naast je creatieve werk. Maar die bijbaan zou bijv. ook uit iets schrijfgerelateerds kunnen bestaan zoals schrijfles of -coaching geven. Als dat iets is wat je leuk lijkt tenminste.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De HKU (in Utrecht) heeft trouwens ook een (HBO) schrijfopleiding: Writing for Perfomance. Die valt net als bij Artez onder de theaterafdeling, en is vooral gericht op dramaschrijven (maar ook andere schrijfrichtingen komen aan bod): http://www.hku.nl/web/Studiekeuze/Theater/Writing… Twee voorbeelden van wat mensen met die opleiding zijn gaan doen: Rinske Verberg heeft bijv. deze opleiding gedaan en is nu werkzaam als schrijver en schrijfcoach: http://www.vraaghetdeschrijfcoach.nl/ Inge Schouten heeft die opleiding ook gedaan (die heette toen nog anders) en is nu schrijver, schrijfdocent/-begeleider en geeft ook masterclasses schrijven bij bekende uitgeverijen: http://www.ingeschouten.nl/Website_Inge_Schouten/… Waar je terecht komt na je studie qua werk, hangt trouwens van veel factoren af, o.a. van hoe ondernemend en gedisciplineerd je zelf bent, maar natuurlijk ook van de markt. Je opleiding is daarbij niet per sé een garantie, en je kan op veel manieren tot een schrijfpraktijk komen. Zo zijn er ook mensen die een heel ander soort (part-time) werk of opleiding doen (iets dat ze leuk vinden en met meer baangarantie dan journalistiek of schrijverschap), en daarnaast zich geconcentreerd blijven ontwikkelen op schrijfgebied, en zo bijvoorbeeld uiteindelijk ook boeken op de markt brengen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En, heb je al een keuze gemaakt? Over de opleiding Creative Writing kan ik niet wat vertellen, ik lees er nu voor het eerst wat over. Maar als je vragen hebt over Hbo journalistiek, kom maar op! Ik ben zelf de opleiding aan het afronden (Helga is zelfs een oud-docent van me ;)) en ik kan bevestigen dat je wel degelijk voldoende schrijfvakken krijgt om je creativiteit en schrijven te vormen tot iets beters. Alleen al de lessen Creatief & Doelgericht Schrijven zijn een aanrader. Daar leer je te spelen met woorden en te schrijven voor verschillende doelgroepen (kinderen, jongvolwassenen, allochtonen, etc.). De opleiding is niet specifiek gericht op krant of tijdschrift, maar zeker ook op tv, radio en internet. Kortom, als je houdt van uitdaging en afwisseling, dan zit je bij journalistiek op de juiste plaats. Echter, alleen maar verhalen schrijven is het niet. Mocht je dus alleen maar willen schrijven, dan raad ik je aan iets anders te zoeken.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil ook CW gaan studeren in Arnhem. Als je Journalistiek kies je de veilige manier maar dan is de kans groot dat je nooit een boek gaat schrijven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoezo is die kans groot als je journalistiek gaat studeren? Geef eens wat argumenten. Niet iedereen die CW studeert zal een boek schrijven, niet iedereen die journalistiek studeert zal er geen schrijven. Talent zit naar mijn mening in iemand. Een Nederlands- of schrijfgeoriënteerde studie kan helpen dat talent te ontwikkelen, maar andersom gezien kan zo'n opleiding niet zomaar talent in iemand plaatsen. Er zijn zoveel manieren om te bereiken wat je bereiken wilt (in dit geval: een manuscript regulier uitgeven, want 'een boek schrijven' vind ik te vaag; ik kan mijn afgeronde manu ook een 'boek' noemen en zeggen dat ik het heb geschreven, terwijl het nooit is gepubliceerd), studeren is daar slechts eentje van.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niet iedereen die CW studeert zal een boek schrijven inderdaad, en talent moet je sowieso hebben en een studie is eigenlijk onnodig omdat je sowieso kan schrijven wat je ook doet of waar je bent. Maar als je Journalistiek gaat studeren dan leer je op een heel andere manier schrijven en verwatert uiteindelijk je eigenlijk doel althans zo denk ik erover. Ik denk ook dat wanneer mensen een droom of doel of gewoon denken dat ze een tof boek kunnen schrijven en dan journalistiek gaan studeren dat je daar ontzettend veel tijd in gaat stoppen. Journalisten schrijven boeken; Peter R heeft boeken geschreven, als je zoiets in gedachten hebt oké. Heb ontzettend veel Journalisten gesproken die eigenlijk schrijver wilde worden maar dat nooit geworden zijn. Wilde gok maar volgens mij 90% van de mensen die Journalistiek doen hadden eigenlijk ambitie om schrijver te worden. Die opleiding is mij te zakelijk en te onderzoekend en heb er veel slechte verhalen over gehoord van mensen maar dat is helemaal subjectief.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me vinden in je post. Heel veel mensen denken dat mensen die van schrijven houden thuishoren op de studie journalistiek. Ik vraag me wel eens af of je, wanneer je de hele dag bezig bent met artikeltjes in elkaar flansen, nog wel zin hebt om creatief te gaan schrijven. Inderdaad is er een groot verschil tussen creatief en zakelijk/informerend schrijven. Als je van het een houdt, wil dat niet zeggen dat het ander je ook ligt. Hoewel je als journalist natuurlijk meer kunt doen dan artikeltjes maken. Als ik me niet vergis is bijvoorbeeld werken op de redactie van een tv-programma ook journalistiek.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er zelf ook over nagedacht om Creative Writing of Journalistiek te studeren. Bij Creative Writing sprak het mij vooral aan omdat het echt enkel over schrijven ging en niet radio en televisie zoals bij Journalistiek (wat mij helemaal niet aanspreekt). Journalistiek lijkt mij dan nog beter. Je leert inderdaad goed met teksten overweg te gaan en een tekst goed in te kunnen delen. Ook denk ik dat ze je veel kunnen leren en is het aan de andere kant ook wel fijn dat het een loting heeft. Maar als ik dan kijk naar het beroep journalist lijkt het mij niets, freelancer evenmin. Ik wil geen stukken schrijven voor bedrijven waar ik niets mee heb. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik schrijven wil en om eerlijk te zijn geloof ik niet dat er een opleiding is die mij dat zou kunnen leren. :)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
He? Je zegt dat CW jouw wel aanspreekt omdat het enkel over schrijven gaat en niet om radio en televisie zoals Journalistiek (wat jou helemaal niet aanspreekt) en dan zeg je dat Journalistiek jouw nog beter lijkt?? Maar als je naar het beroep van een Journalist kijkt dan vind je het niks. En waarom is loting fijn? beetje gokverslaafd ;)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Loting lijkt mij fijn, omdat je dan niet met mensen zit die enkel een beetje de dj willen uithangen, dit lijkt mij dan. Dan weet je tenminste dat je met mensen zit die in ieder geval hun best hebben gedaan om er te komen. :)

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weet je wat het is met een opleiding als CW, het leidt je op voor een beroep dat maar voor heel weinig mensen is weggelegd. Het is net als een musicalopleiding; maar enkelen bereiken de top en de rest komt terecht in het ensemble of wordt zanglerares (of leraar). Persoonlijk zou ik dan eerder voor Journalistiek gaan. Je kan wel het argument aanvoeren dat 90% van de journalistiek studenten die een boek wilden schrijven dat uiteindelijk niet doen, maar dat geld denk ik voor de (Nederlandse) bevolking in het algemeen. Volgens mij zijn er aardig wat bekende (fictie) schrijvers die een opleiding journalistiek hebben gevolgd, of een taal of communicatiestudie. Wat je ook kiest, houd rekening met het banenperspectief. Een beroemd schrijver worden wil iedereen hier wel, en ik geloof dat als je écht talent hebt, je er wel komt, ongeacht welke opleiding je gevolgd heb. Ik studeer zelf trouwens geen Journalistiek, maar Communicatie- en Informatiewetenschappen ;)

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat banenperspectief is inderdaad iets om in de gaten te houden. Het lijkt nu nog ver weg, maar straks moet je jezelf kunnen onderhouden en om dat met schrijven te doen is echt maar voor weinig mensen weggelegd. Een plan B is dus geen overbodige luxe. Wat ik zelf heb gedaan, en wat ik aan zou raden om te overwegen, is een schrijfopleiding combineren met een "normale" opleiding. Het was ontzettend hard werken maar ik heb daardoor EN een baan die ik graag doe, EN ik kan schrijven. Daar ben ik ontzettend blij mee. Ik zie heel veel mensen in de creatieve hoek die bij moeten beunen in allerlei baantjes die ze eigenlijk niet leuk vinden, om maar rond te komen. Daar worden ze niet gelukkig van en ze hebben minder tijd over om hun passie uit te oefenen. Ik kan minder uren maken dan zij en meer verdienen. Volgens mij kun je je nog steeds inschrijven voor 2 bachelors en er maar eentje betalen, maar dat weet ik niet zeker. Misschien de moeite van het uitzoeken waard. Oh en Carline, weet je zeker dat journalistiek werkt met loting? Volgens mij hebben ze een toelatingstest.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kun je je nog steeds inschrijven voor 2 bachelors en er maar eentje betalen, maar dat weet ik niet zeker. Misschien de moeite van het uitzoeken waard.
Dat kan volgens mij nog steeds, maar dan moet je wel tegelijk klaar zijn met beide studies en door de aankomende langstudeerdersboete wordt uitlopen ook lastig. Wanneer je een hbo-bachelor doet die normaal gesproken vier jaar duurt, mag je over beide opleidingen samen maximaal vijf jaar doen, anders kost het je drieduizend euro per jaar extra. In vijf jaar twee opleidingen is te doen, maar daar heb je wel een zekere aanleg voor nodig, dus het is iets om over na te denken.