Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je schrijfdoelen voor november 2011?

Oktober zit er bijna op, tijd voor een nieuw topic. Wat zijn je schrijfdoelen voor november, evt. met het oog op een groter (jaar)doel? Sta ook eens stil bij de afgelopen maand: hoe is het gegaan? Waar ben je blij mee en wat zou je anders aan willen pakken? Probeer je doel(en) zo behapbaar en concreet mogelijk te maken. Verder kun je hier ook je vorderingen bijhouden. Citaat van de maand: 'I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.' - Douglas Adams Veel schrijfplezier! https://mail.google.com/mail/e/364

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ik net twee verhalen voor Fantastels geupload heb, ben ik meteen weer in de juiste stemming om over de nieuwe maand na te denken. Bij deze dus mijn plannen. * Eerst datgene waartoe ik mezelf verplicht heb. Op het PF-forum doe ik mee aan een workshop onder leiding van Thirza Meta. Met dat verhaal lig ik (vanwege Fantastels) behoorlijk achter. Het wordt een echt SF-verhaal, iets waar ik niet zo veel ervaring in heb, vandaar waarschijnlijk dat het nog niet zo opschiet. Ik kan het alleen in een genrewestrijd gebruiken, maar de UA valt af, omdat een paar juryleden het verhaal in een oudere (en wat mij betreft niet zo beste) versie kennen. Ik zal het dus wel tot de Paul Harland prijs 2012 moeten laten liggen. * Dan heb ik iemand beloofd een manuscript te redigeren en belofte maakt nu eenmaal schuld. Daar kan en wil ik dus niet onder uit. Gelukkig hoeft het niet allemaal ineens, want het verhaal is langer dan alles wat ikzelf ooit schreef. * Binnenkort krijg ik te horen of een van mijn twee ingezonden verhalen voor de Gestreepte Boekjes (in dit geval voor groep acht) het haalt. Zowel bij positief als negatief nieuws gaat me dat in november werk opleveren. Mocht een verhaal het halen, dan zal daar vrijwel zeker nog aan herschreven moeten worden. Als allebei mijn verhalen afgewezen worden begin ik meteen met een of twee nieuwe, want ik heb nog verschillende geschikte (vind ik dan!) verhaalaanzetten liggen. * Waarschijnlijk heb ik daaraan mijn handen al vol. In de tijd die overblijft, ga ik door met de research voor het historisch jeugdboek dat ik van de winter wil gaan schrijven. Ik heb al een halve meter aan boeken met achtergrondinformatie gekocht en 8 of 9 november ga ik een dag heel gericht rondneuzen in het Leids Oudheidkundig Museum. Het plot heb ik al in de grondverf, maar ik wil niet met het echte schijfwerk beginnen voordat ik mijn research zo'n beetje afgerond heb. Ik wil namelijk niet het risico lopen om allerlei zaken die niet kloppen met wat over het gebied of de tijd bekend is naderhand weer te moeten schrappen of drastisch veranderen. Als ik in dat opzicht zeker van mijn zaak ben (en dan heb ik het niet over de kleine details die altijd nog wel aan te passen zijn) kan ik me bij het eigenlijke schrijfwerk beter op de opbouw van het verhaal richten. Het lijkt me erg lastig dat allemaal tegelijk te moeten doen. Het wordt sowieso een avontuur. Ik mag dan wel intussen zo'n dertien gepubliceerde verhalen op mijn naam hebben, daar is nog niets langers bij dan van rond de 12.000 woorden. Dat wil ik in 2012 eindelijk eens gaan veranderen. :)

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De twee verhaalideeën die ik naar Pica heb ingestuurd verder uitwerken. Ik verwacht pas in december bericht, maar wil ze wel afmaken. Dan kan ik ze altijd nog volgend jaar naar de JFP sturen.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet ik mijn lijstje ook maar wat inkorten. :D
Lijstje=waslijstje Hay. ;) Zelf wil ik deze maand hoofdstuk 15 proberen te voltooien. Moet normaal gezegd wel lukken. Mijn HP gaat op reis naar een andere planeet. Deze planeet heb ik nu in mijn hoofd zitten. Het was wel een leuke uitdaging deze te verzinnen. Dit is al planeet nummer 3 in het verhaal, 2 stuks staan hierna nog op mijn lijstje. Van die 2 is er eentje makkelijk te omschrijven de ander wordt een uitdaging. Suc6 allemaal in de maand november.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien schrijf ik nog een verhaal voor Pica, maar mijn hoofd is helemaal leeg dus dat weet ik nog niet. Voor de rest moet ik echt beginnen aan de tekst voor mijn website, maar daar heb ik geen zin in. Tot zo ver erg positief dus :\\ . Wat ik zeker ga doen is een opzet maken voor een volgend historisch jeugdboek. Ik heb de eerste verhaallijn al, maar de tweede moet ik nog bedenken (een raadsel of ander probleem). En ik moet nog bedenken waarheen de HP vlucht, maar dat zal wel lukken. De afgelopen maanden heb ik me ingelezen, nu moet het omgezet worden :) . Maar dat vind ik makkelijker dan 6000 woorden schrijven voor Pica, gek hè? @Hay: in dat museum heb ik heel wat voetstappen liggen (heb vroeger in Leiden gewoond). Gaat jouw verhaal over mummies misschien? (ik ben niet nieuwsgierig hoor, het lijkt maar zo.)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Afgelopen maand stond helemaal in het teken van dichten. De rest van het jaar wil ik: - jeugdmanuscript afronden - een aantal nieuwe gedichten schrijven - mijn illustratie afronden En eventueel: - meedoen met Unleash Award - nieuwe illustratie(s) maken In november wil ik: - eerste grove versie van mijn ms afronden door mee te doen met NaNoWriMo (plot en enkele hoofdstukken heb ik al) Ik heb er veel zin in! En de rest?

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Doelen voor november: - Inzending voor Unleash voltooien, eerste versie. - Wilgenwoud: Huidig hoofdstuk afschrijven, nieuw hoofdstuk beginnen en de kaap van 40.000 woorden overschrijden. (- verhaal schrijven voor PF thema 14) (- MS voltooien)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wiske schreef:
@Hay: in dat museum heb ik heel wat voetstappen liggen (heb vroeger in Leiden gewoond). Gaat jouw verhaal over mummies misschien? (ik ben niet nieuwsgierig hoor, het lijkt maar zo.)
Nee, het gaat niet over mummies, al heb ik afgelopen week in Londen wel inspiratie opgedaan door een hele dag in het British Museum de Egyptische muurschilderingen (vind ik eigenlijk veel interessanter dan die mummies) en de Assyrische wandreliëfs te bekijken. Maar waarom zou ik eigenlijk al te geheimzinnig doen? Ik wil komend jaar een prehistorisch jeugdverhaal schrijven dat speelt op het eind van de allerlaatste ijstijd. De aanleiding is indirect mijn Vlaams Filmpje van vorig jaar, dat ook ´ergens´ in een ijstijd speelt. Ik ben daar nog altijd heel blij mee, maar achteraf ben ik heel wat minder tevreden over mijn research. Toen ik later wat meer in het onderwerp dook, bleek dat er een paar ongerijmdheden in het verhaal geslopen zijn, die ik had kunnen voorkomen door mijn huiswerk beter te doen. Zo liet ik een sabeltandtijger opdraven, terwijl die niet samen met de ´moderne´ mensen in onze streken leefde, maar enkel in de tijd van de neanderthalers en mijn verhaal ging niet over neanderthalers, maar heel duidelijk over onze rechtstreekse voorouders. Zoiets ergert mij, zeker omdat ik vroeger bij mijn studie voor MOgeschiedenis geleerd heb dat je bronnenonderzoek altijd in orde hoort te zijn. Daarnaast had ik bij het schrijven van mijn VF al een veel groter verhaal in mijn hoofd. Dat moest er weer uit omdat dik 6000 woorden zo vreselijk weinig is, maar een verhaal dat door je hoofd blijft spoken, wil er toch ooit een keer in zijn geheel uit. Dat moet dan in 2012 gebeuren. Om een lang verhaal kort te maken, ik ga komende week in Leiden allereerst naar de afdeling archeologie, want die geeft het meest complete overzicht in Nederland. Daarnaast zou ik in de loop van het jaar heel graag naar Lapland willen gaan, omdat landschap en dierenwereld daar erg lijken op hoe het er bij ons zo´n 10.000 jaar geleden uitzag. Een redelijk idee heb ik al van een paar vakanties naar de bergen in het midden van Zweden en Noorwegen. Daar vind je ook al uitgestrekte toendragebieden. En... nieuwsgierigheid is voor schrijvers een onmisbare eigenschap. Ik ben nu bijvoorbeeld heel benieuwd wat het toevluchtsoord van je HP gaat worden. En waarvoor moet die vluchten? 8)

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Duidelijk doel voor deze maand: hoofdstuk 16 & 17 schrijven van mn MS. Laatste dagen wel last van allerlei blokkades, ook omdat het in mn werkleven niet echt lekker gaat. Maargoed, we gaan het zien.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klinkt leuk, Hay. Ik heb de plaatsen waar ik over schreef nog nooit bezocht, behalve iets voor een Pica-verhaal. En ja, een verhaal dat steeds in je hoofd blijft spoken moet eruit. En voor wie mijn HP moet vluchten? Waarschijnlijk voor de kwaadaardige landheer, of zijn handlanger, maar wie dat is... 8) .

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doelen voor november: -afronden herschrijven MS Overstroomd -nadenken over korte verhalen -nadenken over schrijfwedstrijden -nadenken over Zoute Zoen, deelname 2012 -goeie schrijfoefeningen vinden Oktober was een goede maand. Ik heb dagelijks aan mijn MS gewerkt, laten proeflezen, en dat terwijl ik het in het 'gewone' nietschrijfleven flink druk had. Hoe tevreden ik ben met het herschrijfwerk valt nog weer te bezien, als ik het over een maandje teruglees, maar het is m.i. al een stuk beter dan de eerste versie :D

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hay. Kijk eens op de site www.ijsbarbaar.nl. Gaat over het nieuwe boek van Rob Ruggenberg, maar geeft ook wel links en achtergrondinfo. Misschien iets in de richting? Wat betreft mijn doel voor november (en december): - de reacties van mijn proeflezers en de lector van de uitgever verwerken tot een definitieve versie van mijn manuscript. Deadline 1 januari 2012!!!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke tip, Zjaan. Rechtstreeks heb ik er niet zo veel aan, maar indirect natuurlijk wel omdat ook de Inuit overlevingskunstenaars waren die zich met beperkte middelen aan een bar klimaat aan moesten passen. Qua leefwijze en denkwereld zullen er echt wel paralellen zijn tussen de Inuit en de jagers die op het eind van de ijstijd in onze streken leefden. Niet voor niets werken archeologen soms met vergelijkende etnografie, omdat er zo weinig tastbare overblijfselen uit de prehistorie zijn. Ik heb daar al wat artikelen over gedownload.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mijn doelen voor deze maand: - 3 gedichten schrijven - opzet maken voor nieuw ms - 2 boeken lezen - de Zoute Zoen opgeven, omdat ik weet dat ik de deadline niet haal... - leuke schrijfwedstrijden uitzoeken

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Doelen voor november: - Inzending voor Unleash voltooien, eerste versie. :thumbsup: - Wilgenwoud: Huidig hoofdstuk afschrijven, nieuw hoofdstuk beginnen en de kaap van 40.000 woorden overschrijden. (- verhaal schrijven voor PF thema 14) :thumbsup: (- MS voltooien)

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerste weekje van november zit er weer op. Hoe gaat het met iedereen? Ik heb een hele vlotte start gemaakt met NaNoWriMo (over de 15.000 woorden) en ben érg tevreden. Ben ook eindelijk weer begonnen in het schrijfboek dat ik al lang geleden eens uit wilde lezen. Komende week gewoon met die 2 verder.

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn eerste week van november was ik ziek :\\ Dus het herschrijven ging niet zo lekker als gepland. Ook ben ik nog niet toegekomen aan de andere zaken op mijn lijstje, al heb ik wel wat schrijfmagazines gekocht op zoek naar goeie schrijfoefeningen. Maar goed. Ondanks het gesnotter ben ik nog een heel eind gekomen. Dus een frisse start voor komende week!

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De definitieve keuze maken wat ik nu eigenlijk wil gaan schrijven. Ik heb 3 half-af verhalen liggen en ik zit echt in een fase waarin steeds half af vage plots door mijn hoofd spoken. Wat ik in november wil is weten wat ik wil.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gaat lekker, hoofdstuk 16 is af en 17 al over de helft. Ga ik nu mee verder. Lijkt een fijne maand te gaan worden zo :)

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier gaat het, net zoals bij de meeste, lekker met het schrijven. Hoofdstuk 15 is al weer 7 pagina's groot, waarvan er al 4 een omschrijving van een planeet bevatten. Die omschrijving is goed gelukt, nu verder met mijn HP's en hun avontuur. @Judy, ik heb net je verhaal van FSB 2011 met veel plezier gelezen. Petje af, een pakkend verhaal vol met emotie, verlangen. :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Judy, ik heb net je verhaal van FSB 2011 met veel plezier gelezen. Petje af, een pakkend verhaal vol met emotie, verlangen. :thumbsup:
Ik lees dit net pas (ik zat zo met mijn hoofd bij NaNoWriMo, dat ik dit topic glad vergat!). Dank je wel Richard, dat vind ik echt fijn om te horen! Hoe ging het trouwens met het schrijven afgelopen week? En met de anderen?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met mij ging het de afgelopen twee weken heel goed: met NaNo loop ik erg voor (meer dan 40.000 woorden heb ik nu, het einddoel is 50.000). Alleen nu merk ik dat de ideeën op zijn en de puf eruit. Nou ja, mijn primaire doel was ook niet die 50.000 halen, maar NaNo gebruiken om mijn eerste versie van mijn ms rond te krijgen, en het ziet er naar uit dat dat behoorlijk lukt. Deze week wil ik het wat rustiger aan doen, nieuwe ideeën en inspiratie opdoen (wat boeken lezen, films kijken en andere dingen doen) en het einde op verschillende manieren gaan uitwerken. En de rest?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gedaan Judy. :) Hier in huize Richard gaat het lekker. Hoofdstuk 15 vordert gestaag... nou ja, bijna dan. De afgelopen paar dagen had ik een kleine writersblock, viel wel mee hoor. ;) Ik zat even met een dilemma waar ik niet meteen uit kwam. Na een paar dagen brainstormen/dagdromen is de blokkade opgeheven. Jouw vorderingen en die van anderen tijdens NaNoWriMo volg ik hier op SOL. Leuk om te lezen hoe jullie richting het doel van de 50.000 gaan. Zelf zit ik nu op 98.734 woorden, dat is wel na 16,5 maanden schrijven hoor. Mijn gemiddelde zit net onder de 6.000 per maand... pfff 50.000 of meer in een maand is een hoop. Vandaag precies 777 woorden geschreven, zat in een lekkere flow van een spannend stuk. Suc6 allemaal in de laatste twee weken van november.

Lid sinds

13 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat nieuwe hoofdstuk voor Wilgenwoud heeft al een titel, de rest komt nog. De kaap van 40.000 komt in zicht nog zo'n 5000 woorden en we zijn er.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat nieuwe hoofdstuk voor Wilgenwoud heeft al een titel, de rest komt nog. De kaap van 40.000 komt in zicht nog zo'n 5000 woorden en we zijn er.
Hij gaat lekker zo te lezen... keep it up dude :) Zelf kom ik ook in de buurt van een mijlpaal. Nog 780 woorden en de 100.000 is gehaald. Als ik er nu over nadenk, dat zijn er nogal wat. In navolging van NanoWriMo, hier mijn favoriete zin van afgelopen week: Op dat moment golfde de vloer, het plafond en de muren met veel geweld op en neer, als een stuk papier in de wind. Misschien een idee om dit vaker te plaatsen in de vorderingen van de maand ....... ?

Lid sinds

12 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier gaat het ook lekker. Nog anderhalf hoofdstukje te gaan en ik heb mijn tweede versie af! Zojuist een derde opgestuurd naar een proeflezer en een tweede proeflezer is ook al bezig. Misschien wordt het eens tijd voor een nieuwe project?

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee Richard, of is het beter daar een apart topic voor aan te houden? Ik ben ondertussen bezig met hoofdstuk 19, die ga ik ook afmaken deze maand. Erg tevreden tot nu toe. En dan ook maar mijn zin van de dag er achteraan. "‘WE ZIJN ALLEMAAL BEESTEN’ staat er in een vergroot lettertype op de binnenkant van de houten deur geschreven. De zin is meerdere malen onderstreept door in het hout te krassen, zo te zien door verschillende handen."

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk idee, alleen je kan er beter een apart topic 'zin van de dag' topic van maken. Dan blijven alle zinnen bij elkaar en dan kunnen anderen, die nooit in dit topic kijken, ook meedoen.