Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Writer's Block

Wat doen mensen als ze een writer's block hebben? Zelf doe ik de laatste tijd pogingen om aan een roman te beginnen, de inspiratie en de ideeën zijn er wel. Het lukt me alleen niet om iets zinnigs op papier te zetten. In grote lijnen weet ik hoe ik het verhaal wil vormen, maar bij specifieke scènes of fragmenten lukt het simpel weg niet. Iemand ervaring/tips?

Lid sinds

18 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn ervaring is dat je in elk geval moet blijven schrijven, desnoods allemaal prullenbakkenteksten, en dat er dan ineens, zomaar een tekst uit je vingers komt waar weer je blij mee bent. Het kan lang duren voordat je dat punt bereikt en juist daarom is het een kwestie van volhouden en doorzetten, om toch iedere keer weer achter je pc te gaan zitten en te schrijven. Je moet het op gang houden, block of geen block.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Set & SG, Schrijven op gevoel (oeverloos schrijven) lukt wel, maar om mijn ideeën uit te werken in interessant proza dat is een probleem. Als ik achter mijn pc zit en ik een idee probeer uitwerken kom ik niet verder dan een knipperend zwart streepje linksboven op het lege document. Wat ik de laatste tijd doe is al die korte stukjes -die ik op gevoel heb geschreven- door lezen en kijken of het in het verhaal zou kunnen, of personages op papier misschien lijken op personages die ik al in mijn hoofd had. Ezra

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Probeer dan als oefening eens iets concreets te beschrijven? Bijvoorbeeld die pen daar op je bureau?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Set & SG, ..... Als ik achter mijn pc zit en ik een idee probeer uitwerken kom ik niet verder dan een knipperend zwart streepje linksboven op het lege document. ..... Ezra
... En als je dan op een toets drukt,... komt er dan een lettertje linksboven op je scherm ? Zo ja,... dan is je computer tenminste in orde... Ik kon het niet laten, maar.. Ik heb dat probleem ook. Misschien wil je het meteen te mooi maken, te 'af' door achter de computer ook bezig te zijn met de opmaak. Wat mij wel helpt is dan gewoon ouderwets met een pen op een schrijfblok te gaan werken (eigenlijk met vulpen, ik heb de pest aan balpennen).

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Ezra, Tsja, dan zit er maar een ding op: zo concreet mogelijk bepalen wat je met een bepaalde scene wilt uitdrukken/vertellen, en dan 'gewoon' beginnen. Daarna zou je iets kunnen laten lezen aan iemand anders, of bij 'proeflezen'. Aan de hand van de feedback die je dan krijgt kun je hopelijk weer verder. Uiteindelijk gaat het gewoon om doen. Inspiratie komt vrijwel altijd pas als je bezig bent, niet als je er voor een leeg scherm op zit te wachten. succes! SG

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Gaan strijken, je wilt niet weten hoeveel inspiratie je dan ineens krijgt! :lol:
Inspiratie is niet het probleem he :)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar heb je iets aan de praktische dingen die hier gezegd worden? Daar zie ik nog geen reactie op ...

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, 'geen inspiratie' is wat anders dan een writer's block -de beste zanger heeft even geen stem.
Je schrijft er anders vandaag op dit forum rustig op los... :nod:

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
echt praktische tips heb ik nog niet gehoord, buiten het 'gewoon blijven schrijven' dan. Ik heb nu twee weken vrij, dus hoop ik wel wat werk klaar te krijgen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
echt praktische tips heb ik nog niet gehoord, buiten het 'gewoon blijven schrijven' dan. Ik heb nu twee weken vrij, dus hoop ik wel wat werk klaar te krijgen.
Oké. Nu ja. Ik dacht dat er toch wel wat praktische tips tussen zaten, zoals die van mij. Misschien niet praktisch genoeg?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn tip? Een schaduwverhaal. Heb ik tegenwoordig altijd aanstaan. Ik verwacht niets van dat verhaal. Het hoeft niet goed te wordne, het hoeft niet af te zijn, mooie woorden, mooie zinnen, lagen, plot, niets van dat alles. Komt het goed, dan komt het goed. Komt het niet, ook goed. Wat dat verhaal doet is me opslepen. Als ik niet tot schrijven kom dan schrijf ik eerst een paar honderd woorden aan dat verhaal. Soms belachelijk veel, duizend, tweeduizend woorden. Maar het lukt altijd, ineens kan ik ook aan mijn andere verhalen doorwerken, daar wel werken volgens de richtlijnen die er voor staan. (moet je er wel voor zorgen dat je doc niet leeg is, maak een begin, schrijf daaraan verder op de manier die je voor ogen had en gooi dan dat niet zo goede begin gewoon weg). Het is waarschijnlijk heel persoonlijk, de manier die voor jouw werkt, maar wie weet, als je er een paar van ons probeert vind je hem per ongeluk.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij soms helpt is een personage uit te gaan werken :) In plaats van zinnen schrijven kun je gewoon eigenschappen etc gaan opsommen, meestal ga ik dan vanzelf over naar een gebeurtenis of scene, die dat personage zou kunnen gaan meeemaken En anders is het altijd makkelijk als je zulke "character sheets" bij elkaar heb voor het schrijven van het verhaal nadietijd :) Waar ik soms ook last van heb, is dat ik teveel verschillende mogelijkheden wazig in gedachten heb. Dan is het ook lastig om een specifieke scene te gaan maken, omdat je nog niet zeker weet wat de personages gaan doen. Als je daar last van hebt: Pak een blaadje en maak zo'n brainstorm-vel, ga dan twee of drie keer dezelfde scene uitwerken (uiteraard verschillende handelingen etc ;) ) en dan kijken welke het beste bevalt. Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke de cursus van de loi zegt het volgende: De meeste schrijfproblemen hebben te maken met het feit dat we tijdens het schrijven proberen twee dingen te doen. Terwijl we nog bezig zijn ons materiaal te verzamelen, of onze klei te diepen, maken we ons al zorgen over de rommel die we maken, over woordkeuze en nette zinnen. Hun oplossing: haal ze uit elkaar. Daarbij raad ik je aan te beginnen met automatisch schrijven, het is namelijk een remedie tegen schrijfangst, je hoofd wordt leeg, je krijgt zelfinzicht, je kunt schrijfblokkades opheffen. Ik zal mijn map nog eens verder raadplegen, als ik nog wat tegen kom hoor je het nog. Verder wil ik je nog zeggen, maak je niet te druk......het is een algemeen bekend probleem, maar voor de meeste schrijvers onder ons geldt, het gaat weer over :thumbsup:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Om op je beginpost terug te komen:
Wat doen mensen als ze een writer's block hebben? Zelf doe ik de laatste tijd pogingen om aan een roman te beginnen, de inspiratie en de ideeën zijn er wel. Het lukt me alleen niet om iets zinnigs op papier te zetten. In grote lijnen weet ik hoe ik het verhaal wil vormen, maar bij specifieke scènes of fragmenten lukt het simpel weg niet. Iemand ervaring/tips?
Is het dan zo dat je het idee wel hebt, maar het niet op papier krijgt? Of heb je al heel veel op papier en kom je alleen nu even niet verder? Of kreeg je bij de uitwerking van eerdere ideeën wél de woorden en de inspiratie, maar alleen bij dít onderwerp niet? Of ... zit het nog weer anders? Als je het probleem kunt ontrafelen / analyseren, komt de oplossing vaak al wat dichterbij.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ideeën/inspiratie/het gevoel. Het verhaal dat ik in mijn hoofd heb wil ik echt heel graag op papier krijgen. (persoonlijk betekend het heel veel voor mij, misschien dat dat het probleem is, dat ik het meteen perfect wil hebben.) Het 'writer's block' heb ik -tot nu toe- alleen bij dit project. Wat ik tot nu toe maar gedaan heb is: een korte samenvatting en een lijst met belangrijke scenes gemaakt, wat ik nog even ga doen is een personage-analyse.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] Het 'writer's block' heb ik -tot nu toe- alleen bij dit project.
Heb je dan geen steun aan je werkwijze bij eerdere projecten? Hoe heb je toen gewerkt? Hoe pakte dat uit? Wat is er aan de hand met dit project dat het zo anders gaat?
Wat ik tot nu toe maar gedaan heb is: een korte samenvatting en een lijst met belangrijke scenes gemaakt, wat ik nog even ga doen is een personage-analyse.
Dat is al een goed begin, toch! :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit project is heel persoonlijk. Ik word -inhoudelijk- geconfronteerd met mijzelf, misschien ben ik zelf wel het 'writer's block'? :confused: (...korte cursus psychologie)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat je een writer's block hebt. Dat is iets anders dan wat jij in je vraagstelling en reacties weergeeft. Daarom vroeg ik erop door. Sorry als je dat vervelend vindt. Mijn concrete voorstel om je een pen te laten beschrijven, was niet uit de lucht gegrepen. Je kunt de pen beschrijven die jouw verhaal beschrijft. Dan staat het op iets meer afstand van jezelf, maar komt het er toch uit. Voor techniek (stijl, structuur, etc) kun je jezelf helpen door een cursus te volgen. Al doende vormt zich wel jouw verhaal. Succes!

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hey marriejeanne, Afstand nemen is moeilijk in dit geval. M'n pen beschrijven, daar ga ik maar eens mee beginnen. Ik kan misschien ook het verhaal vertellen vanuit een ander personage. Ik ga vanavond aan de slag. Bedankt, Ezra

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit vind ik een prachtige gedachte: Een volmaakt mens zou geboren worden met een hoofd, twee armen, twee benen, tien vingers en een pen. (Je zou hem actiever kunnen maken: 'De volmaakte mens wordt geboren met een hoofd, twee armen, twee benen, tien vingers en een pen.' Maar hij is prachtig! :thumbsup: )